Rock-legendákJanis – A Janis Joplin-sztoriA sérülékenység krónikájaJankovics Márton
A hiteles Janis Joplin-játékfilm
még várat magára, a pontos és beleérző dokuportré azonban elkészült végre.
Janis Joplin azon
kulturális ikonok közé tartozik, akik megakadtak Hollywood torkán, az álomgyár
ugyanis évtizedek óta se lenyelni, se kiköpni nem képes a rock and roll
királynőjét. Pedig elképesztő drámai potenciál rejtőzik benne, nem véletlen,
hogy szinte a halála óta próbálják filmre vinni az énekesnő rövid és intenzív
élettörténetét, ám eddig minden kísérlet kudarcot vallott. Hol a jogdíjakat nem
sikerült megszerezni, hol a Joplin szerepére kiszemelt színésznők nem tudták
kivárni a hosszas előkészületeket. A lehetséges jelöltek között felmerült már
Brittany Murphy, Amy Adams, Zoey Deschanel, Renée Zellweger és Pink neve is,
mostanában pedig épp a kevéssé ismert Nina Ariandát emlegetik befutóként, ezt
azonban már senki sem hiszi el, amíg meg nem érkezik a film a mozikba.
Joplin életének
megfilmesítéséhez így még mindig az 1979-es A
rózsa áll a legközelebb, amelynek tragikus sorsú főhősnőjét bevallottan az
énekesnőről mintázták. Az alkotók eredetileg rendes biopic-et terveztek és
Bette Midler karakterét nem is Rose-nak, hanem Pearlnek hívták volna, ami
Joplin elterjedt beceneve, egyben utolsó, poszthumusz kiadott lemezének címe
volt. Végül azonban nem kapták meg a jogokat, így új dalokat írattak, kicsit
átszabták a karaktert, a texasi szülővárosból Florida, a „gyöngy”-ből pedig „rózsa”
lett. A középpontban viszont megmaradt a karcos hangú, harsány, ám érzelmileg
sebezhető énekesnő figurája, akinek a hírnév sem képes kioltani eredendő
szeretethiányát, így frusztrációi elől a drogba és az alkoholba menekül.
Nem akármilyen csapat
dolgozott a filmen: forgatókönyvét Michael Cimino jegyezte, az operatőr pedig a
nemrég elhunyt Zsigmond Vilmos volt. A
rózsa azonban minden értéke ellenére pontosan rámutat, hogyan veszhet el
Joplin személyes drámájának összetettsége a hollywoodi dramaturgia oltárán. A
film egy menedzser démonizált figurájába sűríti a show biznisz minden
árnyoldalát, a végzetes túladagolás pedig itt nem egy félreeső hotelszoba
magányában, hanem a színpadon, éneklés közben történik.
A legártalmasabb
ferdítést azonban nem is ezek, hanem a finálé nyújtotta hamis katarzis jelenti:
Rose ugyanis utolsó koncertjére hazatér szülővárosába, ahol végső gesztusként megbocsát
az őt kiközösítő jacksonville-ieknek és halála előtt végre elfogadásra talál az
arctalan közönség felé áramló szeretetében.
Ügyeletes különc
Ez az érzelmi feloldás valójában
sosem történt meg, még ilyen áttételes módon sem. Joplin így az utolsó
pillanatig szenvedett a gyerekkori elutasításban gyökerező önbizalomhiánytól. Mindez
gyönyörűen kiderül a húga által írt életrajzából és az ezen alapuló
Broadway-musicalből, akárcsak az életéről készült legújabb dokumentumfilmből, a
Janis: Little Girl Blue-ból, amely minden eddiginél alaposabban dolgozza
fel a rock and roll királynőjének sorstragédiáját.
Merthogy Joplin hosszú
és rögös utat tett meg, mire a hippi-korszak női ikonjává vált. Ez az út Amerika
egyik legkonzervatívabb szegletéből, a texasi Port Arthurból indult, ahol a
tinédzser Janis hamar megízlelte a számkivetettséget és a magányt. Pillanatok
alatt a gimi ügyeletes különcévé vált, osztálytársai állandóan gúnyolták, az
iskolai kórusból is eltanácsolták, a szülei pedig rendre csak csóválták fejüket
harsány és szabados viselkedése miatt. Ő volt az a lány, akit ugyan egyetlen
fiú sem hívott el a szalagavató bálra, mégis mindegyik azt hazudta a
haverjainak, hogy már rég lefeküdt vele.
