DVDA szerencse forgandóSoós Tamás Dénes
Mississippi
Grind – amerikai, 2015. Rendezte: Anna Boden és Ryan Fleck. Szereplők: Ben
Mendelsohn, Ryan Reynolds, Sienna Miller. Forgalmazó: ADS Service. 108 perc.
Van
valamiféle fatalista hangulat a bluesban – talán az elkerülhetetlen véget vagy
a kisember melankóliáját érintő szövegek miatt –, ami jól passzol a megrögzött
szerencsejátékosok történetéhez. Az összeszokott függetlenfilmes páros, Anna
Boden és Ryan Fleck (Fél Nelson, Nyomás alatt) filmjének friss
hangvételét épp az garantálja, hogy a Las Vegas-i kaszinók pompáját
hátrahagyva, memphisi blueslokálok és arkansasi játéktermek ütött-kopott
világában, hangulatos road movie-ként meséli a két hazárdőr történetét,
miközben a hangsávon Memphis Slim és Big Bill Broonzy kesereg.
Ám
nemcsak a hazai bluesmanek, hanem a cinefilek számára is ismerős lehet a film
világa, hiszen A szerencse forgandó
lényegében Robert Altman Kaliforniai
pókerpartijának újragondolása, amely James Toback első filmjére, az általa
írt és Karel Reisz rendezte A
szerencsejátékosra is kikacsint. Boden és Fleck a főhősök közti dinamika és
a motívumkincs mellett Hollywood intellektuel fenegyerekének laza
kamerakezelését és kerülőutakat beiktató történetvezetését is kölcsönvették,
ráadásul filmjük posztere is a Kaliforniai
pókerpartiéra hajaz. A nagydumás profi (Elliott Gould) és az eladósodott
játékfüggő (George Segal) szerepét ezúttal Ryan Reynolds és Ben Mendelsohn
játssza, akik elhatározzák, hogy a Mississippi mentén utazgatva szedik össze a
legendás New Orleans-i pókerjátszmához szükséges, 25 ezer dolláros nevezési
díjat.
Gerry-nek
(Mendelsohn) a tartozását kéne kiegyenlítenie, és ebben Curtis (Reynolds) hoz
neki szerencsét. Curtis, aki nem a győzelemért, hanem az élvezetért játszik, a
szerencsejátékosok ideálképe. Nem kötődik senkihez és semmihez, és talán nem is
hús-vér alak – sugallja a film –, hanem a westernek végén ellovagoló cowboyok
és az országutakat rovó csavargók örököse, akiben az amerikai szabadság öltött
testet. Letelepedni és megállapodni viszont egyikük sem tud, s Bodenék
filmjének érdekessége, hogy a mindenkinek tartozó játékfüggőben és a mindenkitől
eloldódott vándorban a kötöttségek hasonló mintáit fedezik föl – ezzel jóval
érdekesebb témát feszegetve, mint az addikció mélybe húzó spiráljáról feltett
kérdéseikkel.
A szerencse forgandónak megvannak ugyan a maga hibái – a mitizálás és a realizmus
ütköztetéséből néhol feszültség keletkezik a filmben, és bizonyos kimondatlan
dolgok inkább elkentnek, mintsem kétértelműnek hatnak –, ám nagyratörő
vállalása révén túlmutat Altman és Toback filmjének puszta pastiche-ánál. A Fél Nelsonhoz hasonlóan sajnos ez sem ér
véget az elkerülhetőnek tűnő happy end előtt, de a míves színészi játék, a
pontos jellemrajz és a szerethetően szomorkás atmoszféra egysége Bodenék eddigi
legerősebb alkotásává avatja a filmet.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 4.69 |
|
|