Kísérleti moziGrandrieux és a spirituális testiségA nagyság domborzataNagy V. Gergő
Philippe
Grandrieux filmjeit nézve a testi szenzációkon át jutunk el a spirituális
élményig, nála a favágás is az áhítat gesztusa lehet.
Vannak
filmek és vannak a spirituális
filmek. Ez a magasabb kaszt, a legfelsőbb rend: itt már nem szimplán
művészetről, esetleg igazán nagyszerű művészetről van szó, hanem ennél többről,
de tényleg: olyan művészetről, ami már a természetfelettiről, az isteniről, a
lényegről tudósít. Ezek a filmek – legalábbis a szakirodalom szerint – túllépnek
a csukaszürke valóságon, és ajtót nyitnak valamiféle láthatatlan, titkos,
feljebbvaló világ felé (lásd például a „janzenista” Bresson, a purista Dreyer,
vagy a szovjet szent, Tarkovszkij műveit). Nem nagyon van elitistább és
arisztokratikusabb kategória a filmes gondolkodásban, mint a spirituális vagy –
ahogy Paul Schrader megnevezte – a transzcendentális
stílus: halkszavú puritánok és precíz formalisták ritkás levegőjű elitklubja
ez, amely a szegénység igazságát és az önkorlátozás dicsőségét hirdeti. A spirituális
mozi általában szikár, gyakran lassú és mindig fegyelmezett: eltávolítás, közvetítés
és kiüresítés kell hozzá (mondta Susan Sontag a nagy Bresson kapcsán), de
leginkább önmérséklet és valamiféle formai szigor.
*
Vagy valami
egészen más. A francia új-extrémek egyik legvadabbika, Philippe Grandrieux
például szintén eljutott a spirituális tartalmak közvetlen közelébe – de ő éppen
az ellenkező irányból érkezett. Grandrieux az aszketikus minimalizmus helyett folyton
a zsigeri (sokk)hatásokat keresi és zsúfolja egymásra, filmjei állandóan
pulzálnak, zihálnak és dübörögnek, kamerája pedig (ami tényleg az övé, mert
mindig ő az operatőr) idegesen ráng és rendre bizarr szenzációkat mutat. Ha van
olyan kortárs művészfilmes, akitől tökéletesen távol áll mindenféle
visszafogottság vagy puritán stílusfegyelem, akkor ez a lázas pionír – aki
saját bevallása szerint a „test éjszakáját” igyekszik lefilmezni – biztosan közéjük
tartozik. De az Új élet – a film,
amelyről tíz éve majd’ minden néző kivonult a Titanic fesztiválon – és kivált
az Egy tó révén minden további nélkül
kiérdemli a spirituális filmrendező dicsőséges címét is, és paradox módon éppen
a testi szenzációkon keresztül jut el a magasabb tartalmakhoz.
De hogyan
abszolválja ezt a salto mortalét? Grandrieux a testi tapasztalatot a maga
brutális közvetlenségében akarja megmutatni, ezért mindenfajta közvetítés és
eltartás felszámolására törekszik – és éppen ennek a sikere miatt jelenik meg a
spirituális dimenziója is. Ezek a filmek (tehát: a Sötét utak, az Új élet,
és főként az Egy tó) a testbe
vetettséget filmezik, vagy (Nicole Brenez fordulatával) a testen belülről
filmezik a világot, és onnan nézve nagy erővel tárulkozik föl ember és
természet, isteni és emberi intim kölcsönössége is. Az érzékelés szaggatottságát
és a zaklatott szívverést testi tapasztalatként közvetítő vágások, a véráramlást
vagy a bélfolyamatokat tükröző morajlások a hangsávon, vagy az izgatottság
vakságát láttató homályos, szemcsés képek – Grandrieux mindezzel nem csupán a
test biológiai tapasztalatát mutatja meg magán a film testén, anyagán keresztül,
de a test és természet elmosódását és összekapcsolódását is. Deleuze-től (is)
tudható, hogy egy érzékelt szín (mondjuk egy pulóver vöröse) valójában nem a
külvilághoz, hanem az érzékelő testhez tartozik – és Grandrieux-nél az isteni
és fenséges szintén a test részeként jelenik meg.
