KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/szeptember
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Varga Zoltán: Útvesztők álmodója Orosz István animációi
• Vajda Judit: Nem apácazárda Melegfilmek a Kádár-korban
• Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában Szekfü András 80
• Zalán Márk: Hazai pályán Nagylátószög – 120 éves a magyar film
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Lelkek harca Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Benke Attila: A lélek mélyén Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal
• Stőhr Lóránt: Szürkület Nagy Dénes: Természetes fény
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 1. rész
• Varró Attila: Egy kalap alatt Queer noir
• Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei Soderbergh és a neo-noir
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: A melankólia mestere Andrew Haigh
• Szabó Ádám: Medvebőr Ian McGuire: Északi vizeken
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Barkóczi Janka: Mérlegforgás Tillie Walden: Spinning
A CSEND MESTEREI
• Andorka György: A síró harmadik Franz Osten: Shiraz (1928)
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig Cannes
• Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások Diagonale 2021
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért Krasznahorkai Balázs: Hasadék
• Baski Sándor: Eljött hozzátok Valdimar Johannsson: Bárány
• Baski Sándor: Ego kaland Herendi Gábor: Toxikoma
• Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour François Ozon: ‘85 nyara
• Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig Takács Mária: Kapd el a ritmust!
MOZI
• Vajda Judit: Idő
• Pazár Sarolta: Örökkön örökké
• Bartal Dóra: Rózsák királynője
• Kránicz Bence: Free Guy
• Baski Sándor: A Jönsson banda
• Huber Zoltán: A metál csendje
• Fekete Tamás: Démoni
• Kovács Patrik: Öngyilkos osztag
• Benke Attila: Kígyószem
• Alföldi Nóra: Lőpor turmix
STREAMLINE MOZI
• Déri Zsolt: Popsztár
• Jordi Leila: A szuvenír
• Benke Attila: Félelemterápia
• Lichter Péter: A holtak nem halnak meg
• Varró Attila: Sáskaraj
• Bonyhecz Vera: Vérvörös égbolt
• Greff András: A nagy szívás
• Pethő Réka: Egy ház Londonban
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Sáskaraj

Varró Attila

La nuée – francia, 2021. Rendezte: Just Philippot. Írta: Jérome Genevray és Franck Victor. Kép: Romain Carcanade. Zene: Vincent Cahay. Szereplők: Suliane Brahim (Virginie), Marie Narbonne (Laura), Sofian Khammesas (Karim), Raphael Romand (Gaston). Gyártó: Arte France Cinema / Capricci Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 101 perc.

Ellentétben az ízeltlábúak többségével, az egyenesszárnyúakkal ezidáig mostohán bánt a horror műfaja: a chicagói óriásszöcske-támadásról szóló Beginning of the End az 50-es évek rovarinváziós stúdió-ciklusának egyetlen barkács-opusza volt, a 70-es évek revenge-of-nature trendjében pedig a Kingdom of the Spiders takaros Madarak-ripoffja, a Rajzás sztárgárdás méh-katasztrófaeposza és a Negyedik fázis míves, modernista hangya-horrorja mellett szegény sáskáknak csak egy filléres tévé-bóvli jutott (The Locusts). A francia Just Philippot személyében azonban végre a sáskajárás is megkapta a bibliai csapáshoz méltó filmművészeti bánásmódot, méghozzá egy olyasféle rögrealista, drámai megközelítésben, amelynek köszönhetően az Édes anyaföld vagy a Mennyei napok agrár-apokalipszisei mellett sem kell szégyenkeznie.

A Sáskaraj egy kamaszgyermekeit egyedül nevelő vidéki anya története, aki környezettudatos előrelátással étkezési sáskákat tenyészt, ám az alacsony szaporulat épp csak szűkös megélhetést biztosít a családnak – mígnem egy baleset rávezeti a hősnőt egy alternatív takarmányozási eljárásra, amely felszaporítja és megnöveszti a háziszárnyasokat, mellékhatásként vérszomjas fenevadakká változtatva őket. Philippot már 2018-as rövidfilmjében, a savas esőről szóló Acide-ban is hatásosan párosította a családi horrort a gyilkos felhőkkel, ám a 18 perces előd feszes tempója és sokkeffektusai helyett nagyjátékfilm-debütjében a komoran hömpölygő, minimalista iszonyatra szavaz: miközben a vérsáskahad fokról-fokra feljebb mászik a táplálkozási láncban, az anya lassacskán átalakul klasszikus „őrült tudóssá” a villanyszámlák és futballtáborok fojtogató anyagi nyomására, ellehetetlenítve emberi kapcsolatait. Philippot a mind aktuálisabbá váló öko-horrort elegyíti a kortárs francia extremisták testhorrorjával – egyikből sem hoz ki a Nyershez fogható végeredményt, azonban a precízen kimért és ügyesen adagolt keverékből egy csendes, de roppant kényelmetlen horror-élmény kerekedik, amely mélyen berágja magát a bőrünk alá.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15066