KritikaA testA test esete a szellemmelPályi András
: „A lengyel társadalom
fele hisz a szellemekben.” Małgorzata Szumowska Ezüst Medve-díjas filmje egy
rendhagyó családterápia története.
Helyszínelés.
Elhagyatott kültelek a Visztula partján, fák, bokrok, sajátos panoráma, mintegy
alulnézetből rálátni a folyó két oldalán elterülő városra, a forgalmas hidakra.
Egy férfi felakasztotta magát az egyik fára, már itt is a rendőrség, a
helyszínelést levezető ügyész, lemetszik a tetemet a fáról, aláhull. Amíg a
helyszínelők el vannak foglalva a feltételezett körülmények tisztázásával, a
hulla fordul egyet, feltápászkodik, kissé kóvályogva elsétál a folyóparton.
Snitt, zene, megjelenik a cím, Ciało,
azaz A test, kezdődik a film. Mi akar
ez lenni?
Małgorzata Szumowska, a
mai lengyel filmes középnemzedék egyik legizgalmasabb tehetsége nem ismeretlen
a magyar nézőnek. A francia–lengyel koprodukcióban készült Szex felsőfokont pár évvel ezelőtt a magyar mozik is játszották,
két éve a Kinek a nevében? a Lengyel
Filmtavasz eseménye volt, tavaly A test a
legjobb rendezés kategóriájában Ezüst Medvét nyert a berlini filmfesztiválon.
Most maga a film is itt van.
A rendező, aki szerzői
filmjeiben éles szemű, precíz elbeszélő (az irodalom mélységéhez és
gondolatiságához képest a film eleve felszínes, jegyzi meg egy helyütt),
ezúttal egy különös háromszögről mesél. Nem egyszerűen három testről, inkább a
beléjük zárt szellemről. A lényeg, mondhatnánk, épp ez a testben lakozó
szellem, már ha tényleg rejlik ilyen külön szellem az emberben, aki a halál
pillanatában távozik, bár nem túl messzire, itt marad az élők közelében. Vagy mégsem?
A helyszínelő ügyész, ez a meglehetősen sok vodkát kortyoló és meglehetősen
fásult, megviselt férfiú, akinek napi munkája hivatalból szemügyre venni az
élettelen, megcsonkított, megkínzott tetemeket, egyáltalán nem hisz az efféle
szellemjárásban. Egészen addig, amíg Olga névre hallgató anorexiás, tizenhat
esztendős lánya, akivel kettesben él egy varsói panelban, és aki nem tudja
apjának megbocsátani az anya évekkel ezelőtti, tragikus halálát, nem kísérel
meg öngyilkosságot. Ez a test, amely ott hever a saját fürdőszobájában –
ráadásul ahhoz, hogy rátaláljon, a belülről bezárt bejárati ajtót lakatossal
kellett felfeszíttetnie –, más, mint a többiek, ezt nem jegyzőkönyvezni kell,
hanem visszacsalni belé az életet, mindenáron.
Anna viszont, a
terapeuta, aki az ideggyógyászati klinikán kézbe veszi Olgát, egészen más
világban él. Ő felfedezte magában, amikor nyolchónapos kisfiát a gyermekágyi
halál elragadta, hogy kapcsolatot tud teremteni a holtakkal, és ezt a
képességét sikerrel kamatoztatja a terápia során, odaátról tolmácsolt üzenete nem
egy esetben megkönnyebbülést nyújtott és elősegítette a páciens gyógyulását. Ő
a hívő, a másik kettő, a cinikus, munkamániás apa és a kielégítetlen szeretetszomjba
kis híján belepusztuló lány, hitetlen. Nem találják az utat egymáshoz,
mondhatni, teljesen bénák. Olga az anorexiával saját testére tör, abba öli bele
apja elleni lázadását, ami tabu. De legalább ennyire tabu az is, hogy a férfi
amennyire jó helyszínelő ügyésznek, annyira csődöt mond apaként, és ezt a
kudarcot fojtja alkoholba. Annának megvan erre a maga receptje, szeretné is
alkalmazni: szóra bírni a halott asszonyt, üzenetet hozni tőle. Ehhez azonban
szüksége lenne e két hitetlen hitére. Erről a háromszögről szól a film.
Lengyelország nem csupán
a katolicizmus európai fellegvára, itt a banális, hétköznapi ügyek irracionális
kezelése is elég általános. A berlini Ezüst Medve után Szumowska diplomatikusan
csak ennyit mondott: „A lengyel társadalom fele hisz a szellemekben, a szellemi
világban, azt hiszem. Én józan, praktikus lény vagyok, nem tudom, léteznek-e.”
De odahaza az egyébként katolikus Tygodnik
Powszechnynek nyíltan beszélt idegenkedéséről nemcsak a katolicizmus, hanem
eleve az ezoterikus észjárás iránt, amit azonban eszébe sem jut publicisztikus
éllel leleplezni, épp ellenkezőleg. Idegenkedik tőle, de érti, miből jön és
mire kell. „Lelocsoltuk az egész filmet azzal az abszurditással, fekete
humorral, ami a lengyel valóságot jellemzi, de senkiből sem űztünk gúnyt” –
állítja. Azaz tudja jól, a társadalom sötét erőit csakis a hősök lelkében érheti
tetten, a szerző társadalomkritikája kimerül abban, ahogy a figurák mozgásterét
megvonja. Ez nem kevés különben, annál is inkább, mert A test formai szempontból tiszta, minimalista mozi, épp ez a lényege.
