KritikaAve, Cézár!Temetni jöttekVarró Attila
Coenék második
Ó-Hollywood-szatírája Barton Fink vívódó hőse helyébe Ellroy-karikatúrák
cirkuszát állítja.
A klasszikus tömegfilm
aranykora a 30-as és 50-es évek között a Coen-fivérek számára éppen akkor vált
kedvenc vadászterületté, amikor megtették a nagy ugrást korai pályájuk sikeres
indie-produkcióitól a stúdiófilmek világába (a kicsiny Circle Film cégtől a Fox
és Warner nagypályáig). Nem véletlen, hogy a környezetváltozást egy olyan
filmtrilógia kísérte, amelynek darabjai egyöntetűen a szigorú hierarchiára
épülő, diktatórikus vállalati gépezetek és a fogaskerekeik közé szorult
értelmiségi hős küzdelméről meséltek, legyen szó ír maffiaszervezetről,
arctalan nagyvárosi óriáscégről vagy akár konkrétan a hollywoodi
lidércnyomásról. A Coen-fivérek negyed századdal később már nem csupán sikeres mainstream rendezőként, de ráadásul – az
utóbbi években pályájuk során először – bérforgatókönyvírói tapasztalatokkal
(olyan álomgyári bálványok mellett, mint Spielberg vagy Angelina Jolie)
látogatnak vissza a Barton Fink íróbörtönét jelentő hajdani Capitol Pictures
falai közé – ám idei hősük már nem szorongó New York-i entellektüel, aki
sorozatgyilkos hőse felhevült, gennyedző agyának szűk hotelszobájába zárva küszködik
a rá bízott birkózófilm kulimunkájával, hanem kérges szívű, vérprofi „problémamegoldó”
a stúdiónál, aki rendezők, sztárok sötét ügyeit bonyolítja a háttérből. Eddie
Mannix cápafigurája – ugyancsak életmű-úttörőként – ismert, létező figura (az
MGM hírhedt kisfőnöke volt két évtizedig), ami szorosabb rokonságba állítja a Rendíthetetlen és a Kémek hídja kisember-héroszaival, mint a Coen-univerzum jellegzetes
csapdába szorult balekjaival, akik többnyire legendás szerzői életművek
lapjairól/kockáiról lettek összegyúrva, legyen szó Hammett-regényekről (A halál keresztútján), Capra-filmekről (A nagy ugrás) vagy Polanski és Kubrick-opuszokról
(Hollywoodi lidércnyomás). Mannix
buzgó katolikusként és tisztes családapaként munkaidőben mély hivatástudattal
zsarol, veszteget és terrorizál, alakja a hajdani kövér, szivaros zsarnokfigurák
fiatalabb kiadása – a sztori szűk 27 órájában számos problémát intéz sikerrel
revüsellő terhességétől homoszexuális botrány eltussolásán át a legnagyobb
sztár elrablásáig, miközben feltárulnak a filmipar árnyoldalának megtörtént
esetei és híres városi legendái: a Nagy
álomból átemelt nyitójelenet után a film inkább a mesébe illő valóság felé
veszi az irányt és kíméletlenül ízekre szedi magát az Álomgyárat.
Aki azonban ezek alapján
egyfajta James Ellroy Light-ra számít, és az Ave, Cézár! elődeit a Hollywoodi
lidércnyomás, Az ember, aki ott se
volt vagy a Félszemű karcosabb
revízióiban reméli, súlyosan csalódni fog: Coenék ismét csak az Arizonai ördögfióka óta jól bevált
sokszereplős madcap komédiák
sablonjait követik, persze a tőlük elvárható remek karakterérzékkel, frappáns humorral
és olajozott dramaturgiával (ahol még a legöncélúbbnak tűnő epizódok is
meglelik helyüket a teljes mozaikképben). Az összkép inkább szatirikus
nosztalgiafilmeket idéz, amolyan Grand
Hollywood Hotelt, ahol az alkotók elnéző mosoly helyett kaján vigyorral
rángatják a figurákat egyik abszurd szituációból a másikba – ám A nagy
Lebowski vagy az Ó testvér, merre
visz az utad? szerethető lúzerkompániája immár egy velejéig rothadt és
idióta világot fest meg, ami a látszattal ellentétben jóval inkább a kortárs,
mintsem a klasszikus Hollywoodról alkotott szerzői kép. A Fargót vagy a Lebowskit
kultfilmmé varázsoló mélységes empátia és a karakterekből fakadó
természetesség, ami a legbizarrabb szituációt is átélhetővé, sőt kínosan
ismerőssé tette, átadta helyét valami eredendő keserűségnek és dühnek, amit a
legszellemesebb poénok vagy színészi finomságok (Fiennes és Brolin) sem tudnak átszínezni.
Ebben a Hollywoodban mindenki valaki más ura vagy szolgája, a színészek írókat
hülyítenek, a rendezők sztárokat farkalnak, a producerek felfelé nyalnak,
lefelé taposnak – az alkotópáros akár a bábjátékos „fixer” antihősében, akár az emberrablásért felelős idealista,
tojásfejű írócsapat alakjában helyezi magát a képbe, ebből az egyetemes
gyűlöletből önmaguknak is bőséggel kijut. Filmtörténeti közhely ma már
egyenlőségjelet tenni az 50-es években felfutó ókori nagyeposzok Rómája és a
düledező Ó-Hollywood közé: az Ave Cézárban
azonban elmarad a Quo Vadis, a Palást és a Ben Hur krisztusi megváltása – miként a filmbéli Jézus végig
arctalan epizód-alak, úgy az álomteremtő művészi küldetés nemességébe vetett „tudják,
a srácoknak!”-hit sem sejlik már fel a friss opuszban. Coenék hitehagyott
Antoniusa szerint ezen a Hollywoodon tényleg nincs mit dicsérni.
AVE, CÉZÁR! (Hail, Caesar!) –
amerikai, 2016. Rendezte és írta: Joel és Ethan Coen. Kép: Roger Deakins. Zene:
Carter Burwell. Szereplők: Josh Brolin (Mannix), George Clooney (Whitlock),
Alden Ehrenreich (Hobie), Scarlett Johansson (DeeAnna), Ralph Fiennes
(Laurentz). Gyártó: Working Title Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 106 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 8 átlag: 5.63 |
 |
|