Betiltott vágyakBudapest Pride LMBTQ FilmfesztiválMagukra találnakHuber Zoltán
A másság témája a fősodorban is egyre fontosabb.
Tavaly még valódi mozihelyszín és a szélesebb közönséget is vonzó címek
nélkül zajlott a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer (LMBTQ)
filmek 19. budapesti fesztiválja, az idei évre már jóval komolyabb és
látványosabb programmal készültek a szervezők. A tavaly bezárt Örökmozgó helyén
működő Art+Cinema termében öt nap alatt tizenhárom játékfilmre, illetve rövid-
és dokumentumfilmes szekcióra ülhettek be a nézők, de voltak vetítések Szegeden
és Pécsen is. Bár a másság témája manapság a fősodorban is egyre markánsabban
jelen van (gondoljunk csak a Carol vagy A dán lány, illetve a Transparent
aktuális sikereire), az LMBTQ közösség különféle problémáit és nézőpontjait
körüljáró válogatásba számos specifikus, vagy itthon jószerével ismeretlen alkotás
kerülhetett
.
*
A fesztivál nyitófilmje a Torontóban debütált, a hazai mozikban először
látható Freeheld (2015) valós történetet dolgoz fel. Peter Sollett
filmjének hősnője kiváló nyomozó, aki regisztrált kapcsolatban él ugyan a
szerelmével, de a munkahelyi előítéletek miatt homoszexualitását titkolja. Az
önként vállalt rejtőzködésnek szörnyű csapás vet véget, a rendőrnőt
előrehaladott daganatos betegséggel diagnosztizálják és már nem tudnak segíteni
rajta. Hiába a bejegyzett, az állam által is elismert élettársi viszony, a
szerelmét mégsem illeti meg a hagyományos házastársaknak járó özvegyi nyugdíj.
Laurel nem hagyja annyiban a dolgot és megpróbálja elérni a vonatkozó törvények
megváltoztatását, az ügy pedig egyre nagyobb feltűnést kelt.
Laurel Hester harca és a 2006-ban meghozott pozitív döntés meghatározó
lépés volt az egynemű házasságok törvényi elismeréséhez vezető úton. Fontos
tehát a téma és nem véletlenül bukkan fel számos nagy név a vásznon, a Freeheld
nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Az alkotóknak nem sikerül átélhetővé
varázsolni a drámát és sajnos a kínálkozó klisékbe is rendre belefutnak. Az
igazáért kiálló hősnő és a bürokrácia küzdelme a szokásos sémát követi, a
nézőpont elfogultan egyoldalú, ráadásul a figurákat sem sikerül kellő mértékben
árnyalni. A másságát nemrég nyilvánosan is vállaló Ellen Paige és a mindig
kiváló Michael Shannon ugyan mentik a menthetőt, Julianne Moore túljátszott
leépülése sokat ront az összképen. Bár a szereplők hatásosan érvelnek a
melegházasság alkotmányos joga mellett, ez a film sajnos pontosan azokat nem
fogja meggyőzni, akiket egyébként meg kellene.
Az első szerelem
nehézségeiről és az útkeresésről szól a Rejtőzködők (A escondidas, 2014), mely a szexuális orientációk
elfogadása és felvállalása mellett a migráció problémáját is megpendíti. A
marokkói Ibrahim hiába próbálja, nem tud beilleszkedni a spanyol társadalomba.
Folyamatosan kénytelen szembenézni az ellenséges vagy nyíltan rasszista
megnyilvánulásokkal és a hivatalos szervek elutasításával, ezért illegalitásban
kell maradnia. A saját nemi identitásával birkózó Rafa végül hiába áll ki
mellette, az uralkodó kulturális beidegződések lehetetlenné teszik a
kapcsolatukat. Mikel Rueda bemutatkozó nagyjátékfilmje érzékenyen ragadja meg a
két tinédzser fiú tétova, tapogatódzó románcát, a bevándorlás jóval összetettebb
kérdésével viszont nem sokra jut. A spanyol többség és a marokkói kisebbség
viszonyát vaskos sztereotípiák mentén mutatja be, filmje így inkább tragikus
szerelmi történetként működik.
A miskolci Cinefest
közönsége már találkozhatott a litván Alante Kavaite több nívós fesztiválon is
szerepelt alkotásával. A Szerelmem,
Sangaile (Sangalies vasara, 2015) a
felnőtté válás és a képlékeny önismeret bizonytalanságait a repülési iránti
szenvedély és a magasságtól való rettegés erőteljes szembeállításán keresztül
szemlélteti. Sangaile nem találja a helyét, képtelen feloldani az álmai és
félelmei között feszülő ellentmondást. A nyaralójuk közelében találkozik az
életvidám és kreatív Austével, aki nemcsak az első szerelme lesz, de segít
legyőzni a fóbiáját. Kavaite munkája lassan sodródó, erőteljes hangulatú, különös
látványvilágú darab, melyben a lebegés, a nyári táj és fiatalok szépsége
megbonthatatlan egységbe olvad. A film ügyesen kerüli a hamiskás fordulatokat
és éppen ezért érezzük hitelesnek a megélt, megtapasztalt vágyak és a személyes
kiteljesedés közötti létrejövő párhuzamokat. Ahogyan Sangaile önmagára találása
példázza, szükség van a pozitív, megerősítő példákra és történetekre, illetve az
ezeket bemutató filmfesztiválokra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 23 átlag: 5.7 |
|
|