A széles beállítások, a figurák gesztusaira, testére, arcára összpontosító
kamera, a természetes fény dramaturgiai kiaknázása – az operatőr Michał Englert
a rendező forgatókönyvíró társa is – egyaránt az érzelmek expresszív artikulációját
szolgálja. Mert bőven akadnak itt apró momentumok, amelyek némi operatőri brillírozás
vagy látványos montázs mellett elsikkadnának. Szumowska világos, érzékeny (társadalom)kritikus
aggyal szerkeszt, de utána hátrább lép, és ettől kezdve csupán a maga kreálta
figurák belső folyamatait figyeli, ritka érzelmi intelligenciával. Úgy teremt
helyzeteket és alakokat, hogy ne lehessen előre dekódolni őket, valójában maga
a rendező is a forgatás során – mintegy a beprogramozott játszma lejátszásával
– lel rá a megfejtésre, ami sajátos, intenzív rendező–színész kapcsolatot
feltételez. Mondhatni képes in flagranti
rajtakapni a színészeit, ami ritka hitelességet kölcsönöz a játéknak. Láthattuk
ezt előző filmje, a Kinek a nevében?
esetében is, elegendő Andrzej Chyra hideglelős vergődésére gondolnunk Adam atya
szerepében, amikor felfedezi az érzéki vonzalmat magában az általa gondozott
serdülő fiúk iránt. Ilyesmiről van szó itt is.
Ilyesmiről, csak éppen
egészen más fekvésben. A korábbi Szumowska-filmek hősei többnyire felsrófolt
érzelmi helyzeteket éltek meg, szenvedélyes belső viharokon estek át. Akadt
kritikus, aki hiányolja is A testből
az érzékek és az érzelmek e felkorbácsoltságát. Ettől még mindhárom színész
igen intenzív emocionális szinten dolgozik, csak itt épp az eltitkolt-lefojtott
érzelmek erejéről van szó. Janusz Gajos, aki nemcsak az egyik legnépszerűbb és
legtöbbet foglalkoztatott lengyel filmszínész, de akiről jellemzően számtalanszor
leírták már az eszköztelen jelzőt, pontosan érti ezt. Vagyis nagyon is
megvannak az eszközei ahhoz, hogy megérezzük ebben a blazírt, munkáját
megbízható rutinnal végző bűnügyi szakértőben a magány, a megkeseredettség, a
magabiztosság, a belső elbizonytalanodás, az életkora, előítéletei, magába
zártsága ellenére felébredő kíváncsiság hullámzásait. Maja Ostaszewska, aki nem
először játszik Szumowskánál, ám akinek színészi és emberi habitusa egyaránt
igen távol áll attól a különc ezoterikus terapeutától, akit alakít, igazi rendezői
telitalálat Anna szerepében. Nem csupán azért, mert képes kibújni a bőréből, és
egy sor természetes, erotikus, extravertált női figura után megformálni ezt a
titokzatos, zárt antinőt, de még azt is elhiteti velünk, hogy képtelen
spiritiszta praktikáiban hamisítatlan pszeudovallásos filantrópia vezérli, akár
egy apácát. Ráadásul Justyna Suwała, aki civil a pályán, Olgaként olyan
tenyérbe mászóan anorexiás és olyan szívbe markolóan szerencsétlen, hogy a
tavalyi gdyniai filmfesztiválon a legjobb pályakezdő kategóriájában mindjárt
díjat is nyert.
Szumowskának, aki „arcátlanul
kritizálja Kie¶lowskit”, mint a film egyik, kissé merev recenzense írja, a
történet minden irracionális momentumára megvan a maga racionális magyarázata. Még
a nyitóképben elsétáló akasztott emberre is, az esetet ugyanis egy praktizáló
ügyésztől hallotta, aki pontosan elmagyarázta neki, a nyaki erek elszorulásával
adott esetben miért nem következett be azonnal a vég. Igazán mégis az
irracionális fejlemény izgatja, mert az ember belső folyamatai csak
irracionálisan követhetőek. Gajdos filmbéli ügyésze akkor tér vissza a
Visztula-parti helyszínre Olgával, amikor a megszállott terapeuta hatására apa
és lánya közt omladozni kezd a fal. Bár e fal végső leomlásához még arra is
szükség van, hogy a szeánsz, amelynek a két hitetlen aláveti magát, teljes
csőddel végződjön. Ők ugyanis nem képesek kigyógyulni hitetlenségükből, Anna
meg a hitéből. Ez a felszín, ami mögött mégis lezajlik egy rendhagyó
családterápia, apa és lánya végül egymásra nevetnek. Hogy ez így a lengyel
depresszió kórképe, mint az átlag lengyel néző vallja, vagy egy fekete komédia,
ahogy a francia forgalmazó hirdeti? Lehet, hogy mindkettő egyszerre.
A TEST (Ciało) – lengyel,
2015. Rendezte: Malgorzata Szumowska. Írta: Malgorzata Szumowska és Michal
Engert. Kép: Michal Engert. Szereplők: Janusz Gajos (Ügyész), Maja Ostaszewska
(Anna), Justyna Suwala (Olga). Gyártó: Nowhere. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 5.76 |
|
|