KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/március
ROCK-LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Az ember, aki nem volt hajlandó megöregedni David Bowie (1947-2016)
• Jankovics Márton: A sérülékenység krónikája Janis – A Janis Joplin-sztori
• Pernecker Dávid: Hozzáállás kérdése Don Letts dokufilmjei a punkról
MAGYAR MŰHELY
• Fazekas Eszter: Egy fényt, egy sugárt Magyar képmesterek: Hildebrand István
• Soós Tamás Dénes: Feketén fénylett Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Kővári Orsolya: „Mindenki a maga szintjén nyomorog” Beszélgetés Thuróczy Szabolccsal
• Bilsiczky Balázs: Darázsfészek Beszélgetés Nemes Gyulával
TŐZSDE-RULETT
• Kolozsi László: A kijózanodás kora Anti-kapitalista filmek
• Teszár Dávid: A piac törvénye Mennyit ér egy ember?
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ körkép: Délszláv filmek
• Huber Zoltán: Magukra találnak Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál
FRITZ LANG
• Várkonyi Benedek: Különös pár Fritz Lang és Thea von Harbou
• Martin Ferenc: A háború árnyai Fritz Lang hadjárata
FESZTIVÁL
• Orosz Anna Ida: Elsőfilmesek és veteránok Oscar-jelölt animációs rövidfilmek
• Mátyás Győző: A keresés filmjei Torinó
KÍSÉRLETI MOZI
• Nagy V. Gergő: A nagyság domborzata Grandrieux és a spirituális testiség
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Az ördög és Miss Jones Szuperhős-sorozatok a tévében
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Kutyából szalonna Joe Kelly: Deadpool Omnibus
• Kovács Marcell: Rizikós revízió Tim Miller: Deadpool
KRITIKA
• Pályi András: A test esete a szellemmel A test
• Varró Attila: Temetni jöttek Ave, Cézár!
• Baski Sándor: Közszolgálat Spotlight – Egy nyomozás részletei
• Pápai Zsolt: Dohos exteriőrök Indián
MOZI
• Baski Sándor: Egy háború
• Teszár Dávid: A Zarándok
• Schubert Gusztáv: Amnézia
• Árva Márton: Blue Lips
• Forgács Nóra Kinga: Short Skin – Szűkölő kamaszkor
• Vajda Judit: Minden út Rómába vezet
• Alföldi Nóra: Egy őrült pillanat
• Kovács Kata: Hogyan legyünk szinglik?
• Roboz Gábor: 400 nap
• Kránicz Bence: Viharlovagok
• Varró Attila: Farkas totem
• Tüske Zsuzsanna: A Fiú
DVD
• Kránicz Bence: Manglehorn – Az elveszett szerelem
• Pápai Zsolt: Kopp-kopp
• Soós Tamás Dénes: A szerencse forgandó
• Kránicz Bence: Gyalogáldozat
• Benke Attila: A kelletlen útitárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Betiltott vágyak

Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál

Magukra találnak

Huber Zoltán

A másság témája a fősodorban is egyre fontosabb.

 

Tavaly még valódi mozihelyszín és a szélesebb közönséget is vonzó címek nélkül zajlott a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer (LMBTQ) filmek 19. budapesti fesztiválja, az idei évre már jóval komolyabb és látványosabb programmal készültek a szervezők. A tavaly bezárt Örökmozgó helyén működő Art+Cinema termében öt nap alatt tizenhárom játékfilmre, illetve rövid- és dokumentumfilmes szekcióra ülhettek be a nézők, de voltak vetítések Szegeden és Pécsen is. Bár a másság témája manapság a fősodorban is egyre markánsabban jelen van (gondoljunk csak a Carol vagy A dán lány, illetve a Transparent aktuális sikereire), az LMBTQ közösség különféle problémáit és nézőpontjait körüljáró válogatásba számos specifikus, vagy itthon jószerével ismeretlen alkotás kerülhetett

.

