Magyar MűhelyBeszélgetés Krasznahorkai BalázzsalA lélek mélyénBenke Attila
A tékozló apa és elhagyott fia drámai találkozása a Máramarosi-havasok hegyei közt. A Hasadék szeptember 9-től látható a mozikban. Krasznahorkai Balázs még a
2000-es évek elején a Színház- és Filmművészeti Egyetemen indult Simó–Grunwalsky-osztály
(Almási Réka, Faur Anna, Gigor Attila, Jánossy Natália, Kocsis Ágnes, Mátyássy
Áron) tagja volt, ám első nagyjátékfilmje, a Hasadék viszonylag sokáig
váratott magára, amely több rövidfilmet (például a kísérleti jellegű Köd,
az előtanulmányként is felfogható diplomafilm, a Hegyek közt és a szintén
erdélyi témájú dokumentumfilm, az Omori asszonyok) követően készült el.
Az izgalmas apa–fiú konfliktust bemutató, a tájat is komoly dramaturgiai
funkcióval felruházó Hasadék motívumairól és forgatásáról kérdeztük a
rendezőt.
*
Hogyan
hatott az életedre, illetve a Hasadék
munkálataira a járvány?
Szerencsére
döntően nem befolyásolta. Az új tervek írását és az utómunkát így is tudtam
folytatni, a Hasadékon az utolsó simításokat ugyan már maszkban végeztük
Zányi Tamás hangmesterrel 2020 márciusában, de még éppen be tudtuk fejezni a
filmet. Azt sajnáltam azért, hogy a DCP [a film végleges változatát tartalmazó digitális
fájlok gyűjteménye – a szerk.] tavaly májusi elfogadásán a szigorú korlátozások
miatt rajtam kívül csak az operatőr, Réder György és a colorist, Kovács László
lehetett jelen, a producerek és a főbb kreatív alkotók nem, mert így kevésbé
éreztem „mérföldkőnek”, kevésbé éreztem, hogy valóban: befejeztük a filmet. Aztán
a tavaly nyári és későbbi fesztiválok egy részének elmaradását és a 2020 őszére
tervezett bemutató kényszerű halasztását még jobban sajnáltam. Így most
különösen örülök, hogy szeptember 9-től a Budapest Film forgalmazásában végre a
mozikba kerülhet a Hasadék.
Miért
csak most készült el az első nagyjátékfilmed?
2008–2009
körül már volt egy tervem [Egykéthá – a szerk.], amelyre kaptunk is egy
televíziós támogatási szándéknyilatkozatot, de aztán jött a finanszírozási rendszer
átalakítása, ami mindenki számára hosszú leállást jelentett, így végül az a
terv nem valósult meg. De utólag nem is bánom annyira, hogy abból a forgatókönyvből
nem lett film, mert egészen más „típusú” lett volna, mint a Hasadék, és most
azt gondolom, hogy nem lett volna szerencsés abba az irányba indulnom. A
korábbi rövidfilmjeim közt volt, amelyik nagyon hétköznapi témát mutatott be
nagyon realistán, míg volt olyan is, amelyben az alapvetően dokumentarista
filmnyelvet megtartva már próbáltam egy hétköznapi történetet „elemeltebben”
megmutatni. Ez utóbbiak közé sorolom a diplomafilmemet, a Hegyek köztet is. Tehát már nagyon régen, 2005-ben megvolt az a
filmnyelv és az a „jellegű” tematika, ami a Hasadék
esetében, de valamiért ennyi év kellett, hogy visszataláljak „az útra”, és
biztos legyek benne, hogy ez vezet arra, amerre nekem „mennem kell”. Közben
azért született két játékfilm treatment, de az egyiket végül a fiókba tettem, a
másiknak a fejlesztésére pedig nem kaptunk támogatást. Majd 2015-ben pályáztunk
A völggyel ebből a tervből lett – csak a cím megváltoztatásával – a Hasadék.
Honnan
jött a film ötlete?
Az, hogy valójában pontosan „honnan”, számomra is
rejtély. Annyira emlékszem, hogy egy napon, egyszer csak valahogy „megjelent”
előttem egy negyven körüli férfi, aki Budapesten él, de valamiért váratlanul
haza kell térnie a szülőfalujába, egy egészen másik világba, valahova a magas
hegyek közé, ahol aztán olyan váratlan események történnek, amelyekbe nem tud
nem „belebonyolódni”, és amelyek végül alapvetően változtatják meg az egész
további életét.
