KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/szeptember
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Varga Zoltán: Útvesztők álmodója Orosz István animációi
• Vajda Judit: Nem apácazárda Melegfilmek a Kádár-korban
• Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában Szekfü András 80
• Zalán Márk: Hazai pályán Nagylátószög – 120 éves a magyar film
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Lelkek harca Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Benke Attila: A lélek mélyén Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal
• Stőhr Lóránt: Szürkület Nagy Dénes: Természetes fény
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 1. rész
• Varró Attila: Egy kalap alatt Queer noir
• Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei Soderbergh és a neo-noir
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: A melankólia mestere Andrew Haigh
• Szabó Ádám: Medvebőr Ian McGuire: Északi vizeken
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Barkóczi Janka: Mérlegforgás Tillie Walden: Spinning
A CSEND MESTEREI
• Andorka György: A síró harmadik Franz Osten: Shiraz (1928)
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig Cannes
• Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások Diagonale 2021
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért Krasznahorkai Balázs: Hasadék
• Baski Sándor: Eljött hozzátok Valdimar Johannsson: Bárány
• Baski Sándor: Ego kaland Herendi Gábor: Toxikoma
• Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour François Ozon: ‘85 nyara
• Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig Takács Mária: Kapd el a ritmust!
MOZI
• Vajda Judit: Idő
• Pazár Sarolta: Örökkön örökké
• Bartal Dóra: Rózsák királynője
• Kránicz Bence: Free Guy
• Baski Sándor: A Jönsson banda
• Huber Zoltán: A metál csendje
• Fekete Tamás: Démoni
• Kovács Patrik: Öngyilkos osztag
• Benke Attila: Kígyószem
• Alföldi Nóra: Lőpor turmix
STREAMLINE MOZI
• Déri Zsolt: Popsztár
• Jordi Leila: A szuvenír
• Benke Attila: Félelemterápia
• Lichter Péter: A holtak nem halnak meg
• Varró Attila: Sáskaraj
• Bonyhecz Vera: Vérvörös égbolt
• Greff András: A nagy szívás
• Pethő Réka: Egy ház Londonban
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Free Guy

Kránicz Bence

Free Guy – amerikai, 2021. Rendezte: Shawn Levy. Írta: Matt Lieberman és Zak Penn. Kép: George Richmond. Zene: Christophe Beck. Szereplők: Ryan Reynolds (Guy), Jodie Comer (Millie), Lil Rel Howery (Buddy), Utkarsh Ambudkar (Mouser), Taika Waititi (Antwan). Gyártó: Berlanti Productions / Maximum Effort. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 115 perc.

 

„Felkelünk, dolgozunk, berúgunk, lefekszünk, felkelünk megint” – ragadja meg Szabó Benedek és a Galaxisok slágere azt a nemzedéki, sőt általános társadalmi tapasztalatot, amely a Free Guy alaphelyzete mögött is ott motoszkál. A kortárs kapitalizmus teljesen kitölti a horizontot: tudjuk, hogy rossz, de nincs mire lecserélni. Az egyetlen menekülőút a digitális álomvilágokba vezet. Nehéz eldönteni, hogy a technológia lett annyira fejlett, hogy a virtuális valóság már pontosan úgy néz ki, mint az igazi, vagy ellenkezőleg: hétköznapi életünk lett olyan steril és kiszámítható, mint egy számítógépes játék díszlete. A kettő mindenesetre rendkívül hasonlít egymásra a Free Guy-ban, ám ez talán nem tartozik Shawn Levy rendező és a forgatókönyvírók tudatos művészi döntései közé.

Guy, a reggeli közepes kávéjával és szerény banktisztviselői állásával roppant elégedett főhős egy nap rájön, hogy videójátékban éli az életét, ráadásul NPC-ként, „nem játékos karakter”-ként. A Truman Show címszereplőjével ellentétben Free City világa nem Guy köré épült, de csakhamar ő lesz benne a legfontosabb figura: olyan különleges mesterséges intelligencia, aki forradalmasíthatja a szoftveripart, ha a Free City-t kiadó pénzéhes techguru nem áll útjába.

A feledhető családi vígjátékokat (Tucatjával olcsóbb, Éjszaka a múzeumban) szakmányban gyártó Levy eddig egyetlen sci-fit rendezett. A Vasökölben fásult bokszolót hozott össze a kisfiával egy robot, most fásult játékfejlesztőket hoz össze egymással egy darabka szoftver, Ryan Reynolds alakításában, aki korábbi szerepeinek zömét is a videójáték-figurák kifejezéstelen tekintetével játszotta végig. A kulcsszó a popslágerekben meg a kapitalizmuskritikákban is visszhangzó fásultság, és csak azt fájlalhatjuk, hogy nemcsak társadalmi problémaként, hanem a Free Guy stílusát leíró minőségként is ez jut elsőként az eszünkbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15074