Elfelejtett ősök árnyaiRubin Szilárd és a filmKi ugrik előbb? Kolozsi László
Két remek kisregény, egy izgalmas, a korabeli átlagból kiemelkedő bűnügyi film. Rubin éppúgy nem teljesítette ki tehetségét, mint regényhősei. A Partizán olyan
interjút tett közzé, melyet érdemes minden magyar filmrajongónak meghallgatni,
még ha nem is annyira a filmekről, mint inkább a közállapotairól esik benne szó.
Gulyás Márton beszélget Tarr Bélával. Tarr Béla azt mondja, hogy szerinte nincs
igaza a filmezés demokratizálódásáért harcoló Bódy Gábornak, aki szerint, ha
könnyebben hozzáférhetőek lettek volna a filmezés eszközei nagyobb tömegek
számára, akkor sokkal több jelentős film készül, a film érvényesebben lép a
művészeti ágak közé. Nincs igaza, mondja, mert „attól, hogy valakinek tolla
van, még nem lesz belőle Dosztojevszkij”. Bódy nem élte meg azt a kort, az
okostelefonok korát, amikor szinte már mindenki előtt ott a lehetőség, hogy
filmet forgasson. Hiszen minden jobb minőségű okostelefon egy 4K minőségű film
készítésére alkalmas készülék. És valóban, nagyon kevés olyan áttörő és érdekes
film készült okostelefonnal, ami azt bizonyítaná, hogy attól, hogy a filmkészítés
eszköz szélesebb körben hozzáférhetővé vált, több új tehetség fog megjelenni a
fesztiválokon. A filmkészítés demokratizálódása, ahogy azt Tarr Béla is mondja,
inkább járt a film devalválódásával. Az, hogy mindenki előtt megnyílt a
filmkészítés lehetősége, hogy mindenki felveheti kézből a vele történt fontosabb
eseményeket, csökkentette a film értékét, csak egy-két olyan zsigeri műfajra
hatott inspirálóan, mint a horror vagy a pornó.
Nem csak Bódy Gábor
volt az, aki a film fejlődésnek garanciáját látta abban, hogy a film felvevőgép
többek számára elérhető legyen, lehessen filmet készíteni nagyobb stáb nélkül
is, hanem a Németországi sikereit követően, megkésve, csak a halála előtt egy
évvel a kánonba beemelt, a legkiválóbbak huszadik századi írónk egyikének
tartott Rubin Szilárd is.
Rubin nemcsak mint
filmes dramaturg érdekes, de mint filmteoretikus is, noha nem volt termékeny
szerző kritikusként, esszéíróként sem. Vékonyka, jelentős életművének is vékony
szelete az, ami a filmről szól. Írásai (mondani sem kell: nem mellesleg) a Filmvilágban
jelentek meg. Mindenesetre ezek közelebb visznek bennünket annak a kérdésnek a
megválaszolásához, vajon milyen filmeket alkotott volna Rubin Szilárd, ha
beteljesül az a vágya, hogy filmrendező legyen.
Két évvel az író halála
után, 2012-ben jelent meg a szerző munkáit összegereblyéző, szerkesztő
Keresztesi József pályarajza Rubin Szilárdról. Ez a munka éppen a
szubjektivitása miatt is emelkedik ki a korrekt pályarajzok és monográfiák
közül. Keresztesi leírja, hogy miképpen találkozott Rubin Szilárddal, milyen körülmények
közt élt az idős, már beteg Rubin tapolcai lakásában. Beszélgetésükben kitérnek
a filmekre is, Keresztesit is meglepi, hogy Rubin figyel a kortárs filmre, meg
van a véleménye – ami sommás ugyan és igen rossz – az olyan alkotókról is, mint
Tarantino:…”ez a Ponyvaregény azért egy nagyon gyenge dolog, nem igaz?”.
És beszélgetés végén azt is elárulja, hogy igazából, szíve szerint, filmrendező
lett volna. „Én filmrendezőnek születtem” – mondja Keresztesinek.