Sok magyar
filmben, így a Hasadékban is a földért
folyik a harc. Számodra mit jelent a föld?
A föld nekem csak akkor jelent valamit, ha a
szülőföldről beszélünk. Mert a szülőföld a gyerekkor helyszíne. És függetlenül
attól, hogy kinek milyen volt a gyerekkora, jó vagy rossz, nagyon jó vagy
nagyon rossz, esetleg mindkettő, rengeteg emlék, nagyon mélyen bevésődött kép
él mindenkiben róla. Tehát így vagy úgy, de meghatározó az ember életében.
Erdély is
visszatérő helyszín a magyar filmekben, és te is forgattál már itt. Mi ragadott
meg benne?
Igen, a
dokumentumfilmjeim és a barátaim, ismerőseim révén sokszor jártam Erdélyben, és
mivel a főszereplő szülőfaluját kezdettől fogva egy magashegységben meghúzódó,
zárt településnek képzeltem el, nyilvánvaló volt számomra, hogy arrafelé kell
keresnem. Az egyik korai forgatókönyv változatban még fontos szerepe volt a
görögkatolikus vallásnak is, ezért, ennek kapcsán merült föl aztán Máramaros
mint lehetséges helyszín. Az archaikus és a modern valami olyan
természetességgel kapcsolódik itt össze, létezik egyszerre, együtt, nemcsak a
hétköznapi életben, de például az építészetben is, ami engem rögtön mágnesként
vonzani kezdett.
Mennyire
volt kihívás vagy veszélyes eredeti helyszíneken forgatni?
Inkább
nehéz, semmint veszélyes volt a terep. Bálint családi birtokára például csak
egy meredek földúton tudtunk feljutni a faluból, és a 2019 májusi forgatás rettenetesen
esős időszakban zajlott. Az ott rögzítendő felvételekkel le is kellett állnunk
három napra, mert egy idő után a sár miatt már nemcsak felmenni nem tudtunk, de
lejönni is alig, így a romániai magyar gyártásvezetőnknek, Tofán Zsoltnak egy
rally versenyző ismerősét kellett segítségül hívnia, hogy folytatni tudjuk a
munkát. Egy másik esetben pedig - amikor a Radnai-havasokban, a Priszlop-hágótól
nem messze, kb. 1300 méteres magasságban forgattuk volna a Dumitru hegyi
faházánál, illetve egy meredek hegyoldalban húzódó ösvényen játszódó
jeleneteket - három hétre kellett leállnunk, mert ezekre a helyszínekre is csak
egyetlen út vezetett, de a késői hóolvadás miatt ez még májusban is járhatatlan
volt. Szóval, ilyen időjárás mellett még a szokásosnál is kockázatosabb volt többségében
külső helyszíneken dolgozni. Ezt én úgy próbáltam „fejben túlélni”, hogy
igyekeztem soha nem gondolni arra, hogy milyen idő lesz másnap. Utólag viszont
azt kell mondanom, hogy az időjárással összességében óriási, a csodával határos
szerencsénk volt, mert szinte mindig akkor borult be az ég, vagy sütött ki a nap,
amikor kellett.
Molnár
Levente és Orbán Levente is erdélyi származású színészek. Szempont volt ez a
kiválasztásuknál?
Akár lehetett
is volna, de mégsem volt az. Azt, hogy Bálint szerepére Molnár Leventét fogom
felkérni, már a kezdet kezdetétől fogva tudtam. Vele már nagyon régen, 2002 óta
ismerjük egymást, amikor mindketten a legrégebbi erdélyi barátom, Zágoni Balázs
egyik filmjében dolgoztunk. Ő mint színész, főszereplő, én mint
rendezőasszisztens. Már akkor azt láttam, hogy olyan kivételes
természetességgel létezik a kamera előtt, hogy vele egyszer majd rendezőként is
mindenképpen szeretnék együtt dolgozni. Orbán Levente esetében is a tehetsége
volt az egyetlen szempont, az, hogy Erdélyben született, és beszél románul is,
az csak egy szerencsés plusz volt. De nagyon nagy élmény volt együtt dolgozni
Kovács Lajossal, Lovas Rozival, Tzafetás Rolanddal (aki annak idején a
vizsgafilmjeim állandó szereplője volt), Borbáth Ottíliával, Bodolai Balázzsal és
mindenkivel, aki játszik a filmben.
