TelevízóSzuperhős-sorozatok a tévébenAz ördög és Miss JonesBaski Sándor
A képregény- és a
mozivilág után a szuperhősök már a tévét is elfoglalták, de a mennyiség csak
mostanában kezd minőségbe átfordulni.
Ma már nincs szükség
televízióra, torrentre vagy streamre, hogy sorozatot nézhessünk – elég jegyet
váltani a moziba. A hollywoodi fejesek egyre inkább folytatásokban,
spin-offokban, és univerzumépítésben gondolkoznak. Jelenleg hatvannál is több
képregény-adaptáció szerepel a nagyobb stúdiók bemutatólistáján – 2019-ig
minden évben legalább hét hasonló produkció fog befutni a mozikba –, a
trendeket diktáló Marvel Studios-nak pedig már 2028-ra is vannak tervei.
Az előzmények
ismeretében nem az a meglepő, hogy a két legnagyobb játékos, a DC és a Marvel a
tévés szcénában is hatalomátvételre készül – közel negyven képregényből lehet
kisképernyős adaptáció a közeljövőben –, hanem, hogy csak most vágnak bele. A
szuperhősök ugyan már az őskorszakban belekóstoltak a televíziós műfajba – a
sort 1952-ben Superman nyitotta meg és a legendás, Adam West-féle Batman
folytatta 66-ban –, de trendről korábban aligha lehetett beszélni. A szintén
66-ban induló The Green Hornet címszereplője
néhány alkalommal tiszteletét tette a Batman-szériában,
de hasonló crossoverek később nem
fordultak elő; azonos képregényes univerzumból merítő szériák eleve ritkán
futottak egymással párhuzamosan.
Míg a moziban a Marvel,
a tévében a DC ébredt elsőként. A 2012-ben indult Arrow (A zöld íjász) több
szempontból is sikerrel ültette át a szerializált szuperhősképregények
jellegzetességeit. Az első évad pozitív fogadtatását követően Oliver Queenhez,
a Batmanre hajazó címszereplőhöz egyre több maszkos kolléga csatlakozott a
tágabb DC-univerzumból, de a történet nem csak akciósorozatként, hanem sajátos
szappanoperaként is funkcionálni kezdett, hasonlóan a klasszikus Pókember- vagy
X-Men-képregényekhez.
2014-ben az egyik
epizodista, Barry Allen, alias Flash, saját spin-off sorozatot kapott (Flash – A villám), amelyben Queen is
több ízben cameózott, a 2016 januárjában indult Legends of Tomorrow-ban pedig szinte kizárólag olyan figurák – és a
hozzájuk tartozó színészek –szerepelnek, akik A zöld íjász eddigi négy évadának valamelyikében, vagy a Flash-ben tűntek fel először.
A Marvel A S.H.I.E.L.D. ügynökeivel próbálta meg
felvenni a ritmust, és egyben meglovagolni a stúdió addigi legnagyobb
blockbusterének, a Bosszúállóknak a
sikerét. Kreátornak a rendezőt, Joss Whedont kérték fel, és az egyik
mellékalakot, Coulson ügynököt is átmentették a sorozatba – még az sem
zökkentette ki őket, hogy a figura a filmben elhalálozott. Szintúgy a hivatalos
Marvel-moziuniverzumban, a S.H.I.E.L.D. berkein belül játszódik a tavaly indult
Agent Carter is, címszerepben egy
korábbi epizodistával, az Amerika
Kapitány első részéből ismert Peggy Carterrel. Közben, a mérsékelten lelkes
fogadtatás ellenére, már úton van A
S.H.I.E.L.D. ügynökeinek spin-offja is Marvel’s
Most Wanted címmel.
