Tőzsde-rulettAnti-kapitalista filmekA kijózanodás koraKolozsi László
A nagy dobás, a Krízispont sok mindent feltár a jelenkori bankrendszer és a kapitalizmus
hibáiból, valójában azonban sokkal nagyobb baj van jelenlegi gazdasági
rendszerünkkel.
John Maynard
Keynes-nek (1883-1946), a modern közgazdaságtan megalapítójának, ma már nem
csak az állításait bírálják, hanem a befektetési rendelkezéseit, vagyonkezelési
stratégiáját is. Keynes, mint az angol kormányhoz közel álló, majd abban
szerepet is vállaló közgazdász, valóban nem minden fontosabb folyamatot látott
előre, voltak rossz húzásai, veszteségei, különösen, amikor még túl széles volt
a portfoliója. De akármennyire is bennfentes volt, akármennyi információhoz
jutott, tudásával nem élt vissza, azt nem használta el alantas, rövid távú
befektetési célokra.
Mit
tesz egy befektetési bankár, ha megtudja, hogy országa rövidesen hadat üzen:
egyrészt az árupiacon vásárol be, jelentős tételben olyan áruból, melyről azt
hiszi, hamarosan hiánycikk lesz, másrészt befektet acélipari konszernekbe,
olyan cégekbe, melyek jelentős beszállítói lesznek a hadiiparnak. Ha olyan
cégbe akar invesztálni, mely az egyenruhákat szállítja, akkor tudnia kell
biztosan, ki lesz, aki a hadügyet ellátja. Kik a konkurensek. Vagyis kell egy
belső információ ahhoz, hogy sok pénzt tegyen a cégbe. Keynes a nagy gazdagsági
világválság után azt vallotta, hogy olyan cégbe kell fektetni, amiről
rendelkezünk hasznos információkkal. De ha egyenruha beszállítóba fektetett
volna, rosszul érezte volna magát. Volt, ahogy Paul Krugman mondja, egy
befektetési imperatívusza, egy olyan érzet, nevezzük lelkiismeretnek,
befektetői becsületnek, ami ettől visszatartotta volna: emberek halálán nem
élősködünk. Krugman szerint nem, de Naomi Klein és más, már-már
összeesküvés-elmélet hívőknek is mondható közgazdászok és filmesek szerint, ez
az érzés a mai közgazdaságtanból – melynek első számú alakja a részben magyar,
beregszászi Milton Friedman, és amit nevezhetünk neo-liberális, szabadpiaci
közgazdaságtannak –, ez kiveszett.
Nem
tudom pontosan megítélni, mivel nem Amerikában élek, hogy ez mennyire igaz, de
ha a bankárokról, befektetőkről, brókerekről szóló újabb játékfilmeket – Tőzsdecápák: A pénz nem alszik (Wall Street: Money Never Sleeps, 2010 –
Oliver Stone,) Krízispont (Margin Call, 2011 – J. C. Chandor), A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall
Street, 2013 – Martin Scorsese), A
nagy dobás (The Big Short, 2015 –
Adam McKay) – nézzük, úgy tűnik, jogos a lelkiismeret eltűnéséről beszélni. A
felsorolt filmek mindegyikének hőse anti-hős, tehát semmiképpen sem
egyértelműen pozitív alak (ez a korszellemnek is betudható, hiszen az akció és
szuperhős filmek hőseit is ebbe az irányba tolták el a forgatókönyvírók; ez a
kor már Az elnök embereinek, hanem a Kártyavárnak a kora). Ám az még
meglepőbb, hogy ezeket az anti-hősöket maga az alkotás mennyire nem ítéli el:
Belfort, a Wall Street nagyszabású csalója (hiszen ő valójában az), nem úgy
végzi, ahogy a korábbi anti-hős Martin Scorsese filmek anti-hősei (nem sárban
és vérben), A nagy dobás hősei meg
mintha egyenesen pozitív alakok lennének, ábrázolásukban alig van fekete vonás.
