Betiltott vágyakLMBTQ körkép: Délszláv filmekHideg/melegKis Katalin
A melegháború a hidegháború után is folytatódik. Körkép a
homoszexualitás ábrázolásának tovább élő tabujáról a rendszerváltás utáni kelet-európai
filmben.
A 2000-es évek első felében
három olyan leszbikus témájú, feminista reflexiókkal tűzdelt társadalomkritikus
film is készül a jugoszláv utódállamokban, mely alaposan megpiszkálja a
homofóbiával összefüggő nacionalista és patriarchális attitűdöket: a szlovén
Maja Weiss Határőre (Varuh Meje, 2002), a horvát Rendes halott lányok (Fine Mrtve
Djevojke, 2002) Dalibor Matanić rendezésében, és a szerb Végy egy mély levegőt (Diąi duboko, 2004) Dragan Marinković-tól, melyek közül a Rendes halott lányok-ra térek ki
részletesebben. A film egy külvárosi lakásba költöző leszbikus párról szól
valahol Horvátországban. Mint a dialógusból megtudjuk, Iva és Marija azután
költöznek új helyre, hogy előző albérletből leszbikus kapcsolatuk kitudódása
után elküldik őket. A biztató kezdet után azonban, lelepleződésük után
villámgyorsasággal pokollá változik az életük. Vesszőfutásuk akkor csúcsosodik
ki, amikor tolakodó és velejéig rosszindulatú főbérlőjük neonáci fia megveri és
megerőszakolja az őt visszautasító Ivát, ami miatt Marija rátámad a férfira,
aki verekedésük során a vonat alá esik, a ház egyes lakói pedig végignézik,
ahogy a többi lakó meglincseli Mariját. Illegális abortuszokat sorozatban
végző, gondatlan orvos, pszichésen sérült háborús veterán, feleségét
rendszeresen verő családapa, a feleségének halálát tagadó, zavarodott bácsi: a
ház bizarr lakói allegorikus módon idézik meg egy fojtogató, gyűlölködő,
téveszmék által vezérelt társadalom képét, ahol élnek ugyan jólelkű emberek, de
a többiek gonoszsága, embertelensége végül felőrli az ellenállásukat. A film
mind a szatírához, mind a melodrámához közel áll ugyan, de érzésem szerint
valahogy olyan módon sűrítik össze és ültetik át az alkotók művészi
koncepciójuk szerint azt, amit a kortárs horvát valóságként észlelnek, hogy az
véresen komoly és zsigerileg fájdalmas marad.
A volt Jugoszlávia
utódállamaiban készült a tragikus leszbikus-meleg dráma műfajában remekmű Irány Nyugat! (Go West!, 2005). A történelmi-háborús dráma rendezője,
Ahmed Imamović már a film nyilvános bemutatója előtt több halálos fenyegetést
kapott, a projektet pedig több vallásos szervezet és a nacionalista média is
elítélte, a homoszexualitás ábrázolásának ténye és mikéntje, valamint amiatt,
hogy a filmben elsikkad a háborús konfliktus „valódi” tétje... A Go West! a boszniai háború (1992-1995)
kitörésekor játszódik, és egy Szarajevóban élő, rejtőzködő meleg párról szól:
Kenanról, a csellista muzulmán fiúról és szerelméről, a szerb Milanról. Milan
meggyőzi a háború elkerülhetőségében utolsó pillanatig bízó Kenant, hogy
hagyják el a várost, és emigráljanak Hollandiába, ahol „a fegyvergyártás
minimális, a virágtermesztés maximális”. A vonatukon utazókat azonban
leszállítják a szerb katonák, így Kenan élete közvetlen veszélybe kerül: az
etnikai tisztogatás módszere ugyanis a férfiak kényszerítése nadrágjuk
letolására – amennyiben körülmetélésükre, s ekképpen muzulmán voltukra fény
derül, agyonlövik őket. Mielőtt Kenant is szólítanák a végzetes genitális
ellenőrzésre, Milan a körülöttük lévők segítségével nőnek öltözteti szerelmét,
és menyasszonyaként kezd el hivatkozni rá. A „jegyesek” így tudnak továbbutazni
Milan kelet-boszniai szülőfalujába, ahol az ország elhagyásához szükséges
papírjaik érkezését várják. Amikor Milant besorozzák a hadseregbe, Kenannak
egyedül kell valódi identitása és Milannal való kapcsolatuk valódi természete
titkát őriznie. Mindez embert próbáló feladat, különösen a falu „kurvája”/ „boszorkánya”,
a kíváncsiskodó Ranka miatt, akivel kezdetben összebarátkoznak, azonban mikor
Ranka véletlenül felfedezi Kenan titkát, szexuálisan ráerőlteti magát a fiatal
férfira, és a szabadságra hazaérkező Milannal is összeugrasztja. Mikor Kenan
erőteljesen visszautasítja és megerősíti a Milan iránti elkötelezettségét,
Ranka leleplezi Milant az apja előtt, aki azonban a nőt öli meg. Milan meghal a
háborúban, a lesújtott Kenan egyedül indul útnak. Milan apja pedig, miután
segít kijutni Kenannak Boszniából, megöli magát.
