KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
   2016/március
ROCK-LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Az ember, aki nem volt hajlandó megöregedni David Bowie (1947-2016)
• Jankovics Márton: A sérülékenység krónikája Janis – A Janis Joplin-sztori
• Pernecker Dávid: Hozzáállás kérdése Don Letts dokufilmjei a punkról
MAGYAR MŰHELY
• Fazekas Eszter: Egy fényt, egy sugárt Magyar képmesterek: Hildebrand István
• Soós Tamás Dénes: Feketén fénylett Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Kővári Orsolya: „Mindenki a maga szintjén nyomorog” Beszélgetés Thuróczy Szabolccsal
• Bilsiczky Balázs: Darázsfészek Beszélgetés Nemes Gyulával
TŐZSDE-RULETT
• Kolozsi László: A kijózanodás kora Anti-kapitalista filmek
• Teszár Dávid: A piac törvénye Mennyit ér egy ember?
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ körkép: Délszláv filmek
• Huber Zoltán: Magukra találnak Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál
FRITZ LANG
• Várkonyi Benedek: Különös pár Fritz Lang és Thea von Harbou
• Martin Ferenc: A háború árnyai Fritz Lang hadjárata
FESZTIVÁL
• Orosz Anna Ida: Elsőfilmesek és veteránok Oscar-jelölt animációs rövidfilmek
• Mátyás Győző: A keresés filmjei Torinó
KÍSÉRLETI MOZI
• Nagy V. Gergő: A nagyság domborzata Grandrieux és a spirituális testiség
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Az ördög és Miss Jones Szuperhős-sorozatok a tévében
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Kutyából szalonna Joe Kelly: Deadpool Omnibus
• Kovács Marcell: Rizikós revízió Tim Miller: Deadpool
KRITIKA
• Pályi András: A test esete a szellemmel A test
• Varró Attila: Temetni jöttek Ave, Cézár!
• Baski Sándor: Közszolgálat Spotlight – Egy nyomozás részletei
• Pápai Zsolt: Dohos exteriőrök Indián
MOZI
• Baski Sándor: Egy háború
• Teszár Dávid: A Zarándok
• Schubert Gusztáv: Amnézia
• Árva Márton: Blue Lips
• Forgács Nóra Kinga: Short Skin – Szűkölő kamaszkor
• Vajda Judit: Minden út Rómába vezet
• Alföldi Nóra: Egy őrült pillanat
• Kovács Kata: Hogyan legyünk szinglik?
• Roboz Gábor: 400 nap
• Kránicz Bence: Viharlovagok
• Varró Attila: Farkas totem
• Tüske Zsuzsanna: A Fiú
DVD
• Kránicz Bence: Manglehorn – Az elveszett szerelem
• Pápai Zsolt: Kopp-kopp
• Soós Tamás Dénes: A szerencse forgandó
• Kránicz Bence: Gyalogáldozat
• Benke Attila: A kelletlen útitárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A szerencse forgandó

Soós Tamás Dénes

Mississippi Grind – amerikai, 2015. Rendezte: Anna Boden és Ryan Fleck. Szereplők: Ben Mendelsohn, Ryan Reynolds, Sienna Miller. Forgalmazó: ADS Service. 108 perc.

 

Van valamiféle fatalista hangulat a bluesban – talán az elkerülhetetlen véget vagy a kisember melankóliáját érintő szövegek miatt –, ami jól passzol a megrögzött szerencsejátékosok történetéhez. Az összeszokott függetlenfilmes páros, Anna Boden és Ryan Fleck (Fél Nelson, Nyomás alatt) filmjének friss hangvételét épp az garantálja, hogy a Las Vegas-i kaszinók pompáját hátrahagyva, memphisi blueslokálok és arkansasi játéktermek ütött-kopott világában, hangulatos road movie-ként meséli a két hazárdőr történetét, miközben a hangsávon Memphis Slim és Big Bill Broonzy kesereg.

Ám nemcsak a hazai bluesmanek, hanem a cinefilek számára is ismerős lehet a film világa, hiszen A szerencse forgandó lényegében Robert Altman Kaliforniai pókerpartijának újragondolása, amely James Toback első filmjére, az általa írt és Karel Reisz rendezte A szerencsejátékosra is kikacsint. Boden és Fleck a főhősök közti dinamika és a motívumkincs mellett Hollywood intellektuel fenegyerekének laza kamerakezelését és kerülőutakat beiktató történetvezetését is kölcsönvették, ráadásul filmjük posztere is a Kaliforniai pókerpartiéra hajaz. A nagydumás profi (Elliott Gould) és az eladósodott játékfüggő (George Segal) szerepét ezúttal Ryan Reynolds és Ben Mendelsohn játssza, akik elhatározzák, hogy a Mississippi mentén utazgatva szedik össze a legendás New Orleans-i pókerjátszmához szükséges, 25 ezer dolláros nevezési díjat.

Gerry-nek (Mendelsohn) a tartozását kéne kiegyenlítenie, és ebben Curtis (Reynolds) hoz neki szerencsét. Curtis, aki nem a győzelemért, hanem az élvezetért játszik, a szerencsejátékosok ideálképe. Nem kötődik senkihez és semmihez, és talán nem is hús-vér alak – sugallja a film –, hanem a westernek végén ellovagoló cowboyok és az országutakat rovó csavargók örököse, akiben az amerikai szabadság öltött testet. Letelepedni és megállapodni viszont egyikük sem tud, s Bodenék filmjének érdekessége, hogy a mindenkinek tartozó játékfüggőben és a mindenkitől eloldódott vándorban a kötöttségek hasonló mintáit fedezik föl – ezzel jóval érdekesebb témát feszegetve, mint az addikció mélybe húzó spiráljáról feltett kérdéseikkel.

A szerencse forgandónak megvannak ugyan a maga hibái – a mitizálás és a realizmus ütköztetéséből néhol feszültség keletkezik a filmben, és bizonyos kimondatlan dolgok inkább elkentnek, mintsem kétértelműnek hatnak –, ám nagyratörő vállalása révén túlmutat Altman és Toback filmjének puszta pastiche-ánál. A Fél Nelsonhoz hasonlóan sajnos ez sem ér véget az elkerülhetőnek tűnő happy end előtt, de a míves színészi játék, a pontos jellemrajz és a szerethetően szomorkás atmoszféra egysége Bodenék eddigi legerősebb alkotásává avatja a filmet.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12618