KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Armageddon Time

Nevelős Zoltán

Armageddon Time – amerikai, 2022. Rendezte és írta: James Gray. Kép: Darius Khondji. Zene: Christopher Spelman. Szereplők: Banks Repeta (Paul), Anne Hathaway (Esther), Jeremy Strong (Irving), Anthony Hopkins (Aaron). Gyártó: Focus Features / MadRiver Pictures. Forgalmazó: TVGo. Szinkronizált. 114 perc.

 

1980 őszén a tanév első pár hónapja elevenedik meg James Gray önéletrajzi ihletettségű művében. New Yorkban játszódó korábbi filmjei – Kis Odessza, A bűn állomásai, Idegen földön – után Gray minden eddiginél bensőségesebben otthonos terepre navigál, amikor egy queensi általános iskolában mutatja be kiskamasz hősét, körülötte olyan életszagúan idézve meg a családi miliőt, ahogy azt csak az Amarcord és az Annie Hall ebédlőasztali jeleneteiben láttuk.

Habár világos, hogy a főhőst szerető család veszi körül, szüleinél, akikkel gyakran kerül fegyelmezési konfliktusokba, mélyebb kapcsolat fűzi nagyapjához (Anthony Hopkins), aki bátorítja képzőművészeti ambícióit, és az identitást adó elbeszéléseket is tőle hallja: a bevándorlók Amerikába érkezéséről, előtte az Európán át vándorlásról, még előbb a galíciai zsidóellenes pogromokról. Paul másik fontos kapcsolata barátsága feketebőrű osztálytársával, Johnnyval, akivel egyre súlyosabb rendbontásokat követnek el, és kötnek ki előbb az igazgatói irodában majd végül a rendőrségen. Az édesen-fájdalmas emlékidézésen túl fokozatosan domborodik ki a főtéma, ahogy a rasszizmus és a szegregáció különböző formái és korszakai kerülnek elő. Miként a traumaként még bőven fel nem dolgozott zsidóüldözés élménye nyomasztóan jelen van a családban, úgy a feketék hátrányos megkülönböztetése is része a jelen mindennapoknak. A csínyek megtorlásakor egyértelműen mindig a fekete osztálytárs, Johnny húzza a rövidebbet. És noha a nagyapa a kirekesztettek melletti kiállásra biztatja Pault, ő is amellett van, hogy unokája az állami helyett elit iskolába kerüljön.  

Miközben Ronald Reagan elnökválasztási kampányában új korszakot hirdet a politikában, és az iskolát támogató Trump családtagok motivációs beszédeket tartanak, Paul végül megrázóan kemény leckét kap az élettől bűnhődésről és megúszásról, és ezen keresztül arról, hogy az emberek közti falak mindig újra kinőnek a földből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15783