A Simont
játszó Babai Dénes jelenléte is erős a filmben. Ő hogyan került a képbe?
Valahogy
„sorsszerű” volt az egész, és ezt nemcsak utólag gondolom így, hanem már akkor
is így éltem meg. Hónapokon keresztül kerestünk erdélyi középiskolákban fiúkat
és – Simon barátnőjének, Stellának a szerepére – lányokat is. Már eléggé
kétségbe voltam esve, mert csak négy hónap volt hátra a forgatásig, amikor a
casting directornak, Zabezsinszkij Évának egy ismerőse küldött egy videót Dénesről
(aki egyébként Budapesten él, és korábban soha nem játszott még filmben), mert
tudta, hogy – lehetőleg – olyan fiút keresünk, aki dobolni is tud. Az első
próbafelvételkor én a szomszédos irodahelyiségben éppen az operatőrrel, Réder
Györggyel snitteltem a filmet, de Éva átszűrődő hangjának tónusából sejtettem, hogy
valaki nagyon jól szerepelt. Később, amikor megnéztem a jelenetről készült videót,
én is azonnal úgy éreztem, hogy megvan Simon. Az ezt követő próbáját Molnár Leventével
már „csak” azért tartottuk meg, hogy lássuk azt is, milyenek ők együtt. Jók
voltak. Ők voltak: Bálint és Simon. Megnyugodtam.
Miért a
román filmekéhez hasonló minimalista formát tartottad a legmegfelelőbbnek a Hasadékhoz?
Ezt én nem úgy szoktam csinálni, hogy megírok egy
történetet, majd megkeresem hozzá a megfelelő filmnyelvi „formát”, hanem már
eleve olyan történetet próbálok kitalálni, ami „elmondható” azon a filmnyelven,
amelyen én „fogalmazni” akarok. Nem túl hasznos tulajdonság, legalábbis az
írást lassítja, de én fejben már akkor nagyjából fölsnittelek minden jelenetet,
amikor kitalálom azokat, mert amíg nem látom elég pontosan magam előtt, hogy
honnan, hogyan mutatom meg, addig egyszerűen képtelen vagyok leírni. Valamiért
én így „működöm”.
Sok kortárs
magyar filmhez hasonlóan a tiédben is tetten
érhetők a bűnügyi zsánerek jegyei. Mi a véleményed erről?
Bár
szeretek bűnügyi filmeket nézni, de a Hasadékot nem annak szántam. Engem
a bűn vallási-metafizikai aspektusa érdekelt, a húsvétkor hazatérő, „tékozló”
apa és az elhagyott, pontosabban soha fel nem vállalt fiú épp megszülető
kapcsolata, a lelkiismeretfurdalásuk, illetve az a kérdés, hogy képesek-e
megbocsájtani önmaguknak és a másiknak. Mi nevezhető bűnnek, és mi nem? Van-e „végzet”?
Mennyire tudja az ember alakítani a saját sorsát? Aki bűnt követett el, tudhat-e,
tud-e valóban „új életet” kezdeni? Mit kell tennie ahhoz, hogy egyáltalán
esélye lehessen erre?
Milyen
témák érdekelnek még, amelyekkel szívesen foglalkoznál akár következő játékfilmedben?
Mint minden embernek, nekem is vannak „mániáim”: újra
és újra fölbukkanó, vissza-visszatérő kérdések és helyzetek, amelyek
foglalkoztatnak. De nem témákban gondolkodom. Látszólag sokkal esetlegesebben
szokott jönni egy-egy alapötlet, aztán ezeken elkezdek gondolkodni, és
amelyikről még hetek múlva is úgy érzem, hogy szeretnék és tudnék belőle filmet
csinálni, mert kezd kialakulni bennem a világa, életre kelni a szereplői, azzal
komolyabban is elkezdek foglalkozni. Most egy olyan történeten dolgozom, ami
nem a jelenben játszódik, de – akárcsak a Hasadékban – fontos szerepe
van benne a tájnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|