Szurkolunk nekik, hogy szedjék meg magukat, ugyanakkor az csak halvány
árnyalatként van jelen, még konkrétabban az inzertekbe száműzve, hogy
tevékenységük nyomán 8 millió ember veszíti el a munkáját és 6 millió lesz
hajléktalan, csak az Egyesült Államokban. Nem közvetlenül őket okolhatjuk
ezért: a film három főbb szálán megmutatott befektetők mindegyike egyszerűen
csak shortra játszik. Igaz tudják, hogy ez a short nem csupán egy kis gyengüléssel,
hanem a világgazdaság megroppanásával jár majd. Mindannyian felfedik, hogy az
amerikai jelzálogkötvény kibocsátási metódus (volt, aki a kutyája nevére is
hitelt vett fel) milyen mutatókat indukál majd, és annak milyen következményei
lesznek, de eszük ágában sincs a pénzügyi felügyelethez vagy a nyomozati
szervekhez fordulni, amikor rájönnek, hogy a világgazdaság megroppanásán –
amire amúgy majdnem ráment Izland, Görögország, Olaszország – mennyit
kaszálhatnak. Ez a film mélyén vonuló sötét áramlat alig látszik a banki
szakzsargon zubogása alatt. Az egyik hős erkölcsi dilemmája – megnyomja-e a gombot,
amivel egymilliárdot kereshet – ugyan elég sarkított, és elég fontos
dramaturgia ponton tűnik fel, mégis, a film úgy van felépítve, hogy szinte
fellégezünk, amikor Mark Baum igent mond az eladásra.
Befektetési
bankárral néztem meg a legfontosabb Wall Street-filmeket, arra kértem,
elsősorban szakmai szempontból értékelje azokat: a Szerepcsere (Trading Places,
1983), a Füstbe ment terv (Barbarians at the Gate, 1993), a Brókerarcok (Boiler Room, 2000) mind rosszul vizsgázott: a két film ami szerinte
nem tartalmaz komolyabb tévedést, aminek hihetünk, ami pontosan ábrázolja a világukat,
a Krízispont és a Tőzsdecápák.
A Krízispont szerinte abból a szempontból
is elég jó, hogy sokszor még a fontosabb szereplők sem tudják, ki a cégcsoport,
a nagy pénz ura. És felhívta a figyelmemet arra, amit már szinte mai gazdasági
közhelyként emlegetnek, ma körülbelül a népesség 2 %-át kitevő réteg kezében
van a világgazdaság közel 80 %-a. És ez vezethet, szerinte a morál kopásához.
Azt mondta, bárcsak igaza lenne Friedmannak, de a helyzet sokkal rosszabb: a
korporációk, nagy cégek kezében van a gazdaság jelentős része, és ezek a cégek,
mivel cégek, nem személyek, nem rendelkeznek morális tartalékokkal. S nincsenek
morális megfontolásaik a cégvezetőknek sem. E cégek döntenek arról, mi legyen
az üzlet: szerinte egy kis start up vállalkozás csak álmodhat arról, hogy a
csúcsszereplőkhöz tud törleszkedni, ha nincs elég erős lobbi a háttérben,
semmit sem ér (ez a jelenség egyébként megjelenik A nagy dobásban is). Elmondta, hogy egy biológiakutatás, amit ő is
támogatott, mert fontosnak tartott, csak akkor tudott falakon áttörni, amikor
azt felkarolta egy a nagy gyógyszergyártókat képviselő Tel Aviv-i konszern. A
piacot a nagy cégekkel összefonódó, a politikát is szolgáló lobbisták tartják a
markukban.
Az
olyan filmek, mint a Krízispont vagy A nagy dobás, a rendszer működését –,
még ha világosan meg is mutatják, azt – nem bírálják, nem mondják ki, ami
egyébként következne mindabból, ami a vásznon történik: az amorális gazdaság az
ellen hat, aki a gazdaság fenntartója, a közkatona, a dolgozó ellen. Ő a
legnagyobb vesztes.
A nagy dobásban a legkisebb mellékszerep a lakását elvesztő feketének jut, aki
nagy családját kénytelen egy kis furgonba bezsuppolni, amikor beüt a krach.