1958 és 1961 között
jelenik meg négy kis írása lapunkban, ami a film lehetőségeit tárgyalja,
illetve két filmet elemez. Ezek sokat elárulnak, mit gondolt a mozgóképről.
Többet, mint a jó analitikus kriminek mondható Kártyavár, az egyetlen
olyan játékfilm (nem tévéfilm), aminek az alapja, egy Rubin Szilárd forgatókönyv.
Rubin Szilárd
regényeinek helyszíne, legfőbb terepe Pannónia, a Dél-Dunántúl, elsősorban is
Pécs és Mohács környéke, ahol a háborús árva, Rubin felnő. Gyerekkori barátja,
iskolatársa Galsai Pongrác, ő az egyik barát, akinek pályája keresztezi, meghatározza
az övét, a másik a legjobb barátnak mondható Pilinszky János, akinek a csontos,
törékeny alakja minden fontosabb Rubin könyvben megjelenik.
Vele volt azon a neves
írószövetségi kiránduláson is, aminek a nyoma nem csak a regényekben, a Csirkejátékban
és a Római egyesben, de a Kártyavárban is fellelhető. 1956
októberében, a nevezetes bécsi hajókiránduláson, barátkozott össze
Pilinszkyvel.
A Kártyavár
hősei egy neves professzor halálának első évfordulóján, emlékműavatásra utaznak
egy hajón, éppen Bécs felé. Az 1967-ben készült krimi rendezője a műfaji
filmekkel, többek közt a Veréb is madárral sikert arató Hintsch György,
akinek egyik állandó alkotótársa az e forgatókönyvet is kiigazító, átíró Deme
Gábor. A szereposztás finoman fogalmazva is imponáló: Kálmán György játssza
Barta nyomozót, a meggyanúsítottak közt ott van: Páger Antal, Latinovits
Zoltán, Ruttkai Éva, Kállai Ferenc, Makay Margit, Törőcsik Mari, Bodrogi Gyula
– nem lenne illendő elárulni, melyikük is a gyilkos.
Barta György azért
társul az emlékműavatásra utazó, a professzor szűkebb köréhez tartozó
gyászolókhoz, hogy megtudja, ki ölte meg a professzort. Az alaphelyzet kissé
hasonlít a harminc évvel korábban íródott Halál a Níluson című Agatha
Christie krimihez. Pontosabban nem csak az alaphelyzet, hanem a cselekmény
bonyolítása is (amennyiben a hajón még egy gyilkosság történik). A látszólag
egymáshoz tartozó, egymást szerető emberek között ott rejtőzik egy gyilkos, és
ahogy egyébként minden Christie krimiben, így ebben is, a bűnös tulajdonképpen
bárki lehet. Éppen ez a Christie-féle analitikus krimi lényege, veleje, hogy
minden szereplő potenciális elkövető, és ez az egyik gyengéje is, hiszen éppen
ezért nem is lehet árnyalt karakterológiáról beszélni: minden szereplő esetében
fenn kell tartani az eshetőséget, hogy gonosztevő lehet. A Kártyavár
szereplői is ezért látszanak elég sematikusnak. A professzor kutatótársa Puckner,
Páger Antal alakításában, morc öregúr, aki csak a tudománynak él, ő hatol be a
professzor villájába, amikor a hajó kiköt, Olga, Makay Margit, a minden tudó öregasszony,
Zizi, Ruttkai, a szerető, a féltékeny férj, Kállai Ferenc, vagyis Czakó Péter alanyi
költő, aki a felesége szerint évek óta nem írt semmi jót. Ahogy a Rubin
regényekben is felismerhetőek a szerző alakmásai, így itt is, Czakó figurája
(Czakó Gábor író egyébként Rubin baráti köréhez tartozott) a legélőbb: ő a vívódó
férfi. A kisemmizett férfi. A Rubin főszereplői kisemmizett férfiak, a regények
alapproblémai ezen alakok egzisztenciális problémái. Az alaphelyzetben és ebben
a figurában lehet felismerni Rubin kéznyomát.
