Magyar MűhelyBeszélgetés Thuróczy Szabolccsal„Mindenki a maga szintjén nyomorog”Kővári Orsolya
„Az élet ha
nem is könnyebbé, de súlytalanabbá válásával a színészet is súlytalanabbá vált,
nem képvisel már akkora erőt.”
Thuróczy
Szabolcs, az HBO Aranyélet című
sorozatának családfője, áprilistól Till Attila Tiszta szívvel című nagyjátékfilmjének
egyik főszerepében látható. Pintér Béla és Társulatának alapító
tagja, legfrissebb színházi bemutatója a Fácántánc.
*
Két személyesebb
fotód függ egymás alatt az otthonotok falán, az egyik Triesztben készült,
édesapáddal és a bátyáddal vagy rajta, a másik az első filmedből, az Anarchistákból való, és egy Temessy Hédivel közös
jelenetet ábrázol.
Amiben
ölbe veszem és behozom a kádból. Miért fontos nekem? Olyan nagy élmény volt
számomra, olyanfajta intimitást éltem át akkor, ami valahányszor ránézek a
képre, visszajön. Amikor Szegeden éltem, a Kárhozat
plakátja lógott a falamon. Temessy egy esernyőt tartva közeledett rajta, kopott
kabátban, kutyák lézengtek körülötte. Gyönyörű, csillogó nőnek láttam, akinek a
nőiessége az utolsó pillanatig nem kopott meg, óriási belső erővel feszítette
ki ezt az állapotot. Különös, filmes nagyasszonynak tartottam, aki méltósággal
játszotta a vécésnénit és a pénztárcát lopó grófnőt is. Ahogy ő dolgozott, az
meghatározta a filmezéshez való hozzáállásomat.
Kifejted?
Nagyon
keveset kérdezett, ez nagyon tetszett. Nem szeretem a sokat kérdezősködő
színészeket, mert a sok kérdés arról árulkodik, hogy magukban is bizonytalanok,
nemcsak a rendezőben. Rendkívüli érzékenységgel közelített mindenkihez, nagyon
figyelt a partnereire, és elképesztő módon értett a nüanszokhoz. Mindig tudta,
mi áll jól neki. Csodás humora volt.
Többször hangsúlyoztad,
hogy ami igazán érdekel egy filmben, az a színész. Temessy kapcsán jut eszembe,
hogy vannak színészek, akiknél nem a bravúros színésztechnika dominál, hanem
valami különös jelenlét, ami átlép a profizmus korlátain, nem nagy alakítás,
mégis képes behozni egy külön világot.
Hát igen,
ilyen volt Dettre Gábor Gangesz-filmjében
Ternyák Zoli (Felhő a Gangesz felett,
2001). A személyisége végigsöpört mindenen, átizzította, felemelte a filmet.
Hitegették, hogy a szemlén biztosan kap majd díjat. A Lukács-fürdőben
találkoztam vele utoljára, mondta, hogy megy gőzbe, szaunába, összerakja magát,
hogy jól nézzen ki. Mosolygós volt. Végül nem kapott semmit. De említhetjük
Máté Gábort, a Mielőtt befejezi röptét a
denevérben. Ő is átlépett ott színészileg valami korlátot, amitől a film
hátborzongatóbb lett. A Simon mágust
Enyedi Ildikó Andorai Péterre írta, tudta, hogy a kőből szobrot fog faragni.
Van, hogy a rendező megérzi, hagyni kell a színészt, hadd „szabaduljon el”,
hadd mutasson többet magából, mert felismeri, hogy ettől ő is más dimenzióban
tud működni. Ritkán fordul elő filmen, hogy a színész rántja magával a
rendezőt.
Azt hiszem,
mondhatjuk, hogy ilyesfajta szabadságot adott neked Till Attila a Tiszta szívvel című filmetekben.
Tilla
többször elmondta, igazából az érdekli, amikor olyannak lát, amilyen valójában
vagyok, a civil életem számára hatásos gesztusaira keres szituációkat. Van, aki
úgy szereti a körtét, ha az már túlérett, majdnem megrohadt, más akkor, amikor
még alig lehet beleharapni. Én az érettségnek azt a fokát szeretem, amikor az
összes férfierőd és az összes gyengeséged együttesen ad ki valami komplex
dolgot.