Mindezt
zavarba ejtő világossággal fogalmazza meg az Egy tó nyitánya. Egy fát vágó alak képével kezdődik a film –
pontosabban a baltacsapás dobhártyaszaggató hangjával és a favágás valamiféle
testi tapasztalatával, merthogy nem egy fát vágó férfit látunk, hanem csupán
egy mozgó test-fragmentumot, a sötétvörös (a pulóver) és fáradtkék (a kiégett
háttér) kontrasztját, és a balta mozgását, amely mintha újra és újra a fejünkön
keresztül, a tarkónk mögött hasítana bele a fa törzsébe. Mintha bennünk vágnák
a fát. Ez a kép sokkal hamarabb érzékelhető, mint érthető: éppen ezért nem a
favágás látványát közvetíti, de nem is a favágás általános élményét teszi
átélhetővé, hanem legkivált egy absztrakt, erőszakos testi tapasztalatot prezentál.
Ebben a képben benne van minden, ami Grandrieux poétikájának mélyén sejthető:
ez a rendező láthatóan nem ábrázolni, reprezentálni akar egy emberi cselekvést
vagy állapotot, hanem a lehető legközvetlenebben (tehát magát a közvetítést, a
re-prezentációt felszámolva) igyekszik érzékivé, testivé tenni – és ehhez magát
a film anyagiságát, a képet és a hangot dolgozza meg.
A
nyitókép erőszakos élményének sokkja – mintha ettől a megrázkódtatástól remegne
a kamera a második beállításban, amelyen egy szuszogó fiút látunk kényelmetlen
közelségből, amint maga elé, majd pedig az ég felé néz. A magasságot kémlelő
fiú képe a lehető legnyíltabban exponálja az égihez és a természethez, a
nagysághoz és a teljességhez való viszony témáját: a monumentális erdő
csendjében lassan alázúduló fa képsorát nézve (ez a negyedik beállítás) mi is
átélhetjük az inverz szédületet, a mélység helyett a magasság bódulatát, amely
a látványtól szinte megkábuló favágó arcán tükröződik a következő képen. Lehet,
hogy ez a srác csak azért vágta ki a fát, hogy gyönyörködhessen abban, amint a
zuhanásakor az erdő felmorajlik és megborzong, mint valami hatalmas emlősállat?
(és a fa dőlése után egy ló tényleg felhorkan a hangsávon). Lehet, hogy a
favágás az áhítat gesztusa?
Alexi
a következő képen a kivágott fát cipeli hazafelé a lovával, és az operatőr
(tehát: Grandrieux) vele együtt dülöngélve tapossa a nehéz havat. A természet
nagysága fenyegető erőként tűnik elő: Alexi felnéz a hegyekre, a hangsáv
nyomasztóan dübörög, és a megrettenő fiú arca az életlen képeken absztrakt
formává válik a háttér formái között – tehát beleoldódik a környezetébe. És
mintha éppen a feloldódás jele lenne az, hogy a fiú epilepsziás rohamot kap.
Ezt a rohamot a kamera tremorja és a remegés hangja révén még a láthatása előtt, már a rohamot megelőző
képeket nézve átélhetjük, és így még a fogalmi azonosítás, az értelmi felfogás előtt
érzéki módon tapasztalhatjuk meg.
Akár favágásról,
akár epilepsziás rohamról van szó, Grandrieux a nyelv-előttiben, a fogalmi
gondolkodást megelőző tapasztalásban igyekszik megmutatni a testi élmény érzéki
szenzációját – és ez a törekvése közvetlenül hozzákapcsolja a filmtörténet
olyan romantikusaihoz, mint az nyelv előtti tekintet lankadatlan kutatója, Stan
Brakhage, vagy az érzékit és a lényeget rendre azonosító John Cassavetes. Ezek
a figurák a filmjeikben ember és környezet összeolvadását és egybeoldódását,
feloldhatatlan kölcsönösségét mutatják meg – tehát konokul szembehelyezkednek
azzal a felvilágosult nyugati (és karteziánus) felfogással, mely szerint
szubjektumot és objektumot vagy a testet és a lelket határozottan el lehet választani
egymástól. Közelebb vannak inkább a kínai esztétikához, amely szerint a művész
nem ábrázolja, „reprezentálja” a természetet, hanem inkább reprodukálja
működési folyamatát: a látható és a láthatatlan, ember és környezet kölcsönös
egymásba fordulását, és ezzel magát a „kozmikust” mutatja meg.