A film, amely aztán 2006-ban
közönségdíjat kapott a New York-i bosnyák filmfesztiválon, majd egy évvel
később a legjobb film díját a madridi Móstoles nemzetközi filmfesztiválon, a
bosnyák filmművészet bátor tette (tekintve a térségben uralkodó nacionalizmust
és homofóbiát), egyben gyönyörű drámai alkotás gyűlöletről és szeretetről.
Imamović filmjének nézője hamar túlteszi magát a Kenan álcázása kapcsán
felmerülő hihetőség kérdésén, és hamar bevonódik érzelmileg e fordulatos és
látványos, dialógusait és színészi játékát tekintve is magával ragadó filmbe.
Habár a néhány helyütt tévesen komédiaként kategorizált Irány Nyugat! valóban tartalmaz szatirikus és ironikus motívumokat
és jeleneteket (mint például a Milannak és Kenannak szervezett, jellegzetes
balkáni meglepetés esküvő), a film elsősorban érzelemdús és sokkoló háborús
drámaként működik.
Ugyanebben az évben jött ki egy
másik meleg témájú bosnyák film, a szlovén-francia-olasz segítséggel készült Jókedélyű hullák. Benjamin Filipović tragikomédiájában négy szálon fut a
történet, melyet a halottasházban „találkozásuk” kerettörténete fűz össze,
továbbá a (társadalmi és a földrajzi-fizikai értelemben vett) mobilitás
tematikája. Egy idős feltaláló Diesel-motoros repülőgépet épít, hogy azzal
repülje át az óceánt, és újra találkozzon emigráns lányával; egy élelmes
opportunista privatizálni akar egy vasúti szakaszt, amelyen évek óta egy
traktorból átalakított mozdonnyal szállítja a kiskirály vállalkozó egyedüli
járatára rászoruló utasokat; egy papucsférj titokban önimádó és zsarnok
felesége halálát kívánja (aki üstökösként szárnyal a bosnyák politikai élet
csúcsa felé); a negyedik szál pedig a miniszter asszony megalkuvó titkára és
annak pasijának szakítás közelébe került kapcsolata. A Hollandiába kivándorlás
terve osztja meg őket. (Érdekesség, hogy a meleg pár egyik tagját ismét az a
Tarik Filipović játssza, aki az Irány
Nyugat! Milanját, és ismét Amszterdam az elképzelt melegparadicsom, vagy
legalább is élhető ország). A kortárs boszniai helyzetet fekete humorral felidéző
filmben a melegtéma bevonása inkább csak provokatív gesztus, semmint átélt sors.
A film politikai korrektségre való törekvése vitathatatlan: jelzésszerűen utal
a homoszexuális identifikáció nehéz pszichés feladatára, kárhoztatja a
homofóbiát a meleg alkalmazottját megalázó majd kirúgó főnök személyében, továbbá
két „normális” pasi homoszexuális párkapcsolatát ábrázolja. Hiába, a hús és a
vér, az igazi átélés azonban hiányzik ebből a filmes reprezentációból. A meleg
párkapcsolat ábrázolása nem egyszerűen vérszegény, hanem egyenesen kínos, és
ekképpen leolvasztja a filmről is az elfogadás és bevonás vékony mázát,
felfedve a készítők távolságtartását: a Jókedélyű
hullákban látható az évtized leghamisabb meleg csókja a mozivásznon.
