|
|
Film / RegényJoe Kelly: Deadpool OmnibusKutyából szalonnaSepsi László
A Deadpool kisebb brand a
Marvel-univerzumban, ezért is lehetett szabadabb, mint a Pókember-széria.
Nincs
olyan alakja az amerikai szuperhősképregényeknek, aki legalább egyszer ne dobta
volna sutba a „nagy erő nagy felelősséggel jár” életvezetési alapelvét, és némi
magányra vágyva ne vonult volna vissza a minduntalan megmentésre váró világtól.
A szögre akasztott köpenyek és belülről bezárt Denevérbarlangok persze
legtöbbször csak a dicső visszatérést készítik elő, amikor a lelki válságba
jutott ikon megerősödött öntudattal újra kilép a fénybe, és rendet vág a
távollétében elkanászodott gonosztevők között – Joe Kelly Deadpool-szériája viszont nagyrészt épp erre az állandósult
identitásválságra épült. Az először 1991-ben, az X-men ifjúsági tagozatának (Új Mutánsok) ellenfeleként felbukkant Deadpool
hat év múltán kapott saját sorozatot, amiben a korábban főképp Fenegyerek-képregényeken edzett Kelly lecsiszolhatta
a koncepciót és megalapozta a karakter ma is ismert formáját. A sorozat éppoly
bizonytalan és valószínűtlen jelenség volt a Marvel-istállóban, mint
címszereplőjének elmeállapota: Kelly harmincegynéhány lapszám után a megszűnés
nyomasztó és állandó árnyéka miatt adta át a stafétát Christopher Priestnek, ám
pont a Deadpool-brand labilitása
tette lehetővé, hogy szerzői olyan eszközökkel is éljenek
karakterterábrázolásban, cselekményvezetésben és vizuális stílusban, amik egy
bejáratottabb cím esetében nem mentek volna át a kiadó szűrőjén. Az alkotói
szabadságból fakadó kisebb-nagyobb szabálysértések egyenes úton vezettek a Deadpool körül kialakuló kultuszhoz,
hiszen a műfaj panelenként repkedő kiszólásokban megfogalmazott kritikája
elsősorban a szuperhőstörténeteket és a kortárs popkultúrát jól ismerő, vájt fülű
rajongók szűk körének imponált leginkább.
De
Kelly Deadpooljának önreflektív
jellege nem pusztán a jellegzetes belső kommentárokban nyilvánult meg. Az első
harminc szám történetei rendre a hőssé válás és vele együtt a hősgyártás
folyamatáról szólnak: a félrement szuperkatona-kísérletből született Deadpoolt egy
titkos szervezet mellett hol csupán a körülmények (mint az első lapszám
megrongálódott gamma-reaktorának esetében), hol konkrét égi jelek (mint az Ajax
nevű ősellenséggel fémjelzett történetszálban a korábbi áldozatok nyughatatlan
szellemei) terelgetik a hősszerep felvállalása felé. A Pókember szószátyárságát
és Megtorló brutalitását egybegyúró anarchisztikus antihőssel Kelly azokat a
határokat tapogatta le, ameddig még az ezredfordulón el lehetett menni egy
fősodorbeli kiadó égisze alatt, de a valódi aknamunka nem az egyértelmű
paródiabetétekben (mint Deadpool egy füzetnyi kiruccanása a hatvanas évek
Pókemberének világába), hanem a pszichotikus karakter sötétebb jellemvonásainak
felvázolásában nyilvánult meg leginkább. Habár minden vonakodása ellenére Deadpool
legtöbbször beteljesíti mindazt, ami egy szuperhőstől elvárható – földbe
döngöli a nála is könyörtelenebb übermenschet vagy megmenti az emberiséget a
lovecrafti szörnyistenségektől –, és az önirónia csupán szórakoztató dísze az
egyébként sokszor sematikus történeteknek, a nagyszájú zsoldos nyugtalanítóan
neurotikus jelleme képes megtörni a duplapaneles akciók könnyedségét. A legtöbb
szuperhős azért hord maszkot, mert így tudja titokban tartani kettős
identitását, miközben a karaktert absztrakt, szimbolikus lénnyé tevő álruha
egyben a befogadói azonosulásban is kulcsszerepet játszik. Wade Wilson
személyazonosságával ellenben a képregények legtöbb szereplője tisztában van, a
testére tapadó latex nem magánéletének védelmét, hanem daganatokkal borított bőrének
eltakarását szolgálja, ahogy otthonát is azért őrzi foggal-körömmel, mert egy abban
egy Pókember May nénijére emlékeztető idős hölgyet tart fogságban évtizedek
óta. A Deadpoolban a szuperhős-lét
nem egyszerűen erkölcsi kötelességekkel szabályozott vágybeteljesítés (mint a
civilben kifizetetlen számlákkal és egyetemi vizsgákkal hadakozó Peter
Parkernél), hanem az azonosulásra kijelölt figura eredendő rútságának elfedését
szolgálja, aki mint egy frusztrált, pattanásos kamasz, még egy randin sem
hajlandó levenni a maszkot kráterekkel tarkított arcáról. Joe Kelly Deadpool-képregényei cinikus, de annál
keményebb üzenetet fogalmaznak meg a mindenkori olvasó felé: képzelheted magad
szuperhősnek, de ne feledd, hogy egyáltalán nem vagy szép. És valószínűleg jó
sem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 5.5 |
|
|
|
|