FesztiválOscar-jelölt animációs rövidfilmekElsőfilmesek és veteránokOrosz Anna Ida
Két újonc és három veterán
rendező kisfilmje mérettetett meg az animációs rövidfilmek Oscar-díjáért.
Cikkünk a díjátadó előtt készült.
Az elmúlt években rengeteg kritika érte az animációs
rövidfilmes jelöléseket, miszerint az Akadémia tagjai nem vesznek tudomást a
Disney és a Pixar stúdióbirodalmak érzelmes-érzelgős tucatfilmjein túl készült egyedi,
független kisfilmekről. Ez a trend idén megfordulni látszik. A korábbi évek
Disney-túlsúlyával ellentétben idén mindössze két amerikai produkció került be
az ötös mezőnybe, melyből csupán az egyik hollywoodi termék (Sanjay
szupercsapata), a másik a megrögzött függetlenfilmes Don Hertzfeldt agyszüleménye
(A holnap világa). A maradék három film Amerikán kívüli filmes
műhelyekben született: a chilei Egy medve története, az orosz Nem
tudunk a kozmosz nélkül élni, valamint az Angliában élő kanadai születésű
animációs mester, Richard Williams Prológus című filmje. A nemi
esélyegyenlőségre érzékeny (nagyszámú) női animációs rendezők azonban ugyanúgy
bojkottálhatnák az Oscar-gálát, ahogy az afro-amerikai filmesek teszik a
kizárólag fehér játékfilmes nominációk ellen tiltakozva.
Elsőfilmesek: privát
történetek
Az elsőfilmes alkotók (az amerikai Sanjay Patel és a
chilei Gabriel Osorio) tapasztalt animátoroknak számítanak szakmájukban, előbbi
20 éve animátorként keresi kenyerét a Pixarnál, utóbbi a dél-amerikai animációs
filmgyártás egyik feltörekvő országában, Chilében dolgozik bérmunkákra
szakosodott magánstúdiójában.
Az Oscar-jelölések (idén is) politikai és társadalmi
viták kereszttüzében állnak, miszerint a díjra jelölt játékfilmek, rendezők és
színészek nem tükrözik az amerikai társadalom és a filmiparban dolgozók eltérő
etnikai hátterét vagy épp a nemi egyenlőségeket. Míg a játékfilmes jelölésekben
a fehér többségi társadalom dominál, az Oscarra jelölt animációs rövidfilmek
közül a Sanjay szupercsapatát (Sanjay’s
Super Team) éppen azért üdvözlik a legtöbben, mert ez az első olyan
Pixar-film, amelynek a főszereplője egy indiai bevándorló kisfiú. A film
ráadásul a történet középpontjába helyezi a fiú etnikai másságát, aki a 80-as
évek Amerikájában szívesebben tölti idejét a szuperhősös rajzfilmekkel, mint
apja hindu vallási gyakorlataival. Mainstream amerikai animációktól szokatlan
módon a rövidfilm érdekessége, hogy az elsőfilmes Sanjay Patel személyes
gyerekkori emlékeit filmesítette meg. A stúdióvezető John Lasseter ráadásul arra
unszolta, hogy ahhoz, hogy hiteles legyen a végeredmény, minél több konkrét
életrajzi motívumot csempésszen bele a filmbe.
A személyes életút, valamint a közelmúlt történelme
inspirálta Egy medve története (Historia de un oso) című filmet
is. A szintén elsőfilmes chilei rendező, Gabriel Osorio saját nagyapjáról
mintázta 3D-ben megépített filmje főhősét, egy egyedül élő tagbaszakadt idős
medvét. A magányos medve egy kézzel hajtható diorámagépet épít, mellyel a
kihalt utcákon tart előadásokat a medvebocsoknak. A mechanikus bábszínház
kulisszái közt saját családja szomorú története elevenedik meg. Feleségével és
kisfiával boldogan éltek együtt, mígnem az apát akarata ellenére elvitték
cirkuszi medvének. Mire haza tudott szökni a kényszerű fogságból, a családjának
nyoma veszett. Anélkül, hogy konkrét történelmi tényeket idézne meg az
animáció, a film a filmben-szerű diorámás előadásra politikai allegóriaként
kell tekintenünk, ami különösen akkor válik egyértelművé, amikor a vidám
állatmesének induló történetbe bemasírozik egy szakasz egyenruhás alak, akik
erőszakkal hurcolják el a vadállatokat otthonukból. A civileket véres
eszközökkel elnyomó katonai rezsimre tett utalás bevallottan a
Pinochet-diktatúráról szól, melynek a rendező nagyapja is áldozatul esett,
amikor 10 évre száműzték hazájából.