Kizárólag ezekből a
szériákból ítélve, akár úgy is tűnhetne, hogy az elmúlt másfél évtized
televíziós forradalma meg sem történt. Kreatív döntéseik alapján a DC és a
Marvel – illetve a velük kollaboráló televíziós társaságok – csak a mozi
mostohatestvéreként tekintenek a kisképernyős médiumra. Az igazi nagyágyúkat
mindketten a nagyvászonra tartogatják, a tévés showrunnereknek maradnak a
B-kategóriás hősök (A zöld íjász), a moziban már elbukottak (Constantine), az
odáig még el sem jutók (Flash), a vérbeli spin-off figurák (Supergirl) vagy a
későbbi legendás karakterek ifjúkori verziói (Gotham). A Marvel – egészen tavalyig – még látványosabban rendelte
alá a tévés szériáit a mozis nagytestvéreknek: A S.H.I.E.L.D. ügynökei és az Agent
Carter egyaránt a Bosszúállók és
az Amerika Kapitány elejtett
történetmorzsáin kérődzve mozgatja marginális, többnyire szupererőtől mentes
figuráit a Marvel-moziuniverzum lebutított papírmasédíszletei között.
Elviekben ezek a
kényszerű kötöttségek nem zárnák ki azt, hogy izgalmas műfaji gyakorlatok
szülessenek, hiszen a különféle adaptációk különféle zsánerekben versenyeznek –
a hard-boiled gengsztersorozattól (Gotham)
a retro hangulatú screwball-kalandon át (Agent
Carter) egészen a „dolgozó lány”-típusú romkomig (Supergirl) terjed a spektrum. A felsorolt szériák többsége mégis megmarad
másodvonalbeli mellékterméknek, epizodikus dramaturgiájuk és kétdimenziós
figuráik inkább a 80-as, 90-es évek produkcióit, vagy a tíz éven át futó,
középszerű Smallville-t idézik. Hiába
fejlődtek sokat a kisképernyős CGI-trükkök, a mozis látványvilággal a
televíziós büdzsé nem tudja felvenni a versenyt – az akcióorientált sorozatok
kiszerűsége ezen a ponton szokott lelepleződni –, igazán új utakat pedig nem
akartak keresni a biztonsági játékra és a lepattanók felszedegetésére
berendezkedett showrunnerek.
Legalábbis eddig. A
Marvel és a Netflix együttműködése, amelyből 2015-ben két széria született,
felér egy paradigmaváltással.
A Daredevil és a Jessica Jones
papíron mindenben szorgalmasan követi a franchise-formulát: mindkét sorozat a
Marvel-univerzumban játszódik, kevéssé ismert (Jessica Jones) vagy a moziban
elbukott (Daredevil) szuperhőst mozgatnak, kijelölik a kapcsolódási pontokat
egy kurrens szuperprodukcióval – a New Yorkban élő szereplőgárda utalás szintjén
többször is megemlíti a Bosszúállók fináléjában
látott városrombolást –, és nyitottak a crossoverre is (a Rosario Dawson által
alakított Claire mindkét sorozatban feltűnik). A távlati tervek sem hiányoznak:
a Jessica Jones-ban látott Luke Cage
saját szériában tér vissza az év végén, a képregényekből ismert kollégája, Iron
Fist is külön sorozatot kap, és végül a négy hős közös miniszériában (Defenders) egyesíti majd erejét.
A kreátorok, Drew
Goddard (Daredevil) és Melissa Rosenberg (Jessica Jones) ugyanakkor tisztában voltak vele, hogy a kötelező
játékszabályok betartása mellett lehetséges és érdemes is új fénytörésben
láttatni a szuperhősöket – valahogy úgy, ahogy azt a Maffiózók vagy a Gengszterkorzó
tette a bűnözőkkel. Legfontosabb döntésük az volt, hogy nem a
szuperképességeket avatták a főszereplőik meghatározó attribútumaivá: Murdock
és Jones elsősorban drámai figurák, traumáik, vívódásaik teszik őket érdekessé,
nem kizárólag a közelharcban mutatott speciális tehetségük. Hasonlóan realista
ihletettségű képregény-adaptációk a moziba már eljutottak – A sebezhetetlen és Nolan Batman-trilógiája érdemel elsősorban
említést –, a televízióban ugyanakkor a szuperhős-tematika eleddig
elválaszthatatlannak bizonyult az ifjúsági sorozatokra jellemző könnyed
hangvétellel és az eszképista kalandokkal; a Daredevil és a Jessica Jones
egyértelműn a felnőtt közönséget célozza meg.
