KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/március
ROCK-LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Az ember, aki nem volt hajlandó megöregedni David Bowie (1947-2016)
• Jankovics Márton: A sérülékenység krónikája Janis – A Janis Joplin-sztori
• Pernecker Dávid: Hozzáállás kérdése Don Letts dokufilmjei a punkról
MAGYAR MŰHELY
• Fazekas Eszter: Egy fényt, egy sugárt Magyar képmesterek: Hildebrand István
• Soós Tamás Dénes: Feketén fénylett Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Kővári Orsolya: „Mindenki a maga szintjén nyomorog” Beszélgetés Thuróczy Szabolccsal
• Bilsiczky Balázs: Darázsfészek Beszélgetés Nemes Gyulával
TŐZSDE-RULETT
• Kolozsi László: A kijózanodás kora Anti-kapitalista filmek
• Teszár Dávid: A piac törvénye Mennyit ér egy ember?
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ körkép: Délszláv filmek
• Huber Zoltán: Magukra találnak Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál
FRITZ LANG
• Várkonyi Benedek: Különös pár Fritz Lang és Thea von Harbou
• Martin Ferenc: A háború árnyai Fritz Lang hadjárata
FESZTIVÁL
• Orosz Anna Ida: Elsőfilmesek és veteránok Oscar-jelölt animációs rövidfilmek
• Mátyás Győző: A keresés filmjei Torinó
KÍSÉRLETI MOZI
• Nagy V. Gergő: A nagyság domborzata Grandrieux és a spirituális testiség
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Az ördög és Miss Jones Szuperhős-sorozatok a tévében
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Kutyából szalonna Joe Kelly: Deadpool Omnibus
• Kovács Marcell: Rizikós revízió Tim Miller: Deadpool
KRITIKA
• Pályi András: A test esete a szellemmel A test
• Varró Attila: Temetni jöttek Ave, Cézár!
• Baski Sándor: Közszolgálat Spotlight – Egy nyomozás részletei
• Pápai Zsolt: Dohos exteriőrök Indián
MOZI
• Baski Sándor: Egy háború
• Teszár Dávid: A Zarándok
• Schubert Gusztáv: Amnézia
• Árva Márton: Blue Lips
• Forgács Nóra Kinga: Short Skin – Szűkölő kamaszkor
• Vajda Judit: Minden út Rómába vezet
• Alföldi Nóra: Egy őrült pillanat
• Kovács Kata: Hogyan legyünk szinglik?
• Roboz Gábor: 400 nap
• Kránicz Bence: Viharlovagok
• Varró Attila: Farkas totem
• Tüske Zsuzsanna: A Fiú
DVD
• Kránicz Bence: Manglehorn – Az elveszett szerelem
• Pápai Zsolt: Kopp-kopp
• Soós Tamás Dénes: A szerencse forgandó
• Kránicz Bence: Gyalogáldozat
• Benke Attila: A kelletlen útitárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Manglehorn – Az elveszett szerelem

Kránicz Bence

Manglehorn – amerikai, 2014. Rendezte: David Gordon Green. Szereplők: Al Pacino, Holly Hunter, Harmony Korine. Forgalmazó: ADS Service. 97 perc.

 

Úgy tűnik, David Gordon Green sikeresen kikecmergett a hollywoodi komédiagyárból, amelybe Judd Apatow révén, a 2008-as Ananász expresszel került be. Noha az Apatow produceri irányításával készült filmjeit sem volna igazságos egy legyintéssel elintézni – merész témaválasztásuk, üdítő szabadszájúságuk a kortárs amerikai vígjáték markáns trendjét formálta –, Green eddigi pályáján mégis A bébisintér jelentette a mélypontot, és ezután tért vissza diadalmasan az egyazon évben forgatott Joe és Prince Avalanche – Texas hercege kettős remeklésével.

A Manglehorn e két film logikus folytatásának is tekinthető: témáját, a magányos, nehéz természetű férfi megváltástörténetét a Joe-ból kölcsönzi, míg a kisrealista minimalizmusból kiinduló, de a főhős lelkiállapotát, impresszióit kivetítő, stilizált fogalmazásmód a Prince Avalanche-ből ismerős. Különböző színhatású, kézikamerával felvett szekvenciák követik egymást, ám a Manglehorn legnagyobb erénye, hogy művészfilmes megoldásai egy pillanatig sem hatnak manírosnak, noha Green alkalmanként meglepően radikális eszközökhöz nyúl. A tömegbalesetben összeroncsolódott, egy felborult kisteherautó rakománya miatt dinnyelevet vérző autók látványa, vagy a bankfiók unalmas hétköznapjaiba betoppanó, és ott dalra fakadó férfi Buñuel vagy akár Lars von Trier világát is eszünkbe juttathatja, és nemcsak A bakancslistához hasonló fősodorbeli gerontodrámáktól, hanem az elmúlt években talán túl kiszámíthatóvá vált off-hollywoodi dramedy-ktől is megkülönbözteti Green rendezését.

A komótosan haladó, elsősorban egy régi csalódás feldolgozása és az új kötődés lehetősége köré épülő történet valójában az öregedésről szóló tanulmány, amely ugyanúgy lelassul és elkalandozik időnként, mint főhőse, a mogorva kulcsmásoló. A címszerepet alakító Al Pacino tartózkodik a neki testhezálló impulzív, vehemens játékstílustól és teátrális gesztusoktól. Inkább tűnődő, bizonytalan karaktert formál Manglehornból, aki tudatában van, milyen nehéz kijönni vele, de túl öreg és fáradt ahhoz, hogy szabadulni tudjon rigolyáitól. Pacinónak egy-egy pillanat is elég rá, hogy a főhős arroganciája és gorombasága mögött megmutassa kiszolgáltatottságát is: a film elejére helyezett diszkójelenetben rögtön látni rajta az öregek egoizmusát és rezignált beletörődését.

Mellette csak néhány mellékalaknak jut hely a történetben, Pacinót azonban csupa remek színész veszi körül. Valódi tétje a Manglehornhoz türelemmel és megértéssel közelítő, kudarcai és kompromisszumai ellenére sem cinikus banki alkalmazottal (Holly Hunter) alakuló viszonynak van, a jelentős rendező, Harmony Korine (Gummo, Spring Breakers) pedig kisstílű striciként tűnik fel. Korine felléptetése telitalálatnak bizonyul, és a Manglehorn indie-kapcsolatait is szorosabbra fűzi – Green talán általa is tudatja, hogy elsősorban művészfilmesként tekint önmagára. Ezzel együtt a termékeny rendező továbbra is rendszeresen vállal hollywoodi megbízásokat: ősszel mutatták be Our Brand Is Crisis című politikai szatíráját Sandra Bullock főszereplésével.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12616