Rubin bűnügyi regénye,
a Mulatság a farkasveremben is egy helyszínen, egy mecseki erdészházban
játszódó analitikus krimi. A Kádár-korszakban főleg az Albatrosz könyvek
sorozatában jelentek meg a krimik, a lektűrök, e sorozat kevés magyar szerzőt
tudott felmutatni, kevés igazán jó alkotást, hiszen az analitikus kriminek nem
kedveztek a társadalmi viszonyok, nem lehetett hitelesen felépíteni egy olyan
szituációt, amiben mindenki bűnösnek látszik. Részben azért, mert ez nem
egyezett azzal a szocialista erkölccsel melynek megjelenítése elvárás volt, részben
mert ehhez egy erős polgárság, egy olyan társadalmi (a magántulajdon szentségén
alapuló) közeg is kellett volna, ami hazánkban nem volt meg (és nem is alakult
ki azóta sem). A tehetős áldozat és a vagyonért bármire képes örökösök a
szocialista társadalmon belül nem tűntek hitelesnek: e tételnek éppen ez a
film, a Kártyavár, az ékes bizonyítéka.
A költőként induló
Rubinnál az ötvenes években válik a próza elsődlegessé: eleinte sematikus
regényeket ír. Ezek a még vaskos kötetek, a sztálinista ponyvairodalom terméke,
a Partizánok a szigeten, a Szélverte porták, a Földobott kő,
minden különösebb értéket nélkülöző szocialista családregények, melyekben az
államosítás, a téeszesítés mint megkerülhetetlen és a társadalmi megváltást
elhozó esemény jelenik meg. Rubin ezt követően, az ötvenes évek után, nem ír
sem terjedelmes regényt, sem családregényt, mindössze két vékonyka, körülbelül
tucat ívnyi szöveg alakítja ki kultuszát.
A hagyatékban található
szerződések szerint a könyvkiadók rendeltek tőle két nagyobb regényt, 1956-ban A
nagykertet, négy évvel később pedig Az utolsó versenyt, de ezekkel végül
nem készült el. Rubin filmes szerződéseit is megszegte: a hagyatékban
találhatók felszólító levelek, olyanok is, melyeket a filmgyár küldött, hogy
fizesse vissza a felvett előleget, mivel a szerződést nem teljesítette.
A Csirkejáték
meglephette minőségével a kor egyik jelentős és valóban nagy regényeket író
íróját, Szentkuthy Miklóst, hiszen a szerzőtől csak a sematikus regényeket
ismerhette. Ez a regény már címével is egy filmre utal, a Csirkejáték, a
„chicken game”, a Haragban a világgal című James Dean opusz egyik fontos
összetevője: ez a játék arról szól, hogy ki az, aki egy veszélyes szituációból
hamarabb lép ki, előbb ugrik el a sínen a vonat elől, vagy előbb ugrik ki a
szakadék felé száguldó kocsiból. A filmet Rubin az említett hajóút végén,
Bécsben látta, Pilinszkyvel.
Ez a regénye és a Római
egyes is, a Rakéta Regénytárban jelenik meg, egy az Albatrosz könyveknél
nívósabbnak tartott, de nem a könyvkiadás elit vonalához tartozó sorozatban,
egy olyan könyvsorozatban, ami a szélesebb tömegeknek szólt, akárcsak a
krimiket is publikáló, rejtvényeket is tartalmazó, valójában igényesnek
mondható, de nem szépirodalmi műveket közlő Rakéta Regényújság.
Mindkét regény főtémája
a vágy őrülete, a szerelem okozta egzisztenciális válság. A Csirkejáték
azért tud izgalmas lenni, izgalmasabb egy kriminél, mert az olvasó végigszurkolhatja,
ahogy Angyal Attila, Till tönkreteszi saját magát és a szerelmét, mármint azt a
lehetőséget, hogy szerelme, a deklasszálódott nemesi családból származó
Carletter Orsolyával beteljesedjen: ez az önsorsrontás, ez a veszélyes játék,
torokszorító és olyan módon szorongató, mintha egy leépülő betegről olvasnánk.
