Magyar MűhelyBeszélgetés Nemes GyulávalDarázsfészekBilsiczky Balázs
„Az igazi
filmkészítésnek a vágást tartom, a forgatás a vágyak lerombolása.” Nemes Gyula
második nagyjátékfilmje a kritikus szellemében és formájában is
anti-strukturális Zero.
Nemes Gyula filmrendezőt
2006-ban ismerhettük meg debütáló nagyjátékfilmje, a csajozásról szóló Egyetleneimen keresztül. Következő
egészestése 2010-től teljesen bizonytalanná vált, végül szürreális módon készült
el. A gyártást a Filmalap is támogatta, de vezetője kijelentette, hogy a Zero „nem film”, majd Nemest a betiltást
elkerülendő, öncenzúrára kényszerítették. A Zero
márciustól végre látható a mozikban.
*
A film elején – sajátos módon – rögtön
felidézed a Kubrick rendezte Űrodüsszeia
egy igen lényeges jelenetét. Csakhogy a majom nálad nem egy monolittal, hanem
méhekkel szembesül. A méhek is megfejthetetlenek?
Az első jelenet hangsúlyosan
gagyi, parodisztikus, B-film jellegű. Le akartuk szögezni, hogy a néző ne várjon
többet, mint a klisék kiforgatását, illetve azt, hogy valójában minden film gagyi.
Így jelenik meg egy plüssmajom Strauss szándékosan fals Zarathusztrájával. A
leszögezés annyira jól sikerült, hogy a világpremieren, Karlovy Varyban az
egyik zsűritag ki is ment a teremből.
Most, hogy felvetetted
az Űrodüsszeiát, ami nagy, gyerekkori
moziélményem, rájöttem, hogy Kubrick filmje többször is megidéződik. A méhecske
röptében éppúgy, mint a sivatagi vándorlásban. Vagy gondoljunk akár a film
keretezésére: a Zero vége is az
önmagunkkal való találkozás. Könnyű harcolni például a fogyasztói társadalom
ellen, de mit tegyünk, ha önmagunkban is ott van?
A méhek pedig valamilyen
titkos tudás hordozói, melyet az ember talán megfejthet, de nem élhet át. Viszont
tiszteletben kell tartania, különben maga is belepusztul. Igen, a méhek valamelyest
a monolit képregényverziói.
Szintén a film elején járunk, a főhős Afrikában kérdezősködik egy méhkaptár
hollétéről. Ezeket a jeleneteket megírtátok, vagy teljesen spontán, az eseményeket
követő dokumentarista módszerrel rögzítettétek?
Burkina Fasóban, évekkel
a Zero forgatása előtt egy motortaxis
segítségével kerestem a méheket. Ha ott lett volna velem egy kamera, leforgathattam
volna a film egyik felét. Később ezt az élményt próbáltam reprodukálni: teljes
mértékben improvizáció, amolyan afrikai Egyetleneim.
A magyar szöveget utólag hamisítottuk hozzá, ami nagy mulatságára lehet egy fuláni
interjúalanynak. Ennyit arról, hogy a forgatókönyv több-e, mint kilincselő
levél a finanszírozóknak.
Az Egyetleneim a legtöbb vágást tartalmazó magyar film? A Zeroban már akadnak hosszabban kitartott
snittek, de még így is jócskán az átlag fölött van a vágások száma. Van
valamilyen ellenérzésed a hosszú snittekkel kapcsolatban, vagy mindkét sztori
jellemzője a rohanás, amit így próbálsz érzékeltetni?
A hosszú snittektől
kifejezett fóbiám van, az elmúlt 25 évben kizárólagos divat lett. Nézőként
persze imádom, alkotóként viszont kizárólag paródiaként használom. Ennek
szántam az Egyetleneim kilencperces
snittjét is, ami ugyanolyan klipszerű, mintha vágva lett volna. Az Egyetleneim egyébként 4500 snittet
tartalmazott, elmaradva a magyar rekordot tartó Macerás ügyektől. A Zero
ehhez képest tulajdonképpen egy nyugodt darab a maga 2000 snittjével.