Ezt az
egymásba fordulást és ezt a kölcsönösséget az Egy tó nyitójelenete a filmanyag több szintjén is érzékelteti.
Ember és természet között elmosódnak a határok az absztrakt képkompozíciókban,
ahol minden egyenértékűvé, puszta formává lesz – vagy a hangsávon, ahol az
érzékelő test és a környezet hangjai (a szuszogás, a baltacsattanás, a hó
ropogása) ugyanolyan közelről hallhatók, intim közösségbe kerülnek. És ugyanezt
az összekapcsolódást és kölcsönösséget mutatja meg a jelenet fináléja egy
döbbenetes erejű vágással. Alexi magán kívül remeg a hóban, de ijesztő rohama az
előzmények fényében nem csupán egy betegség tünete, hanem természet és ember
eksztatikus találkozása is: a fiú görcsösen dörgöli magát a földhöz, mintegy
beássa magát az őt ölelő hóba, mintha ezzel akarna teljesen beolvadni,
feloldódni a természeti környezetben. És amikor lassan megnyugszik, és a rohama
néhány utolsó vonaglással véget ér, Grandrieux vág: a környező hófedte hegyek
felületén pedig hirtelen felismerjük Alexi összehavazott kabátjának formáit. Ez
az összeolvadás transzcendens, mágikus pillanata: a magán kívül kerülő fiú testére
írta a fenséges környezet domborzatát.
Az Egy tó nyitányában (és az egész filmen) kettős
mozgás követhető végig. Első látásra a jelenet csupán arról szól, hogy egy fiú
kivág egy fát, elindul vele hazafelé, majd (talán mert túlhajtotta magát, és a
fizikai munkában a végletekig kifáradt, és persze: mert epilepsziás) rohamot
kap. Az audiovizuális megformálás pedig hűen tükrözi a fiú érzéseit: átélhetővé
teszi fáradtságát és kábultságát a favágás után, a roham közelgését, és a görcsöt,
majd a feloldódását, a szétáradó nyugalmat. De ezzel a hagyományos szinttel
párhuzamosan működik egy öntörvényű képi logika, amely a film anyagiságán
keresztül (a beállítások, a vertikális nézésirányok, a képépítkezés, az
absztrakció, és igen, a végső vágás révén) folyamatosan test és környezet,
ember és mindenség viszonyáról mesél. Grandrieux egészen döbbenetes
kreativitással használja ki az emberi metabolizmus és a filmes eszközkészlet
összhangját és analógiáját, és a testbe vetettségünk tapasztalatát a film saját
anyagának kifejezésével mutatja meg.
*
És
van-e ennél jobb definíciója a spirituális mozinak? Az amerikai kísérleti
filmes Nathaniel Dorsky (Stan Brakhage egykori barátja és követője) a Devotional Cinema című csodálatos
esszéjében éppen azzal határozza meg a vallásos áhítatot ébresztő mozit, hogy a
formája magában foglalja saját anyagiságának kifejezését – a filmanyag és a
téma összhangjával pedig kiteljesíti valóságunk érzékelését. Dorsky
sprirituális mozija attól sprituális mozi, hogy máshogy (tehát: élesebben) látjuk
utána a világot és benne magunkat – erre a hatásra pedig azok a filmek képesek,
amelyek nem csupán a témájukról szólnak, de magáról a film anyagáról is. Ez a
fajta mozi olyan, mint a barlangrajz, amely a bölény testét a barlang felületének
érdességével igyekszik kifejezni, vagy mint Cezanne almája, amely a festék nyerseségében
közvetíti az alma minőségeit. Grandrieux szomatikus mozija nem csupán test és a
természet kölcsönösségéről tudósít, hanem képek, hangok és formák viszonyáról,
vagy magáról a film érzékeléséről is – így témája, formája és anyaga összhangjával
juttat el egyfajta spirituális tapasztalathoz. Ezen filmek tanúsága szerint a
kimondhatatlan, a rejtett és az isteni felfedése nem egy adott stílushoz,
hozzáálláshoz vagy a „szegénységhez” kötődik, hanem az anyagformálás mindenkori
győzelmét jelenti, és alighanem – miként ezt az Egy tó is megmutatja – a nagy filmek sajátja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 4.8 |
|
|