A kettő közül az
előbbinek sikerült következetesebben végrehajtania ezt a tervet. Matt Murdock,
vagyis a Fenegyerek kiválasztása eleve szerencsés döntés volt. Míg híresebb
kollégái idegen galaxisból érkező gonosz entitásokkal csatáznak, addig a vak
ügyvéd gengszterektől és elvetemült politikusoktól próbálja megvédeni New
Yorkot és szűkebb otthonát, a manhattani Hell’s Kitchen-t. Az alapszituációból
és a közegből adódóan a Daredevil így
legalább annyira fókuszba emeli bűn és a korrupció témáját, mint a címszereplő
flashbackekben adagolt eredettörténetét. Murdock vívódása a katolikus
neveltetéséből fakadó bűntudatával és az önbíráskodással kapcsolatos morális
aggályokkal végigvonul az egész évadon, de az igazi drámai feszültséget a
nemezis, Wilson Fisk beemelése jelenti. A Vincent D’Onofrio által páratlan
intenzitással megformált alvilági vezér motivációinak és pszichózisainak
kibontására ugyanannyi, ha nem több játékidőt és figyelmet szentelnek az
alkotók, mint a főhősre – komplexebb és izgalmasabb főgonosszal
képregény-adaptációban aligha találkozhattunk még.
Míg a Daredevilben a játszma végső tétje
mégiscsak az volt, hogy sikerül-e várost megtisztítani egy bűnszövetkezettől, Melissa
Rosenberg sorozatában egyetlen fontos kérdés van csak: meg tud-e a címszereplő
szabadulni az életét tönkretevő embertől, és az általa okozott lelki sebektől.
Jessicát egy Kilgrave művésznéven futó, elméket kontrolláló férfi egy hónapon
át rabszolgaként irányította, gyilkosságra kényszerítette és megerőszakolta –
ezért szenved a nő történet kezdetekor poszttraumás stresszben.
A sorozat az első néhány epizódban olyannyira
mellőzi a szuperhősműfaj kötelező elemeit, hogy aki a szinopszis ismerete
nélkül kezdi el nézni, jó ideig nem is veheti észre, hogy a magánnyomozóként
dolgozó főhős emberfeletti képességekkel van felvértezve. Amíg a Daredevilben korhatáros hangvételt,
többek közt, a címszereplő fizikai sérülékenysége szavatolta – és egyben élesen
el is határolta a korábbi szuperhősprodukcióktól –, addig Jessica Jones-t a
lelki sebezhetősége emeli karikatúraszerű elődei fölé.
Nemezise ellenben inkább
tűnik a nők életét megkeserítő abuzív férfitípus metaforájának, mint hús-vér
figurának, de David Tennant alakítása képes zárójelezni az esetleges ideológiai
túlkapásokat. A Jessica Jones
buktatója inkább az, hogy amíg eleinte csalhatatlan arányérzékkel vegyíti a
neo-noir hangulatú detektívtörténetet a karakterdrámával, a finálé felé
közeledve egyre több átgondolatlan, B-kategóriás sorozatokat idéző dramaturgiai
megoldást vonultat fel.
A gyermekbetegségek
ellenére a Marvel és a Netflix mégis hibátlanul demonstrálta, hogy a mozis
nagytestvérek imitálása vagy kiszolgálása helyett érdemesebb szűkebbre venni a
fókuszt, és bemutatni az embert a szuperhős maszkja mögött.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 18 átlag: 5.67 |
|
|