KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kelet-Ázsia mozija

A kortárs tajvani filmművészet

Ami a magyar mozikból kimaradt

Teszár Dávid

Hiánypótló tanulmánykötet a tajvani új hullámról és kortárs mozijáról Robert Ru-Shou Chen és Stőhr Lóránt szerkesztésében

Szemben az európai filmes új hullámokkal, a nyolcvanas évek elején szárnyra kapó tajvani új hullám elkerülte a magyar filmszínházakat. Két leghíresebb képviselőjének (Hou Hsiao-hsien és a 2007-ben elhunyt Edward Yang) egyetlen (!) alkotása sem került hivatalos forgalmazásba itthon. Noha a másodgenerációs tajvani alkotókkal már egy fokkal jobb a helyzet, hiszen Ang Lee (Tigris és sárkány, 2000; Ellenséges vágyak, 2007) és Tsai Ming-liang (A lyuk, 1998; Huncut felhőcske, 2005) pár mozija hozzánk is eljutott, az azért nyilvánvaló, hogy a Covid-járvány miatt könyvbemutató nélkül, 2020-ban publikált A kortárs tajvani filmművészet című tanulmánykötet egy olyan közegbe érkezett, amelyben mind a tajvani film (közel)múltja, mind pedig a jelene nyugodt szívvel ismeretlennek nevezhető. A nemzetközi filmfesztiválokon ünnepelt sztárszerzőkön túl ez a megállapítás igaz a nagy kasszasikerekre is: minden idők tíz legnézettebb tajvani filmje közül mindössze egy (Ellenséges vágyak) jutott el hozzánk. Azért fontos ezt kiemelni, mert ezek az alapvető információk nem szerepelnek a könyvben.
A Stőhr Lóránt és Robert Ru-Shou Chen által szerkesztett kötet három nagy egységre osztható. Az elsőben a filmtörténeti és filmipari kontextus kerül előtérbe: ebben a tajvani új hullámról, illetve a valaha volt legnézettebb tajvani film (Cape No. 7, 2008) hollywoodi forgalmazásáról olvashatunk. A második fejezet a világszinten ismert tajvani szerzők (Hou, Yang, Tsai) életművét vizsgálja különféle szempontok szerint. A harmadik részben térünk át a részletes filmelemzésekre és a kulturális olvasatokra az Arany Oroszlán-díjas, emblematikus A szomorúság városától (1989) a Tigris és sárkány wuxia-klasszikusán át a kétrészes, monumentális A szivárvány harcosai (2011) blockbusteréig, melyben egy bennszülött törzs (ún. seediq) harcol a gyarmatosító japánok ellen.
Örvendetes tény, hogy a könyv külföldi (döntően tajvani) filmtudósai mellett három magyar szerző is közöl szövegeket: Kemény Lili, Stőhr Lóránt és Vincze Teréz – utóbbi kettő ráadásul a Taiwan Fellowship ösztöndíjasként megjárta a szigetországot és helyben folytatott kutatásokat. Stőhr két tanulmánya közül az egyik első változata a Filmvilágban már olvasható volt két részben (Távoli képek, csendes életek; Filmvilág 2015/12. és 2016/1.): ez az az írás, amely jó bevezetésül szolgál a tajvani új hullám alkotóival, filmjeivel és társadalompolitikai hátterével való megismerkedéshez. Ugyanez igaz még az első két szövegre (Stőhr: A kortárs tajvani filmművészetről magyar szemszögből; Chen: Mit jelent a tajvani új film mozgalom harminc év után?), a többi tanulmány azonban nem a laikusokat célozza meg, hanem azokat a komoly érdeklődőket (elméleti alappal rendelkező filmszakos egyetemi hallgatókat és filmtudománnyal foglalkozó szakembereket), akik már ismerősen mozognak mind a filmtudomány, mind pedig a tajvani film területén.
Ha csak a tajvani új hullám két ikonikus kulcsfilmjét vesszük (Hou: A szomorúság városa; Yang: Fényes nyári nap, 1991), akkor azt láthatjuk, hogy a nyugati, respektíve magyar néző előzetes történelmi és kulturális ismeretek nélkül nagyjából 15-20%-át fogja megérteni a látottaknak. Bonyolult szövegek ezek, amelyek értelmezéséhez ismerni kell Kína és Tajvan politikatörténetét, a kontinentális Kínából betelepülők és a tősgyökeres tajvaniak viszonyát, valamint a konfucianizmust. A nyelvi réteg tovább nehezíti a helyzetet (mandarin, tajvani hokkien és esetenként a hakka vagy a japán nyelv felbukkanása). Jól jön tehát egy ilyen könyv: a kötet elolvasása után a filmértés szintje elérheti akár a 40-45%-ot is.
Ha van hiányossága a tanulmánykötetnek, akkor az talán az, hogy nem mutat tovább önmagánál. A tajvani új hullám, akárcsak a francia, az angol vagy a cseh új hullám, több volt egy nemzeti filmtörténet kiemelkedő időszakánál, több volt érdekfeszítő zárványnál: hatást gyakorolt ugyanis a kortárs ázsiai művészfilm egészére. Ekként kiegészítésül ajánlom a könyv mellé a Tajpej virágai – Új tajvani mozi (Flowers of Taipei: Taiwan New Cinema, 2014) című dokut, amelyben a távol-keleti művészfilm kurrens ászai (a thai Apichatpong Weerasethakul, a kínai Jia Zhangke, a japán Hirokazu Koreeda és a dokumentumfilm nagy kínai fenoménje, Wang Bing) beszélnek a tajvani új hullám saját művészetükre tett hatásáról.

 

Gondolat Kiadó, 2020.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 39-39. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15750