Nevetségesnek tartom, de
Balázs Bélán nevelkedve azt gondolom, hogy a film alapja a montázs és a
közelkép. Ehhez kapcsolódik a totálfóbiám is: az operatőr kedvéért felvesszük ugyan
a master shotot, de ha véletlenül
bekerül a filmbe, az a vágónak köszönhető. A szovjet montázsiskolát továbbra is
a filmtörténet csúcsának tartom. Ezen kívül a rohanó világban a miszlikbe
aprított kép számomra paradox mód nyugtatóan hat.
A film utolsó harmadában sűrűsödő harci jelenetek felvételénél
akkora kilengéssel mozog a kamera és olyan sok a vágás, hogy szinte
követhetetlenek az események. Tudatos döntés volt, hogy a vérontást ennyire
kaotikusan ábrázold?
A káoszt mindig
fáradságos és tudatos munkával építem fel. Vera Chytilová egyszer ironikusan a
káosz mesterének nevezett, pedig, ha komolyan vesszük, a titulus inkább neki
jár. A harci jelenetben pedig a kamera ugyanolyan szereplő, mint a többi
katona. A végső, vicces és kegyetlen mészárlás során aztán magát a filmet is
szétlőjük és felaprítjuk, kizavarjuk a nézőt a moziból.
A méhek szemszögéből bemutatott jelenetek láttán Kardos Sándor
gömbkamerája jutott az eszembe. Nem gondoltál rá, hogy „kikölcsönözd”, ha már
egyszer kísérleti filmet forgatsz?
Soha nem forgattam még
kísérleti filmet, ezt a jelzőt általában a bemutatója után ragasztják rá. A Zerot is inkább B-filmnek mondanám.
A méhecske kontinenseket
átívelő röptét Go-Pro kamerával forgattuk, ami eleve nagylátószögű. Tényleg
felmerült a gömbkamera, de az már ebben a sebességben gyilkos lett volna.
Kardos Sándor munkássága számomra nagyon inspiratív, olyannyira, hogy még az Egyetleneim idején létrehoztuk azt a
filmes szakkifejezést, hogy „kardossanyi”.
Ez olyan felvételt jelent, ahol az operatőr nem néz a kamerába, hanem
szalad vele vagy lóbálja. A Zero számos
jelenetét „kardossanyival” vettük fel.
Néhány pillanatra magad is feltűnsz a filmben egy jelentéktelen
szerepben, e mellett rávetted Nemes Jeles Lászlót, hogy játszon el egy kisebb
szerepet. Hogyan viszonzod majd a szívességet és tudsz-e működni a kamera előtt
is?
Az Egyetleneim összes statisztájának gratuláltak az utcán, csak nekem
nem. Ezért elhatároztam, hogy ezentúl belerakom magam a filmjeimbe. Az említett
jelenetben egy méhecskés pólóban megyek, ahogy a valóságban is ezzel a pólóval reklámozom
a filmemet. Úgyhogy ez egy játék a valóság és a film viszonyával, mely a végső,
brutális montázsban csúcsosodik ki.
Szerepelni pedig mindenki
imád, így kerültek bele barátaim, kollégáim, tanáraim. Nagyon remélem, hogy László
rám oszt majd egy hollywoodi szerepet!
Nagyon erős gárdát hoztál össze: Zányi Tamás, Márkos Albert,
Politzer Péter, Tóth Orsi, Lénárt István vagy Udo Kier. Hogy szedted össze őket
egy ab ovo botrányfilmhez?
Zányival, Márkossal és
Politzerrel óriási öröm volt újra együtt lenni, mert utoljára a Papagájban, az első rövidfilmemben
dolgoztunk együtt. Zányinak nem kis dolga volt, mivel a filmben alig van
dialóg. A méhecskék lábaitól a helikopterig sok hónapos, mesteri munkával rakta
össze a Zero hangját, mely közel áll
a burleszk és a rajzfilm világához.