Nem csoda, hogy az
ambiciózus Joplin nem találta a helyét ebben az élére vasalt, konformista
közegben, ahol az érettségi után mindenki azonnal háziasszony vagy biztosítási
ügynök akart lenni. „Nem voltam közkedvelt, de hát tudod, milyenek a
kisvárosok. Elvárják, hogy a suliból kilépve azonnal megházasodj, szülj egy
kisebb hadsereget, és fogd be a szádat. Hát én egyikre sem voltam kapható” – mondta egy interjúban Joplin,
aki kulturális forradalmat robbantott ki azzal, hogy később sem volt hajlandó
finomnak, passzívnak és jól neveltnek tűnni, ahogy azt egy korabeli fehér
énekesnőtől elvárták.
Felforgatott sztereotípiák
Végül a zenében,
különösen a bluesban és a folkban bukkant rá a menekülő útra, amely először
Austinig, majd egészen San Franciscóig vezette, ahol végre maga mögött hagyhatta
a gúnyos megjegyzéseket és a rosszalló tekinteteket. Persze traumáit mindenhova
magával cipelte, és sok jel mutat arra, hogy még évekkel később, világsztárként
is csak szüleinek próbált megfelelni.
A Janis: Little Girl Blue sokkal inkább erre a pszichológiai
kettőségre, mint Joplin zenetörténeti jelentőségére koncentrál. Egyfelől egy
mesés karriertörténetet látunk, ahol az isten háta mögötti városkából érkező
őstehetség meghódítja a világ színpadait, és bátran feje tetejére állítja a
nemi sztereotípiákat. Másfelől egy szeretetéhes gyerek képe rajzolódik ki, aki
a rock and roll-életmód és a legnagyobb lázadás közepette is csak egy kis anyai
elismerésre vágyik, amit igazából sosem kaphat meg.
Ez a lelki meghasonlás
már a híres 1974-es dokumentumfilmből, a Janis – The way she was-ból
is átjött, de ott még nem volt ennyire alaposan körbejárva. Howard Alk eszköztelen
filmje ugyanis szigorúan tartotta magát alcíméhez: nem kommentálta az
eseményeket, csupán töménytelen mennyiségű archív koncertfelvételt és interjút
hordott egy kupacba, egyedül a vágóollóval értelmezve a látottakat. Joplin
gyerekkoráról mindössze annyit tudunk itt meg, amennyit ő elmesél róla a
különféle riportereknek, amúgy azt követhetjük, ahogy egyre nagyobb színpadokon
énekli ki magából fájdalmát, csalódásait és ezek ellenére is meglévő
életszeretetét. Alk filmje a kulturális ikonok örök jelenvalóságával ruházza
fel Joplint, amit az is jelez, hogy a halálára még csak halvány utalás sem
történik. Egyszerűen elengedjük a kezét, ahogy épp a Piece of My Heartot énekli önkívületi állapotban és rajongói
gyűrűjében táncol a színpadon.
A szorongás szakadéka
A Janis: Little Girl Blue
alkotói klasszikusabb formát választottak ennél, és beszélő fejekkel, fotókkal
és dokumentumokkal fogják közre az archív felvételeket. A húga mellett egykori
zenésztársak, szeretők, producerek és barátok emlékeznek vissza, milyen is volt
Janis, és hogyan lépdelt előre a világhír felé. Ezt a lineárisan haladó
történetet árnyalják a szüleinek írt szívszaggató levelek, amelyeket Cat Power,
a drogproblémákat első kézből ismerő énekesnő olvas fel a maga szenvtelen
hangján. Ezek a tisztelettudó, már-már bocsánatkérő hangnemben megírt kis
vallomások mutatják, hogy hiába szökött meg otthonról, vetkőzte le a társadalmi
béklyókat és lett sikeres, belül gyakran még mindig annak a kis szerencsétlen
különcnek érezte magát, aki Port Arthurban állandó nevetség és fejcsóválás
tárgya volt.
