KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/március
ROCK-LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Az ember, aki nem volt hajlandó megöregedni David Bowie (1947-2016)
• Jankovics Márton: A sérülékenység krónikája Janis – A Janis Joplin-sztori
• Pernecker Dávid: Hozzáállás kérdése Don Letts dokufilmjei a punkról
MAGYAR MŰHELY
• Fazekas Eszter: Egy fényt, egy sugárt Magyar képmesterek: Hildebrand István
• Soós Tamás Dénes: Feketén fénylett Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Kővári Orsolya: „Mindenki a maga szintjén nyomorog” Beszélgetés Thuróczy Szabolccsal
• Bilsiczky Balázs: Darázsfészek Beszélgetés Nemes Gyulával
TŐZSDE-RULETT
• Kolozsi László: A kijózanodás kora Anti-kapitalista filmek
• Teszár Dávid: A piac törvénye Mennyit ér egy ember?
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ körkép: Délszláv filmek
• Huber Zoltán: Magukra találnak Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál
FRITZ LANG
• Várkonyi Benedek: Különös pár Fritz Lang és Thea von Harbou
• Martin Ferenc: A háború árnyai Fritz Lang hadjárata
FESZTIVÁL
• Orosz Anna Ida: Elsőfilmesek és veteránok Oscar-jelölt animációs rövidfilmek
• Mátyás Győző: A keresés filmjei Torinó
KÍSÉRLETI MOZI
• Nagy V. Gergő: A nagyság domborzata Grandrieux és a spirituális testiség
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Az ördög és Miss Jones Szuperhős-sorozatok a tévében
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Kutyából szalonna Joe Kelly: Deadpool Omnibus
• Kovács Marcell: Rizikós revízió Tim Miller: Deadpool
KRITIKA
• Pályi András: A test esete a szellemmel A test
• Varró Attila: Temetni jöttek Ave, Cézár!
• Baski Sándor: Közszolgálat Spotlight – Egy nyomozás részletei
• Pápai Zsolt: Dohos exteriőrök Indián
MOZI
• Baski Sándor: Egy háború
• Teszár Dávid: A Zarándok
• Schubert Gusztáv: Amnézia
• Árva Márton: Blue Lips
• Forgács Nóra Kinga: Short Skin – Szűkölő kamaszkor
• Vajda Judit: Minden út Rómába vezet
• Alföldi Nóra: Egy őrült pillanat
• Kovács Kata: Hogyan legyünk szinglik?
• Roboz Gábor: 400 nap
• Kránicz Bence: Viharlovagok
• Varró Attila: Farkas totem
• Tüske Zsuzsanna: A Fiú
DVD
• Kránicz Bence: Manglehorn – Az elveszett szerelem
• Pápai Zsolt: Kopp-kopp
• Soós Tamás Dénes: A szerencse forgandó
• Kránicz Bence: Gyalogáldozat
• Benke Attila: A kelletlen útitárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A kelletlen útitárs

Benke Attila

The Homesman – amerikai–francia, 2014. Rendezte: Tommy Lee Jones. Szereplők: Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Meryl Streep. Forgalmazó: ADS Service. 127 perc.

 

Hollywood egykoron legnépszerűbb műfaja, a nyolcvanas évek eleje óta a filmipar peremvidékére szorult western szerencsére nem tűnt el végleg, és fel-felbukkan, bizonyos időközönként akár egyszerre több film is feleleveníti a Vadnyugat mítoszát, illetve véres valóságát. Így történt például az elmúlt egy-két évben is, mikor olyan komor, sötét, realista westernekkel örvendeztettek meg minket, mint A megváltás, a Slow West, a Bone Tomahawk, vagy a mostanában mozikba került két siker várományos kalandfilm, az Aljas nyolcas és A visszatérő. A Melquiades Estrada három temetése után a Glendon Swarthout 1988-as regényéből készült A kelletlen útitárssal Tommy Lee Jones is visszatért tavalyelőtt a Vadnyugathoz, ezúttal az amerikai polgárháború előtti évtizedbe, hogy ismét a western műfaja segítségével meséljen a határvidék rögvalóságának keserűségéről, a megváltás lehetőségeiről és erkölcsi tartásról az erkölcsök nélküli világban.

Mint a kilencvenes-kétezres évek amerikai „neowesternjei”, A kelletlen útitárs is melankolikus történet, melyben a műfaj klasszikus darabjaival ellentétben az amerikai határvidék közel sem az „Ígéret földje”, hanem siralomvölgy, tele őrültekkel és meggyötört lelkekkel. Ilyen a szexuálisan frusztrált Mary Bee, aki magányosan tengődik farmján, és megszállottan keresi az ideális férfit. Egy napon a közeli kisváros közössége azzal bízza meg, hogy három őrült nőt szállítson el a szomszédos állam menhelyére, ahol kezelhetik őket. Útja során a csaló George Briggs lesz pusztán szívességből társa, akit Mary az akasztófáról mentett meg. A kezdetben amorális férfiben pedig lassan-lassan felébred valami lelkiismeretféleség.

A kelletlen útitárs lassú, lírai western, melynek bár atmoszférája végig bivalyerős, bevezető részét kelletlenül hosszúra nyújtotta a rendező. Tommy Lee Jones műve igazán csak a pusztai vándorlás során válik érdekessé, mikor a négy nő és George ellentmondásos kapcsolata kerül kibontásra. S akár a Melquiades Estradában, a rendező itt is remekül keveri a hangnemeket, és mesterien bánik a véletlendramaturgiával, melynek köszönhetően egy igazán meglepő, bár Mark Rydell klasszikusából, a Cowboyokból ismerős fordulat áll be a játékidő kétharmada környékén. Ami persze ezt a sötét Vadnyugatot nem váltja meg, ám egy ember kiszikkadt életét, ha csak ideiglenesen is, de értelmes motivációval frissíti fel.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/03 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12619