A bosnyák Jókedélyű
hullák mellett a térségben készült további melegtémájú vígjáték a
2011-es Pride (Parada), mely szintén nemzetközi koprodukcióban készült. A többek
között szerbek, horvátok és szlovénok közti közreműködés a film alapvető
politikai-edukatív üzenetének is része, mely a nemzetek és szexualitások
közötti békét, összetartozást és együttműködést szorgalmazza. A szerb Srđan Dragojević filmjében
két világ találkozik: a hipermacsó, újgazdag háborús veterán Limuné, aki
őrző-védő céget működtet, és a puha mackó, állatorvos Radmilóé. Limun pisztolyt
szegezvén Radmilóra meglőtt kutyáját gyógyíttatja vele. Kettejük sorsa akkor
kapcsolódik csak igazán össze és válik sorsfordítóvá, amikor Limun a
menyasszonya, Biserka, Radmilo pedig a pasija, Mirko kedvéért egyezséget
kötnek: Limun védelmet biztosít a tervezett Pride-felvonulásra a meleg
aktivistáknak, mely a politikailag mélyen elkötelezett Mirko szívügye, Mirko
pedig cserébe megrendezi Biserka álomesküvőjét. Mikor Limun mellől minden
homofób embere kihátrál, Radmilóval együtt útnak indulnak, hogy Limun
megmozgassa régi háborús kapcsolatait az ügy érdekében. A film balkáni road
movie jelenetsora Radmilo és négy háborús veterán cimbora, egy szerb, egy
horvát, egy bosnyák, és egy koszovói albán Belgrádba érkezésével zárul. A film
utolsó harmadában a melegek és a macsók Pride-ra készülődését (à la A hét szamuráj/A hét mesterlövész), összebarátkozását, majd a Pride-on a
felvonulni készülők és a neonácik összecsapását láthatjuk. A film e ponton
átfordul az eddigi parodisztikus stílusból egy hiperreális-melodrámaiba: a
rendőrség megérkezése és a neonácik elmenekülése után Radmilo holtan találja az
aluljáróba dobott Mirkót. A temetésen Radmilót a könnyező Limun támogatja,
akinek felnyitotta a szemét az együtt eltöltött idő, és homofóbból melegbaráttá
lett.
A végjáték tragikus
melegdrámába fordítja az egyébként nyíltan populista komédiát. A Parada végkifejlete, hasonlóan a lengyel
Lebegő felhőkarcolókhoz (Płyn±ce wieżowce, 2013), egyfajta
homofób deus ex machinaként sújt le, azonban a lengyel filmmel összehasonlítva,
a Paradában a rettenet és tragikum
azért végig a parodisztikus, szatirikus, és kissé műanyag, fals cukormázas felszín alatt lappang – Dragojević,
tudatosan, vékony műfaji jégen táncol. Mindennek révén ugyan hidegzuhanyként
éri a nézőt Mirko halála, de ez sokkal inkább hat fájdalmasan realista
kijózanításként mint erőltetett ideológiai függelékként, mint Wasilewski
darabjában.