És a betegség egyik oka mindenképpen az a társadalmi közeg, aminek e regényben már
bírája az egykor sematikus regényeket jegyző Rubin.
A Római egyes
annyiban kapcsolódik a filmekhez, hogy helyszíne Karlovy Vary, megjelenik benne
a fürdő, a filmfesztivál, és álnéven Pilinszky alakja, aki nem tud a
társadalomnak, az írói, filmes közösségnek a része lenni. Az emlékek e
regényben úgy jelennek meg, mint egy filmen, flashbackekben.
Rubinra, még a filmről
alkotott véleményére is, hatással volt Pilinszky, ugyanakkor azt elég világosan
látta, hogy Pilinszky forgatókönyvei megvalósíthatatlanok, azokból nem lehet a
költő szövegeihez mérhető művet létrehozni. Rubin nem lehetett könnyű ember, és
ezekben a regényekben, elszámol önmagával, ezekben kérlelhetetlenül benne van
mindaz, ami miatt az életben, a magánéletben, kudarcot vallott, mindaz, ami
miatt két nagyobb terve is befejezetlenül maradt, a Kutya az országúton,
ami inkább nagyszabású thriller lett volna, mint krimi, illetve a
befejezhetetlenségében, töredékességében is nagyszerű Aprószentek. Az
előbbivel kapcsolatban Frederick Forsythot és Hitchcockot emlegette, többek
közt abban a levélben, melyben kutatásaihoz pénzt kér: az összeesküvés összehozta
volna benne az IRA-t, a szlovák kastélyokat, síparadicsomokat rejtélyes
kémekkel.
A másik mű
tulajdonképpen, még ebben a formában is a magyar Hidegvérrel, a törökszentmiklósi
sorozatgyilkosság nyomozásának története, melyben felmenti, mentegeti Rubin a
kivégzett Jancsó Piroskát, azt állítva, hogy inkább csak bűnsegéd lehetett, a
gyilkosságokat a szovjet laktanyához tartozó tisztek követhették el. A
kislányok eltűnésének leírása a magyar bűnregény irodalom legerősebb fejezetei
közé tartozik. A gyermeküket rokonokhoz vagy boltba elküldő szülők rettegve
várják a híreket eltűnt gyermekükről. A félelem úgy terebélyesedik, mint a
kiömlött tinta. A kútba leereszkedő tűzoltóval együtt szorul össze az olvasó
gyomra.
Úgy tudni, készül e
műből, a bűnesetből, sorozat. Mindenesetre ebből a regényből lehet kiolvasni,
milyen filmet is rendezett volna Rubin. Az Aprószentek jelenetezése a
legfilmszerűbb.
Rubin sokat kínlódott filmes
megrendeléseivel, nem tudta tartani a határidőket, nem volt szolgálatkész. A
rossz novella című írása egy valóban nem túl jó novella születését írja le.
(Ez is, akárcsak a novella és filmtárgyú írásai, a Zsebtükör című
kötetben jelentek meg.) A Versenyen kívül szüzséje a Kés a vízben
című Polanski film alaphelyzetére emlékeztet. Egy vitorláshajóról leugró lányt
az udvarlója nem enged a hajóra visszaszállni, és addig fárasztja, amíg az be
nem adja a derekát.
A tévénél dramaturgként
dolgozó Mészöly Dezső segíti Rubint a megbízáshoz, A rossz novellából
rendelnek filmet tőle, amit Szász Péter helyett végül Esztergályos Károly
rendez meg 1968-ban. Az úszó fiú itt kiábrándult, mert nem vették fel az
egyetemre, a lány a vízben pedig a KISZ alapszervezet titkára.
A hagyatékban ezen
kívül még három forgatókönyvet találhatni. A Gyilkossági évforduló a Kártyavár
alapja, egy cím nélküli a téeszesítés idején játszódik, A jövő nyáron
című pedig a törökszentmiklósi esetet dolgozza fel.
