KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

          
   2021/szeptember
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Varga Zoltán: Útvesztők álmodója Orosz István animációi
• Vajda Judit: Nem apácazárda Melegfilmek a Kádár-korban
• Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában Szekfü András 80
• Zalán Márk: Hazai pályán Nagylátószög – 120 éves a magyar film
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Lelkek harca Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Benke Attila: A lélek mélyén Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal
• Stőhr Lóránt: Szürkület Nagy Dénes: Természetes fény
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 1. rész
• Varró Attila: Egy kalap alatt Queer noir
• Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei Soderbergh és a neo-noir
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: A melankólia mestere Andrew Haigh
• Szabó Ádám: Medvebőr Ian McGuire: Északi vizeken
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Barkóczi Janka: Mérlegforgás Tillie Walden: Spinning
A CSEND MESTEREI
• Andorka György: A síró harmadik Franz Osten: Shiraz (1928)
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig Cannes
• Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások Diagonale 2021
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért Krasznahorkai Balázs: Hasadék
• Baski Sándor: Eljött hozzátok Valdimar Johannsson: Bárány
• Baski Sándor: Ego kaland Herendi Gábor: Toxikoma
• Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour François Ozon: ‘85 nyara
• Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig Takács Mária: Kapd el a ritmust!
MOZI
• Vajda Judit: Idő
• Pazár Sarolta: Örökkön örökké
• Bartal Dóra: Rózsák királynője
• Kránicz Bence: Free Guy
• Baski Sándor: A Jönsson banda
• Huber Zoltán: A metál csendje
• Fekete Tamás: Démoni
• Kovács Patrik: Öngyilkos osztag
• Benke Attila: Kígyószem
• Alföldi Nóra: Lőpor turmix
STREAMLINE MOZI
• Déri Zsolt: Popsztár
• Jordi Leila: A szuvenír
• Benke Attila: Félelemterápia
• Lichter Péter: A holtak nem halnak meg
• Varró Attila: Sáskaraj
• Bonyhecz Vera: Vérvörös égbolt
• Greff András: A nagy szívás
• Pethő Réka: Egy ház Londonban
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Vérvörös égbolt

Bonyhecz Vera

Blood Red Sky – német, 2021. Rendezte: Peter Thorwarth. Írta: Stefan Holtz és Peter Thorwarth. Kép: Yoshi Heimrath. Zene: Dascha Dauenhauer. Szereplők: Peri Baumeister (Nadja), Carl Anton Koch (Elias), Nader Ben-Abdallah (Mohammed), Alexander Scheer (Robert). Gyártó: Rat Pack Filmproduktion. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 121 perc.

A német Peter Thorwarth neve talán keveseknek ismerős: szellős filmográfiáját elnézve eddig leginkább B-kategóriás vígjátékokban és akciófilmekben működött közre. Munkásságának leginkább említésre méltó darabja a Todd Strasser regényből készült társadalomkritikus dráma, a 2008-as Hullám, amelyben társforgatókönyvíróként működött közre. A Vérvörös égbolt – a színvonal és műfaj tekintetében egyaránt – egy egészen új fejezetet nyit Thorwarth életművében: a streaming-forgalmazónál szép nézőszámot produkált az elmúlt hetekben, a film érdekes alapkoncepcióját tekintve nem is érdemtelenül. Sajnos az előzetes megtekintésével elvész a meglepetés, a gyanútlan nézőt azonban a játékidő első fél órája abba téves hitbe ringathatja, hogy egy mezei gépeltérítéses thrillert néz – ám ebben a filmben nem a jól bevált 57-es utas lesz a hős megmentő.

A történet főszereplője a titokzatos betegséggel küzdő édesanya, Nadja és életrevaló kisfia, Elias, akik a nő gyógyulásának reményében kelnek útra Németországból az Egyesült Államokba a Transatlantic éjszakai – beszédes – „vörös szem” járatán. A gép felett azonban pár fegyveres férfi átveszi az irányítást, majd elszabadul a légi pokol. Nadja kénytelen felfedni sötét titkát és fia megmentése érdekében szabadon engedni a benne rejlő vérszomjas fenevadat, hogy szembe szállhasson a gépeltérítőkkel. A repülőgép zárt terében elburjánzó borzalmak ismerősek lehetnek a horror műfaj kedvelőinek, gondolva itt akár a Vonat Busanba koreai kultfilmjére vagy a kevésbé szofisztikált, de legalábbis a zsánerben úttörő Kígyók a fedélzeten opuszra. Thorwarth filmjének erényeit nem csak a német precizitással adagolt fordulatok és a steril, mégis sokatmondó színvilág (a vörös hiánya szembeötlő) jelentik; a flashbackekben megelevenedő anya-gyerek kapcsolat meggyőző drámai erővel bizonyítja: a határtalan anyai szeretet még a gyilkos vámpír-ösztön leküzdésére is képes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15065