Nagy lélek,
nyomokban mély érzések, nem mindig rossz fiú, de sosem jó. És a kisiklás mindig
benne van. Összefoglalhatjuk így a filmes karakteredet?
Igen,
valahogy mindegyik megcsúszik, valami mindig elromlik. Az érzelmeit végül sosem
tudja elfojtani. A félhülye maffiózó után jöttek a pszichopata, őrjöngő
karakterek, aztán a nőket tárgyiasító férfitípus a Társas/játék-kal, aztán a kisember, az utca embere az Aranyéletben, aki valahogy mégis többre
képes, mint az utca embere, pedig ezt ő maga sem gondolná. Nem menekülhetsz az
elől, amire a külsőd, a tartásod, a hangod predesztinál. A Szerdai gyerek Jánosa egy finomabb, apróbb rezdülésekből felépített
karakter. Belül ég, forrong, közben a döntései olyan szinten mozognak, hogy
nyolc vagy tíz litert tankoljon-e. Pipogyasága alatt világfájdalmakat él át,
iszonyatosan vágyakozik. Ezzel sokat szöszmötöltem.
Mindben ott van a
küzdelem a puszta életbenmaradásért. Te magad is tartasz a kisiklástól, van
olyan félelmed, hogy egyszer csak kihúzzák alólad a szőnyeget.
Most jó
helyzetben vagyok. A pályámat, a művészi létemet tekintve biztonságban érzem
magam. Azt hiszem, arra a félelmemre gondolsz, hogy mindig érzem, semmi sem
végtelen, hogy ez tart valameddig, aztán jön az óriási csend... Régebben, egy
jó színész pályáján valahogy evidensebb volt a folytonosság. Törés nélkül
végigdolgoztak több évtizedet.
Hol lehet ma már
akkora pályát befutni, mint anno?
Sehol. Az
egy másik korszak volt. Egy év alatt forgathatott akár nyolc-tíz filmben,
elképesztő rendezőkkel, olyanokkal, akik közül egyikre sem mondhatja az ember,
hogy hát, vele inkább most nem dolgozom. Százötven tételes filmográfiák
szerepeltek nem egy színész neve alatt, minden karaktert végigjátszottak. Akkor
a rendezők mindenkiről tudták, jó színész-e, miben jó, mire képes. Bástyák
voltak számukra, máshol mozgott a bizalmi szint. Most az van, hogy menj el
castingra, majd visszahív egy hölgy három hét múlva, hogy kéne egy recasting...
Nagyobb formátumú
rendezőknek látod a régieket?
A 70-80᾿-as években másképp viszonyultak a politikai,
társadalmi aktualitásokhoz. Érdekelte őket a háború, a szegénység tematikája,
mindenféle, de elsősorban és igazából az ember. A személyiségek erőteljesebben
jelentek meg. Ezért kapott kiemelt státuszt a színész. Gondoljunk bele, kik
ülnek Az ötödik pecsétben az asztal
körül. Ha ma egy ilyen színésszel szembekerülnél, már azzal lesöpörne, hogy
rágyújt. A rendező zsenialitása sokszor abban állt, hogy milyen színészeket
tudott leültetni egy ilyen asztal mellé. Az élet nem könnyebbé, de
súlytalanabbá válásával a színészet is súlytalanabbá vált, nem képvisel már
akkora erőt. A rendezők meg a saját koncepció megvalósítását akarják látni, az
fontos, nem a színész. És gyakran előfordul, hogy ha az ember nagyon keresi azt
a témát, amiről azt gondolja, érdekes lehet, az végül nem lesz érdekes. Az a
jó, ha közlésvágy feszíti, ha fájdalma van, amit nagyon el akar mondani. Nem
szabad azzal törődni, hogy sikeres lesz-e.
Te hogy érzed,
Tillának miért volt fontos a kerekesszékes világ?
Mindig
érdekelte a lenézettek, a kisemmizettek, a szerencsétlennek tűnők világa. Van
egy jelenet a filmben, egy öreg néni odamegy a kerekesszékben ülő Zolihoz és
aprópénzt ad neki. Azt gondolják, hogy szánni kell, hogy így kell segíteni
neki. Ahelyett, hogy váltana vele pár szót, megtudna róla valamit, előre
eldöntötte magában, hogy nyomorult, az életre alkalmatlan. A kisemmizett ember
vágyáról szól a film. Arról, hogy nincsenek előre eldőlt sorsok. Azt a kérdést
feszegeti, hogy a fogyatékkal élő emberek vágyai felülemelkedhetnek-e a
hétköznapjaik realitásán.