Ez messze a
legérdekesebb, abból a szempontból is, hogy mi volt Rubin elképzelése a
filmről.
Alain Resnais Szerelmem,
Hiroshima című filmjéről írva mondja ki Rubin, hogy számára a legfontosabb,
hogy egy film hitelesen jelenítsen meg érzelmeket és szituációkat. Resnais
„lírai massza helyett intellektuális kötőanyaggal dolgozik”. „A fejlődés útja -
írja Rubin - úgy hiszem, az alkotói szuverenitás útja, amikor író és filmes egy
személyben jelentkezik már”. Vagyis feltehető, azért nem adta át A jövő
nyáron forgatókönyvét, mert úgy gondolta abból ő maga tudna csak
szándékainak megfelelő filmet készíteni. Szerzői filmben gondolkodott, azt magasabb
rangúnak tartotta, mint a műfaji filmeket, melyekhez egyébként alapanyagot
szolgáltatott.
A jövő nyáron
nem műfaji film lett volna, vélhetően, hanem egy, a személyes vívódást, az
egzisztenciális téteket, az egzisztenciális kudarcot is elevenen bemutató mű –
a Csirkejáték játékfilmes párja. Egy a belső világ bemutatásában
kérlelhetetlenül őszinte alkotó filmje.
Marcel Camus filmjéről,
A Fekete Orfeuszról (ahogy ő írja Néger Orfeusz) szóló írásából derül
ki, milyen képekben is gondolkodott, mit gondolt a beállításokról: „a művész
szinte méterről méterre döbbent rá a filmre. Egy-egy panoráma megpillantásakor,
egy-egy géphelyzet lehetőségének feltárultán maga a cselekmény formálódott”.
Vagyis itt is, ahogy más filmről szóló írásaiban is, Godard és Bódy filmes gondolkodásához
áll Rubiné a legközelebb: a filmet töltőtollnak látja. Olyannyira, hogy a Gondolatok
a felvevőgépről című jegyzetében odáig megy, hogy sajnálatosnak tartja, a
filmhez annyi ember munkája kell, nem lehet a filmkészítést leegyszerűsíteni,
és kifejezi azt a reményét, hogy egyszer lesz majd olyan eszköz, amit úgy lehet
majd használni a filmhez, mint tollat az íráshoz.
Hasonlóképpen
gondolkodott a filmről, mint Bódy Gábor, akit valószínűleg nem ismert (bár ismerhetett).
„Na most keresek egy sötét erdőt, ami ehhez a jelenethez kell, mondja a régi
típusú rendező. A szuverén filmalkotóban viszont – írja Rubin (írásának címe is
árulkodó: Tárgyi világ a filmvásznon) – a saját erdeje szólal meg, és
mondja el saját evidens történetét. E történet bizonyos fokig előreláthatatlan.”
Sajnálatosnak mondható,
hogy végül egyszer sem tárult fel előtte a filmkészítés lehetősége, egyszer sem
jutott rendezőként film közelébe. Ugyanakkor megzabolázhatatlan,
kiszámíthatatlan személyisége talán nem is tette volna alkalmassá egy stáb vezetésére.
Nem tudni, milyen
filmet készített volna, de lehet, hogy szerencsés esetben egyesült volna
művében költőisége, atmoszférateremtő ereje, a hitványságokat és a balsorshoz,
önsorsrontáshoz vezető jellemhibákat is kérlelhetetlenül megmutató őszintesége
és az a fajta költői erő, amíg még egy apró leírásában is megmutatkozik. „Csend
volt, az üres úttesten foszforeszkált a homokos biciklinyom”, írja a Csirkejáték
elején. „Gyönyörködtem a kvarckristályok ragyogásában. Bőröm friss és hűs volt
a fürdéstől, testem tiszta, mint egy közlekedőedény. A csavargók éberségével
bámészkodtam az éjszakában.” A rövid leírás vakító pontossága is megmutatja,
hogy miért gondolhatta magát Rubin született rendezőnek. Még ha nem soha nem is
fűzhetett bele kameratöltőtollába celluloidot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|