A fiatalkorában punk rocker,
majd befutott rendezőként politikai karrierbe kezdő, szerb parlamenti
képviselőként dolgozó Dragojević társadalomjobbító szándékát mi sem bizonyítja
jobban, minthogy filmjét a mozikban való bemutatását követő évben a szerb
oktatási minisztérium ajánlásával ingyen vetítésre kínálták fel az iskolákban a
tanárok és igazgatók számára, akik aztán kedvezményes áron igényelhették a film
tömeges vetítését a diákoknak. Dragojević a politikai-filmes kampánya kapcsán
egy interjúban el is meséli, hogy egy újságíró ismerősének fia szerint a Parada „egy kalap szar (...) mert miatta
már nem utálja a buzikat”. Nos, a Parada
az exjugoszláv társadalmi attitűdökre gyakorolt pontos hatásai nehezen
mérhetőek, ugyanakkor annyi bizonyos, hogy a film elsöprő közönségsiker lett a
szerb, horvát, bosnyák, szlovén, és montenegrói mozikban; számtalan (főleg
közönség-)díjat söpört be hazájában és a nemzetközi porondon egyaránt, köztük a
Berlinale Panoráma szekciójának
közönségdíját is; azaz szerb filmhez képest rengeteg nézőhöz jutott el. A film
kritikai fogadtatása ugyanakkor rendkívül vegyes. A bírálók a (filmes szempontól is meglehetősen idejétmúlt)
sztereotípiákat, és a meleg és a macsó nacionalista főszereplők parodisztikus
ábrázolását kárhoztatják. A film vaskos humora, politikai inkorrektségbe
ágyazott korrektsége egyesek szerint felszabadító erejű és szellemes, mások
szerint banális és erőltetett. Sokan értékelték a film homofóbiát elítélő és
elfogadást hirdető üzenetét, bátor filmtettként méltatva Dragojević projektjét
a nacionalista-homofób térségben, míg mások propagandafilmmé silányult, fáradt
és fárasztó vígjátékról beszélnek. A Parada
legádázabb ellenfelei a filmet egyszerűen azért ítélik el, mert az melegbarát. Dubrovnikban
például betiltották a film bemutatását egy, a katolikus egyház működtette moziban. Uzinić püspök azzal indokolta
a döntést, hogy a film a bűnt és a homoszexuális életmódot propagálja, az
egyházmegye továbbá elutasítja a film horvát függetlenségi háborúval
kapcsolatos ábrázolását is. A Prada
támogatói közül többen is hiányoltak viszont egy, a két meleg főszereplő
közötti csókot, mely szimbolikus jelentőségű lett volna – a Parada melegkaraktereinek „sterilizálása”
valószínűleg nagyban hozzájárult az ízig-vérig középutas vígjáték nagyközönség
számára befogadhatóvá és piacképessé tételében.
A drámáiról ismert és elismert,
Szerelmem, Szarajevó (2006) című
alkotásáért Arany Medve-díjjal elismert Jasmila Zbanić Szerelemsziget (Ostrov
ljubavi, 2014) filmtervének támogatását a benne
ábrázolt szexualitás miatt utasította el a bosnyák kulturális minisztérium
filmalapja még 2011-ben. Zbanić Horvátországba helyezte át a projektjét, és
további német és svájci források segítségével igazi páneurópai mozit készített.
A romantikus vígjáték egy horvát nyaralóhelyen, a „Szerelemsziget”-en
játszódik, ide érkezik a francia származású, kifinomult és törékeny,
előrehaladottan terhes Lilian és férje, a több kritikában „szerethető macsó”-ként
jellemzett bosnyák Grebo. Lilian már az első nap kiszúrja Florát, a szálloda
rendkívül vonzó búvároktató-előadóművészét – a román lánnyal évekkel ezelőtt
Németországban együtt éltek (mint szeretők) és dolgoztak (pornófilmekben). Liliant
felkavarja a kettejük között újra fellobbanó tűz, miközben mit sem sejtő férje
is a kacér Flora kegyeit keresi. A romantikus háromszög a kenyértörésig
kiéleződik, főleg azután, hogy Lilian feltárja Grebo előtt múltja eddig
eltitkolt részleteit, sőt a két nő újra egymásra talál. Lilian ingadozik a
férfi és a nő iránt érzett szerelme között – a fergeteges végjátékban, a
szálloda esti partiján nem csak a három szerető konfrontálódik, hanem a baba is
megszületik. Lilian döntése alapján arra jutnak, hogy közösen folytatják tovább
életüket – sőt, a baba születése utáni szeretetmámorban nem csak Lilian és
Grebo, Lilian és Flora, Flora és Grebo, hanem Grebo és a szállodában dolgozó
meleg előadó-házigazda pasi (akivel Grebo korábban összebarátkozott, és aki
érzelmileg támogatta a Liliannel való kapcsolatának válsága alatt) is
csókolóznak.