Az igazi filmkészítésnek
a vágást, és az egyéb utómunkát tartom, a megírás egy évekig tartó fölösleges
stressz, a forgatás pedig a vágyak lerombolása. Politzer Péter kegyetlenül
kivágta a fölösleget, egy tizenöt perces részt például telefonálás közben
távolított el, hogy aztán több hónapos munkával, archív felvételekkel tegye
kerekké a történetet. Társalkotóként a film számos elemét ő találta ki,
például, hogy ne dialógok legyenek, hanem inzertek.
A botrányra, a
hülyéskedésre, a szabad alkotásra mindenki vevő. Lénárt István örömmel tört
köveket fogolyként a negyven fokos hőségben, ahogy Tóth Orsi meg örömmel kergetett
tehenet a Bécsi úton. Udót rögtön az első találkozáskor megkérdeztem, miért
vállalta el a szerepet. „Mert őrült vagy!” Erre én: „Ezt honnan veszed?” Ő: „Olvastam
a forgatókönyvet!” Akkor könnyebbültem meg igazán, amikor az első forgatási
napon kijött a luxus lakókocsijából és lefeküdt mellém a fűbe. Így már azon sem
csodálkoztam, amikor az elromlott kellékautót is ő tolta be.
A Bódy iránti tisztelet
és a nosztalgia is bizonyára benne volt a szerepe elvállalásában. Gyakran
említette, hogy azokban a napokban járt utoljára Magyarországon, amikor Bódy
meghalt. Sokszor idézett fel forgatási emlékeket és párhuzamokat állított a Psyché és a Zero között. Ez nagyon jól esett.
A stáblistában többek között Bereményi Gézának is köszönetet
mondasz. Vizuális ötletekkel támogatott?
Nem. Géza azzal nyújtott
óriási segítséget, hogy a forgatókönyv összes draftját elolvasta. A filmalapos
forgatókönyv-fejlesztés inkább egy vizsgáztatásnak tűnt, nekem viszont nagyon
hiányzott egy fantáziadús, külső szemlélő. Géza dobálta az ötleteket és irtotta
a kliséket. Antistrukturális filmnek nevezte a Zerot és számon kérte a filmtől az alapos, következetes
struktúrarombolást.
Már az Egyetleneimet is Dobóczi Balázs fényképezte, a Zeroban különösen a nagytotáljaiban
gyönyörködtem. Szimbiózisban vagytok?
Veszekedő szimbiózisban.
Balázs ösztönös, gyakorlati ember, én meg szeretek mindent alaposan körüljárni.
Míg a stáb az irányításommal esetleg órákig készít elő egy jelenetet, ő már rég
ott áll a helyén és fel is vette a szemével. Mivel tudja, hogy a kifutások,
ráindulások, fénybeverések, kamerahibák a kedvenceim, könyörgött, hogy legalább
a nagytotált nehogy kivágjam. A filmkészítés egyszerű dolog: mindig az
operatőrnek és a vágónak van igaza.
A hírek szerint te magad leszel a film forgalmazója. Hány kópiátok
van, ez által hány moziban vetítitek majd?
Ahogy a kérdéseidre is
Ugandából válaszolok, a forgalmazást is innen szervezem amolyan digitális nomádként.
Logikusnak gondoltam, hogy ha producere is vagyok a filmemnek, én is
forgalmazzam. Ehhez persze az is hozzásegített, hogy az összes felkeresett
forgalmazó cég megijedt a filmtől. Ahhoz képest, hogy a Zero a betiltás határán billeg, magas kópiaszámmal látjuk majd el a
mozikat.
Az viszont rendkívül szomorú
tény, hogy a Zero volt a Focus Fox
utolsó 35 mm-es filmje, két valódi kópiával, így aki e két tekercs egyikén
nézi, csak az mondhatja el magáról, hogy valóban látta is a filmet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 19 átlag: 4.68 |
|
|