A
felszín alatti áramlások világát az anti-kapitalista és anti-globalista filmek
mutatják meg. Ezekkel csak az a baj, hogy nagyon nehéz kiválasztani, melyiknek
is higgyünk: Michael Moore válságdokuja, a Kapitalizmus: Szeretem! (Capitalism: A Love Story, 2009) igazi infotaiment
film, a manipuláció lólába eléggé kilóg, a The
Corporation (2003) tisztességes, de unalmas munka, egy felkészült
neo-liberális elég könnyen cáfolhatja állításait, elsősorban azzal érvelve,
hogy szabad piac nélkül, vállalatok nélkül sosem lett volna elérhető a mai
jólét. Hatásos, de ugyanakkor hamis hangoktól mégsem mentes az a kis doku-sorozat,
amiben norvég divat és márkaőrült lányokat visz el a stáb azokba a thai,
bhutáni falvakba, ahol a divattermékek készülnek – hogy ott, látva a
körülményeket, magukba szálljanak, sírjanak egy kicsit, mintegy megindítva
mindazokat, akik nem tudtak arról (mert a Holdon éltek), hol és hogy készülnek
a Nike cipők. Joe Pilger hasonló kiindulási alapból – meg kell mutatni a
márkahű vásárlóknak, hogyan készül, amiért rajonganak – alkot tekintélyes ideje
doku filmeket, és életművén a makula legfeljebb csak szélsőbalos diktátorok
iránti rajongása lehet (a Chavezzel készült interjúja elég árulkodó). A
legnépszerűbb videómegosztókon elérhető videók egyike, az Egy százalék (One percent,
2006 – Jamie Johnson) az amerikai társadalombiztosítási rendszer anomáliáit
tárgyalja, a Corporate Fascism (2010)
a nagy amerikai cégek kíméletlen üzletpolitikáját. Az olyan filmek, mint A globális pénzügyi összeomlás (Global Financial Meltdown, 2013) vagy a Túladagolás (Överdos, 2010 – Martin Borgs) pedig mint tényfeltáró
dokumentumfilmek egyáltalán nem vehetők komolyan (nem mutatják fel az
ellenoldal érveit, nincsenek a szövegben ellentmondó megszólalók, alkotóik nem
érvelnek, csak kinyilatkoztatnak).
A
legfontosabb filmek és könyvek az egyébként közgázt nem végzett Naomi Klein
nevéhez köthetők: e helyes középkorú nő a No Logo mozgalom anyja, vagyis aki –
az egyébként kissé unalmas és túlbeszélt – könyvében először mutatta meg,
hogyan épít egy cég márkát, miképpen döngöli a földbe ellenfeleit. És Naomi
Klein írta a Sokkdoktrínát, ezt a
reveláló erejű, nagyon erős, a közgazdagsági végzettséggel nem rendelkezőket
azonnal meggyőző könyvet, melynek lényeges állítása – erre utal a cím –: a mai
közgazdaságtan, pénzügypolitika a sokkoló eseményeket, mint a Katrina hurrikán,
az iraki háború, hogyan fordítja maga javára, és hogyan kezdi el szinte várni,
hogy a saját hasznára fordíthassa a történelmi kataklizmákat. Az evidens
kérdést tulajdonképpen fel sem teszi: mennyire vagyunk attól, hogy ezeket az
eseményeket maga a vezetés, a korporációk fölött álló politika maga idézze elő.
Naomi
Klein szerint nem lesz jó vége annak, hogy a cégek – és egyébként az országok
is – a folyamatos növekedés bűvöletében élnek. A bővüléshez egyre több piacot
kell meghódítaniuk, egyre olcsóbb munkaerőt kell találniuk, egyre több terméket
kell – erőszakosan – eladniuk. Nem az a legfőbb baj, hogy ennek következtében a
kamaszfiúk/lányok pökhendien és könnyen eldobnak bármit, akár jobb minőséget
is, azon az alapon, hogy „no name” cucc, hanem az, hogy a fejlődési kényszer
nem fenntartható. Klein szerint a nagy nemzetek fölött álló szervezetek, mint
az IMF, is a rossz oldalon állnak, habár a fenntartható fejlődés mellett
tesznek hitet, valójában a szénüzemű erőműveket támogatják, a szennyező
energiákat. Beleértve a rossz emberi energiákat is érteni kell.