A film fő betétdala a német giccsrock
együttes, a Scorpions több változatban elhangzó „Wind of Change” című
balladája, lényegében a film mottója is: új szelek fújnak az erkölcsök és a
különböző társadalmi csoportok közötti viszonyok terén. Zbanić nyomasztó drámái
után egy könnyű „nyári” darabban a boldog liberalizálódást ünnepli, beleértve
például az alkalmi marihuána használatot, alkalmi kalandokat, homo- és
biszexualitást, és az intim kapcsolatok új etikai formáit, mint amilyen a
nyitott kapcsolat és a szerelmi sokszög. A film egy szociálisan liberálisabb,
jómódú és jóindulatú páneurópai utópia „családbarát”-nak megmaradó, de akként
azért pikáns romkom elbeszélése, ahol a Szerelemsziget tehát magát Európát
szimbolizálja, ahol nemzetek és szexualitások egy nagy multikulti paradicsomban
vegyülnek. Ezen naiv, de szimpatikus utópisztikus vízióban kiemelt szerepet
játszik a „család” koncepciójának kibővítése és egyszersmind újraírása
legfőképpen az utolsó, babaszülős jelenet által. Ebben egy „közös családi fotó”
teszi megkérdőjelezhetetlenné a családi szimbolikát, melyen a szálloda vendégei
alkotta közösség/nagycsalád jóváhagyóan veszi körbe a rendhagyó kiscsaládot,
melyet három főszereplőnk és az újszülött alkot. (A szimbolikus családi fotó
kistotáljából ugyanakkor persze sok mindenki kimaradt, például a sötétebb bőrszínű
európaiak, vagy a tengerparti nyaralás privilégiumával nem rendelkezők.)
A baba, és az általa a
hagyományos fogalmak szerint megteremtődő „család” mintegy szentesíti, vagy
legalábbis szentesíteni kívánja ezt a (hármas) kapcsolatot, annak értékességét,
a domináns társadalom szerinti „normalitását”. Ami kicsiben és privát
értelmezési keretek közt megtörténik az első melegbarátnak tartott orosz
filmben – Te
kellesz (Ja ljubju tyebja, 2004) –,
az nagyban és az amerikai tömegfilmből ismert klisék szerint ismétlődik meg az
európai koprodukció keretében a Szerelemszigetben.
Az új évezred egy másik jellegzetes biszex-poliamória filmje a német Három (Drei, Tom Tykwer, 2010). A poliamória
olyan szerelmi kapcsolatfelfogást jelöl. ahol mindegyik partner egyenrangú és
együttműködő, ellentétben egy klasszikus háromszöggel ahol a felek
konfliktusban állnak és egymással versengenek, ha egyáltalán tudnak egymás
létezéséről. A Három biszex háromszögének női tagja ikrekkel terhesen alkot
családot a hármas másik két, férfi tagjával, akik közül bármelyik lehet a
biológiai apa. Ezekben a filmekben a homo- és biszexualitás és az e
szexualitásokkal összefüggő intim kapcsolatok a „gyermek” és a „család”
normatív koncepcióin keresztül hagyatnak jóvá. E filmek üzenetei ugyanis
nyilvánvalóan továbbra is éles ellentétben állnak a társadalom többségének
meggyőződésével, akiknek talán legbiztosabbnak hitt, érzett védőbástyája a
homo- és biszexualitás ideologikus távoltartása a család ideáljától. Meggyökeresedett
elképzelés, miszerint az előbbi az utóbbira veszélyes illetve arra képtelen, azaz
a kettő összeegyeztethetlen. Pontosan ebbe a diszkurzusba avatkoznak bele
polemizáló módon a gyermekvállaló, boldog biszex hármas kapcsolatokat
megvillantó filmek.
Ha a Szerelemsziget konklúziója, banális és leegyszerűsített is, attól
még vitaindítóként és populáris formában közzétett állásfoglalásként, s
ekképpen értékközvetítőként bőven működhet. Továbbá, ha nem is limonádé, de
mondjuk enyhén alkoholos gyümölcskoktél, a Szerelemsziget
nyilvánvalóan nem lélektani mélysége vagy virtuóz narrációja miatt lesz
emlékezetes vagy jelentős alkotás, és ez teljesen rendben van így. Ugyanakkor a
zbanić-i életmű első könnyű darabja a maga műfaji kategóriájában kellőképpen
szórakoztató, progresszivitásában pedig kellemes meglepetés, melynek társadalmi
tudatosságát és fontosságát (néhány kritikusával ellentmondva) egyértelműen
megerősíteném.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 19 átlag: 5.68 |
|
|