Azzal, hogy a
hagyományos értelemben vett játékfilmekhez mérten nagyobb arányban kötik le
dokumentarista részletek a rendezőt, a sorsok elmélyítésére törekszik?
Ő tudna
pontos választ adni, de azt hiszem, igen, erre szükség van, nincs benne
tetszelgés, öncélúság, működik a film belső logikája, minden jelenet értelmet
kap a későbbiekben. Nem autentikus felületként akarta használni ezeket az
embereket, mert akkor nincs igazi fájdalom. Meg akarta mutatni, hogy az ő
életükben ilyen egy hétköznap. Nem szebb.
Sorrentino Ifjúságában a
Jane Fonda által játszott karakter részben azzal utasít vissza egy
filmszerepet, hogy a televízióé a jövő.
Kétségtelen,
hogy nézők széles rétege megszerette ezt a formátumot. Az elmúlt bő évtizedben
a sorozatok profibbak, vonzóbbak lettek, a forgatókönyv megírásától a
színészválasztásig közelebb kerültek a mozifilmek színvonalához, gyártóik pedig
nem vállalnak akkora rizikót, mint amilyet egy-egy mozi jelent, kipróbált sémák
szerint működő szériákat gyártanak.
A jól megírt
sorozatnak előnye, hogy érzékletesebben ábrázolható benne a fejlődéstörténet.
Színészként pedig hosszú perceid vannak arra, amit egy mozifilm esetében néhány
másodpercbe kell sűríteni.
Igen, és
ha lineárisan veszik fel, bele tudsz kerülni a folyamatba. Az Aranyélet forgatásának a végére
szabályosan elfáradt az arcom, hatottak rám az elmúlt részek történései,
nyűgjei, és ez megsegítette a munkámat. Jogos, amit a fejlődéstörténetről
mondasz, abszolút érdekes, hogy például a feleségemtől való eltávolodás nem
percek, hanem hónapok alatt történik meg. Átélhetőbb és könnyebben
érzékeltethető.
Mondják az Aranyéletről, hogy a rendszerváltás utáni társadalmi,
politikai, gazdasági változások következményeiről szól, ami sokak életét jégre
vitte. Családok széteséséről. Talán az Ónodi Eszterrel való kettősötök ereje
miatt, de számomra elsősorban egy házasság története.
Ez már az
a fázis, mikor a pénz, a praktikum, a ház tartja össze őket, miközben az
utalások, a múltból előbújó képek elárulják, ez egy nagy szerelem volt köztük.
A mindennapi
küzdelem?
Mindenki a
maga szintjén nyomorog. A pénz átitatta az összes érzékszervüket, és az
elhidegülés végigdübörgött az egész családon. A hitel lélekbörtönben tartotta
őket, minden arról szólt, hogy működőképes családnak tűnjenek, miközben annak
már nyoma sem volt. És tipikus probléma, hogy nincs elég belső intelligencia
ahhoz, hogy ugyanúgy szólj egy nőhöz húsz év után, mint annak előtte. Hogy
mindketten eltompulnak, elfelejtik, milyen egy érintés. Igazán komoly emberi
kapcsolatokban ez nem múlik el. Az a kérdés, van-e arra vágyad, hogy a másiknak
örömet szerezz. Ha valamelyik félnek nincs, az előbb-utóbb oda vezet, hogy ki
kell mondani, kihűlt a kapcsolatunk. Naná, hogy kihűlt, te se raktál évek óta a
tűzre, meg én se.
Amikor hét évvel
ezelőtt interjúztunk, azt mondtad, igazából filmezni szeretnél, mert ez
másfajta létezést kíván.
Én nem
tudok tervezgetni, nincs koncepcióm, meg tudom élni viszont a pillanatokat.
Azokban a sűrített időintervallumokban, amit a filmezés jelent, komfortosan
érzem magam. Szeretem az intenzitást, a gyorsan égető katarzist, az érzést,
hogy ez a legjobb, ami most történhet, majd utána szeretek kidobni, elfelejteni
mindent, és készülni a következő pillanatra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 5.18 |
|
|