Oscar-veteránok
A holnap világa (World of Tomorrow) a minimalista animációiról
ismert amerikai függetlenfilmes Don Hertzfeldt keserédes sci-fije. A film a
digitális klónozás nyújtotta örök életről szóló gondolatkísérlet, melyben a
négyéves Emilyt meglátogatja saját, harmadik-generációs digitális klónja egy
robotszerű felnőtt nő képében, és elbeszéli neki az érzelmileg meglehetősen
sivár távoli jövőben játszódó élettörténetét. Az 1995 óta dolgozó, és 2000-ben
Visszautasítva (Rejected) című filmjéért Oscarra jelölt Herztfeldt
kézjegyének számító rajzolt pálcikafigurák az életműben most először – a film
témájához illő módon – nem papíralapon, hanem CGI környezetben kelnek életre.
Az itthon is több alkalommal bemutatott (Titanic, Anilogue) A holnap
világában vázolt jövőbeli apokalipszist a rendező azzal teszi érzelmileg
átélhetővé, hogy a pálcikakislány saját unokahúga, Winona Mae hangján szólal meg. Ráadásul az akkor négyéves
kislánytól nem egy előre megírt párbeszédet hallunk vissza, hanem a nagybátyjával
közös játék és rajzolás közben elhangzott megnyilvánulásai kerültek bele a
végső filmbe. A harmadik-generációs klón (megírt és Julia Pott animációs
rendező által előadott) érzelemmentes mondataival a gyerek spontán fecsegéseiből
összevágott szöveghalmaz éles ellentétbe kerül, és ennek megfelelően ad ki egy
velejéig életteli, ám roncsolt párbeszédet.
A Szentpéterváron élő, a középgenerációhoz tartozó
Konstantin Bronzit sem először száll ringbe az aranyszoborért. Az orosz rendező
filmjeiben a kezdetben szarkasztikus humor mellett (Switchcraft, 1994; A
világ végén / Au Bout du Monde, 1998; Az isten / The God, 2003)
fokozatosan jelent meg a romantikus hangvétel, amellyel már az Oscar-jelölés
sem maradt el. A nyilvános vécében játszódó szerelmi hódítás, a Vécérománc
(Lavatory – Lovestory) című filmje a 2008-as mezőnyben tűnt fel. Az idei
Oscar-jelöltek közé pedig már egy ízig-vérig melodrámai hangvételű brománccal,
a Nem
tudunk kozmosz nélkül élni (Mi nye mozsem zsity bez koszmosza
) című animációval került be. A 16 perces film két gyerekkori jóbarátról
szól, akik mindent megtesznek, hogy az orosz űrközpont asztronauta-kiképzésen
ők nyerjék el az űrrepülés lehetőségét. Az űr végtelensége a maga misztikumával
ürügy, hogy Bronzit két főhőse egymás iránt táplált végletekig kitartó testvéri
szeretetét egy ehhez illő nem mindennapi környezetbe helyezze. Bronzit munkája
klasszikus stílusával és hagyományos vonalvezetésű történetével lógott ki a
tavalyi év animációs seregszemléin. A rendező maga is úgy nyilatkozott, hogy a
kortárs animációs művészrövidfilmek fiatal rendezői elfordultak a tiszta
érzelmeket közvetítő történetektől, illetve roncsolt látványvilágokkal akarnak
kitűnni.
A hagyományos rajzfilm képviselője a többszörös Oscar-díjas
Richard Williams is (Karácsonyi ének / A Christmas Carol, 1971; Roger
nyúl a pácban, 1988), aki az idei Oscar-jelölt mezőny nagy visszatérője.
Soha be nem fejezett egész estés animációs mozifilmje, A tolvaj és a varga (The
Thief and the Cobbler) után újabb hosszúfilm készítésébe kezdett. Az idén
83 éves mester terve, hogy Arisztophanész Lüszisztraté című komédiáját
vigye színre. A Prológus (Prologue) ennek a tervezett filmnek az első
fejezete, melyben látjuk, ahogy a fehér rajzlapot katonák test test elleni véres
közelharca töli meg. És bár a film azzal kezdődik, hogy az animátor kihegyezi a
ceruzáit, majd felteszi az első lyukasztott rajzlapot a stiftre, a monokróm
kézirajzokból egy vágás nélküli, hibátlanul animált, naturalisztikus jelenetsor
kerekedik ki, aminek a zsigeri hatása alól nem tudja kivonni magát a néző. Csak
remélni tudjuk, hogy színről-színre haladva – Jankovics Marcell Az ember
tragédiájának módszerét követve – Richard Williams is be tudja fejezni a
teljes művet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5.63 |
|
|