A jelek szerint egyedül
a színpadon szabadult fel maradéktalanul, a fények lekapcsolását követően
viszont rögtön rátört a magány és az érzelmi bizonytalanság. A barátainak
rendszeresen panaszkodott arról, hogy hiába szeretkezik 25 ezer emberrel a
színpadon, utána mégis minden este egyedül megy haza. A film nem hagy kétséget
afelől, hogy végzetesnek bizonyuló drog- és alkoholfüggősége is nagyrészt azért
alakult ki, mert a mindennapi visszazuhanást a feneketlen szorongásaiba nem
volt képes ezek nélkül feldolgozni.
Ki nevet a végén
Hogy a sztárság mennyire
nem tudta Joplint felvértezni az előítéletek ellen, azt az osztálytalálkozóról
készült felvétel mutatja tisztán, amely mindkét dokumentumfilm legmegrendítőbb
jelenete. „A nevetésükkel elüldöztek az iskolából, a városból, majd az államból
is. Naná, hogy visszamegyek” – mondta kajánul Joplin abban a talk showban, ahol bejelentette,
hogy részt vesz a tíz éves gimnáziumi osztálytalálkozóján, és jól kineveti
azokat, akik folyton gúnyolták tinédzser korában.
Ehhez képes egészen
drámai figyelni, hogyan illan el ez a káröröm Port Arthurba érkezve, és miként
omlik össze Joplin önbizalma az első kritikus újságírói kérdések hallatán. Nem
kétséges, hogy Dogma 95 kiáltványának
bármelyik aláírója a fél karját odaadná azért, ha egyszer meg tudná közelíteni
ennek a rövid jelenetnek a feszültségét.
Sorslenyomatok
A Janis: Little Girl Blue
tehát a felszínen izgalmas zenészportré, a mélyen pedig az emberi – és különösen a gyermeki – lélek sérülékenységének
krónikája, amely bemutatja, hogy miként ejthetik túszul az önképünket a korai
traumák. Ennek fényében nem meglepő, hogy a rendezője miért épp ehhez a témához
nyúlt: Amy Berg készített már több bevállalós dokumentumfilmet az egyházon
belüli (Deliver Us from Evil, Prophet’s Prey) és a Hollywood kulisszái
mögött zajló gyerekmolesztálásokról is (An
Open Secret), tehát joggal feltételezhető, hogy Joplinhoz sem elsősorban a
zene szeretete felől közelített. A dalok itt inkább egy emberi sors
legfontosabb lenyomataiként jelennek meg, amelyben különös intenzitással
feszült egymásnak a totális szabadság és a megfelelés iránti vágy.
Ez a belső feszültség tükröződik
Joplin kamerákhoz fűződő ambivalens viszonyában is. Egy interjúban kifejtette,
hogy a hírnév és az állandóan rá szegeződő kamera fenyegeti nehezen kiharcolt
önazonosságát, mert arra csábítja, hogy megjátssza magát. Másfelől viszont igényelte
is a tömegek figyelmét, amihez csakis a kamera objektívjén keresztül vezetett
út. Azt szerette volna, ha legőszintébb és legintimebb pillanatait az egész
világ látja, márpedig ezeket a színpadon élte át. Ezért akadt ki teljesen,
mikor az egyik bandatag dacosan megtiltotta, hogy filmre vegyék koncertjüket az
1967-es Monterey popfesztiválon. A koncertet végül csak azért ismételték meg,
hogy az átütően éneklő Joplin és zenekara bekerülhessen a filmbe. Ez lett az a
felvétel, amelyik Joplint elindította a világhír felé, aki egészen haláláig egy
fikarcnyit sem volt hajlandó engedni a világra tukmált esendőségéből.
JANIS – A JANIS JOPLIN-SZTORI
(Janis: Little Girl Blue) – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Amy Berg. Kép: Francesco
Carrozzini és Jeanna Rosher.
Narrátor: Cat Power. Gyártó: Disarming Films / Jigsaw Productions. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos.
104 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 18 átlag: 5.61 |
|
|