KritikaSpotlight – Egy nyomozás részleteiKözszolgálat Baski Sándor
McCarthy filmje
egyszerre hiteles mementója az egyház leggyalázatosabb gyakorlatának és óda a
klasszikus újságíráshoz.
A borúlátó jóslatokkal
ellentétben a klasszikus újságírás végórája talán még nem köszöntött be, de
vitathatatlan, hogy a watchdogok
felkerültek a veszélyeztetett fajok listájára. A hetvenes évek hőskorszakában
még aligha volt szükség az oknyomozó médiamunkások piedesztálra emelésére,
evidenciának számított, hogy nélkülözhetetlenek egy valódi demokrácia működéséhez.
Ennek ellenére, vagy épp ezért, a filmipar többször is fejet hajtott a sajtó jelesebb
képviselői előtt, és az elkövetkező évtizedekben is rendre visszatért hozzájuk.
Ezek a produkciók, Az elnök embereitől kezdve A
bennfentesig bezárólag, az issue-kra,
vagyis a nagybetűs ügyekre irányították a fókuszt – az újságírói szakma
önigazolására sokáig nem volt szükség. Az infotainment
műfaját mesterfokon űző 24 órás hírcsatornák megjelenése és a hagyományos újságírást
átformáló, a bevett etikai és szakmai szabályokat zárójelező online portálok
térnyerése pár év alatt nyilvánvalóvá tette, hogy a status quo veszélybe
került. Aaron Sorkin sorozatának, a Híradósoknak
már az lett a fő dilemmája, hogy a mindent elárasztó idiotizmus és bulvár
világában szükség van-e még olyan újságírókra, akiket a szakmaiság és a
felelősségtudat vezérel.
A friss Spotlight díjcunamija azt jelzi, hogy a kritika
és a filmes szakma még hisz, vagy legalábbis szeretne hinni ezeknek a régimódi
értékeknek az érvényességében. A kitüntető figyelem nyilván az elmondhatatlanul
fontos témának és a megtörtént események szöveghű feldolgozásának is szól – a
The Boston Globe újságírói 2002-ben az elsők közt számoltak be arról, miként
védelmezi a katolikus egyház a pedofil papokat –, Tom McCarthy rendezőt mégis
jobban érdekelte a nyomozás folyamata, az újságírói munka gyakorlata, mint az érzelmi
húrok pengetése az áldozatok és a tettesek lelki világának feltárásával.
Filmje ugyanakkor a katartikus
pillanatok mellett a feszültséget és az egyéb műfaji izgalmakat is szűken méri.
Hiába követi látszólag hűen Az elnök
emberei és a hasonló kottából készült oknyomozófilmek dramaturgiáját, a
thrillerelemeket mellőzi. Bár a katolikus egyház is lehetne hasonlóan
veszedelmes ellenfél, mint az USA kormánya vagy az elvetemült multinacionális
cégek, a Boston Globe újságíróinak nem kell az életükért vagy az
egzisztenciájukért aggódniuk, de a lap tulajdonosa vagy a főszerkesztő sem
akarja elgáncsolni őket – sőt éppen az utóbbi rendeli meg a cikket.
A négytagú
Spotlight-csapat még azt sem mondhatja el magáról, hogy ők tárták volna fel
először a gyermekmolesztáló papok rémtetteit és az egyházi vezetők bűnpártoló
magatartását. Az igazság majd minden szelete napvilágra került már valamilyen módon,
vagy legalábbis elérhető volt nyilvános(sá tehető) dokumentumok formájában. A
Walter Robinson vezette csapatnak „csak” össze kellett illesztenie a kirakós
darabjait, majd meggyőzni a korábban fejüket homokba dugó érintetteket az
együttműködésről – a Spotlight pedig
pontosan ezt a több mint egy évig tartó, mérsékelten látványos, de annál
fontosabb munkát rekonstruálja nagy műgonddal.
Míg Sorkin a Híradósokban didaktikus szólamokat ad a
főhősei szájába, addig McCarthy tartózkodik a nagy szavaktól és a széles
gesztusoktól; az ő újságírói úgy tesznek hitet a szakmájuk mellett, hogy végzik
a dolgukat – még a magánéletükbe is csak annyira pillanthatunk bele, amennyire
az a nyomozást érinti.
A Spotlight leginkább abban tesz engedményt a közönségigényeknek,
hogy hollywoodi A-listásokkal játszatja el az amúgy nem kifejezetten sztárokra
szabott szerepeket – és jól teszi: Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams
és a többiek felesleges manírok nélkül alakítják a figuráikat. Funkciójuk mégsem
merül ki annyiban, hogy segítenek a lehető legtöbb nézőhöz eljuttatni ezt a
történetet – gesztusértékű jelenlétükkel hősökké avatják egy kihalásra ítélt
szakma képviselőit.
SPOTLIGHT (Spotlight) – amerikai,
2015. Rendezte: Tom McCarthy. Írta: Josh Singer. Kép: Masanobu Takayanagi.
Zene: Howard Shore. Szereplők: Mark Ruffalo (Rezendes), Rachel McAdams
(Pfeiffer), Michael Keaton (Robinson), Liev Schreiber (Baron), Stanley Tucci
(Garabedian). Gyártó: Anonymous Content / Participant Media. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 128 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 6.75 |
|
|