Vagyis
az IMF a szabad piac lekötelezettjeként a morál nélküli befektetőket szabadítja
ránk. Az olyanokat, mint a Krízispont
a dúsgazdag két százalékba tartozó hadura (Jeremy Irons játssza). A kis
brókerek azon versengenek, ki mennyi üzletet csinál egy év alatt, az mire elég,
hogyan lehet minél hatékonyabban elverni: a Nagy Hal jövedelme, életstílusa még
számukra is beláthatatlan. Kalifornia, aminek az egykori body builder, filmsztár,
Arnold Schwarzenegger volt a kormányzója, több bevételt termel egy év alatt,
mint az Európai Unió (hiszen abban az államban fekszik a Szilícium-völgy). Ha az
Egyesült Államoknak csak ez az egy állama megdőlne, nem tudna alóla kiugrani a
világgazdaság. Nem igazán megnyugtató tudni, hogy ennek az államnak is a cégek
és a politika egybefonódása tartja egyben a gazdaságát.
Jonathan
A. Knee Tévedésből bankár című
nagyszerű könyvében (Knee egykor a Goldman Sachs és Morgan Stanley bankárja
volt) arról ír, hogy régen kötelességet éreztek az ügyfelek, az intézmények, a
piac iránt, ma már a bankot semmi más nem érdekli, csak a profit. A nagy dobás című dokumentumregény
szerzője, Michael Lewis (saját élményeit írta meg, tőle származnak a zseniális
kis fogalom magyarázatok, Anthony Bourdain és mondjuk Selena Gomez előadásában
a filmben), az Összeomlásban a
válsággócokat elemzi, és ugyanarra jut, amire Naomi Klein: a cégek kapzsisága
oly mértékű lett, hogy a csalástól sem riadnak vissza.
Egyes
pszichológusok – többek közt Feldmár András – szerint a szenvedélybetegeket
hagyni kell, hogy belefussanak a teljes összeomlásba és kataklizmába: minden
segítség csak a rossz státuszt tartja fenn, megerősíti őket abban, hogy
számíthatnak valakire. Nem kell maguknak megoldaniuk a problémát. Paul R. Krugman
konkrét javaslatokkal állt elő, hogyan kell kilábalni a válságból (az Elég legyen a válságból! – Most!), tanácsait (a FED pénzpumpa
beindítása, az alacsony kamat) Obama megfogadta, és az amerikai gazdagság fel
is állt a padlóról (nem sokkal később éppen ennek következtében számos más
gazdaság is, így a magyar is. Nem véletlen, hogy Matolcsy György legújabb
könyvében Krugman és Stiglitz szinte valamennyit könyvét idézi, Naomi Kleint
egyszer sem).
Noam
Chomsky és Naomi Klein szerint az igazság pillanata – ez az a pillanat, amikor
az alkoholista rádöbben, hogy beteg, és senki sem maradt mellette – még nem
jött el. És ez a pillanat nehéz órákat hoz majd. Ugyanakkor szükséges.
Ugyanis
a Krugman-féle krízismegoldások nem oldják meg a morális krízist. Azt csak a
totális csőd, a rémület és a félelem időszakát követő új tendenciák tudják
megoldani (az igazságosabb elosztás, a vagyoni különbségek elmosása). Ez az
idő, amikor az átlagpolgár ugyanúgy rádöbben, hogy a morális válság milyen
következményekkel, milyen fájdalmakkal jár, mint a politikai elit.
Ám ez
az idő, lehet, hogy a kelleténél hosszabb és rettenetesebb lesz – és a
menekültválság éppen csak az előszele. Legalábbis Umberto Eco szerint. Aki ezt
az elkövetkező rettenetet mintegy két száz évnyire saccolta Öt írás az erkölcsről (1997) című
esszégyűjteményében.
Mit
is tehetünk addig?
A nagy dobás egyetlen szimpatikus hőse, a kiugrott hipster bankár (Brad Pitt)
génkezelés mentes magokat gyűjt, és biogazdaságot tart fenn. Elvonult a
világtól. Az erősen autisztikus Mike Burry pedig a vízbe fektette hatalmas
tőkéjét. Vagyis Voltaire válaszát adják a nagy kérdésre. „Cultivez votre
jardin! „ Műveljük a kertjeinket!
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 5.59 |
|
|