*

 

A fesztivál nyitófilmje a Torontóban debütált, a hazai mozikban először látható Freeheld (2015) valós történetet dolgoz fel. Peter Sollett filmjének hősnője kiváló nyomozó, aki regisztrált kapcsolatban él ugyan a szerelmével, de a munkahelyi előítéletek miatt homoszexualitását titkolja. Az önként vállalt rejtőzködésnek szörnyű csapás vet véget, a rendőrnőt előrehaladott daganatos betegséggel diagnosztizálják és már nem tudnak segíteni rajta. Hiába a bejegyzett, az állam által is elismert élettársi viszony, a szerelmét mégsem illeti meg a hagyományos házastársaknak járó özvegyi nyugdíj. Laurel nem hagyja annyiban a dolgot és megpróbálja elérni a vonatkozó törvények megváltoztatását, az ügy pedig egyre nagyobb feltűnést kelt.

Laurel Hester harca és a 2006-ban meghozott pozitív döntés meghatározó lépés volt az egynemű házasságok törvényi elismeréséhez vezető úton. Fontos tehát a téma és nem véletlenül bukkan fel számos nagy név a vásznon, a Freeheld nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Az alkotóknak nem sikerül átélhetővé varázsolni a drámát és sajnos a kínálkozó klisékbe is rendre belefutnak. Az igazáért kiálló hősnő és a bürokrácia küzdelme a szokásos sémát követi, a nézőpont elfogultan egyoldalú, ráadásul a figurákat sem sikerül kellő mértékben árnyalni. A másságát nemrég nyilvánosan is vállaló Ellen Paige és a mindig kiváló Michael Shannon ugyan mentik a menthetőt, Julianne Moore túljátszott leépülése sokat ront az összképen. Bár a szereplők hatásosan érvelnek a melegházasság alkotmányos joga mellett, ez a film sajnos pontosan azokat nem fogja meggyőzni, akiket egyébként meg kellene.

Az első szerelem nehézségeiről és az útkeresésről szól a Rejtőzködők (A escondidas, 2014), mely a szexuális orientációk elfogadása és felvállalása mellett a migráció problémáját is megpendíti. A marokkói Ibrahim hiába próbálja, nem tud beilleszkedni a spanyol társadalomba. Folyamatosan kénytelen szembenézni az ellenséges vagy nyíltan rasszista megnyilvánulásokkal és a hivatalos szervek elutasításával, ezért illegalitásban kell maradnia. A saját nemi identitásával birkózó Rafa végül hiába áll ki mellette, az uralkodó kulturális beidegződések lehetetlenné teszik a kapcsolatukat. Mikel Rueda bemutatkozó nagyjátékfilmje érzékenyen ragadja meg a két tinédzser fiú tétova, tapogatódzó románcát, a bevándorlás jóval összetettebb kérdésével viszont nem sokra jut. A spanyol többség és a marokkói kisebbség viszonyát vaskos sztereotípiák mentén mutatja be, filmje így inkább tragikus szerelmi történetként működik.

A miskolci Cinefest közönsége már találkozhatott a litván Alante Kavaite több nívós fesztiválon is szerepelt alkotásával. A Szerelmem, Sangaile (Sangalies vasara, 2015) a felnőtté válás és a képlékeny önismeret bizonytalanságait a repülési iránti szenvedély és a magasságtól való rettegés erőteljes szembeállításán keresztül szemlélteti. Sangaile nem találja a helyét, képtelen feloldani az álmai és félelmei között feszülő ellentmondást. A nyaralójuk közelében találkozik az életvidám és kreatív Austével, aki nemcsak az első szerelme lesz, de segít legyőzni a fóbiáját. Kavaite munkája lassan sodródó, erőteljes hangulatú, különös látványvilágú darab, melyben a lebegés, a nyári táj és fiatalok szépsége megbonthatatlan egységbe olvad. A film ügyesen kerüli a hamiskás fordulatokat és éppen ezért érezzük hitelesnek a megélt, megtapasztalt vágyak és a személyes kiteljesedés közötti létrejövő párhuzamokat. Ahogyan Sangaile önmagára találása példázza, szükség van a pozitív, megerősítő példákra és történetekre, illetve az ezeket bemutató filmfesztiválokra.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 32-34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12655