KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Veszedelmes vonzódás

Vajda Judit

Mascarade – francia, 2022. Rendezte és írta: Nicolas Bedos. Kép: Laurent Tangy. Zene: Anne-Sophie Versnaeyen. Szereplők: Pierre Niney (Adrien), Marine Vacht (Margot), Isabelle Adjani (Martha), François Cluzet (Simon), Emmanuelle Devos (Carole). Gyártó: Les Films De Kiosque / Pathe. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 134 perc.

Habár a sztorileírás elcsépelt thrillert sejtet, a Veszedelmes vonzódásnak azért is érdemes adni egy esélyt, mert az a francia forgatókönyvíró-rendező, Nicolas Bedos jegyzi, akinek a csodálatosan mély értelmű 2019-es Boldog időket köszönhetjük. Bedos ezúttal valami egészen mással jelentkezett, de ami először túlbonyolított szerelmes filmnek, majd szexi szélhámosmozinak mutatta magát, ahogy feltárul előttünk a maga valójában, sokkal többé válik.

Az első jelenetben vonzó fiatal párt látunk egy hotelszobában, akik mintha valakiket épp átvertek volna, mert szökni készülnek, hogy a lány brutális megtámadása vessen véget a szerencséjüknek. Az ezt követő eseményeket flashbackekben kapjuk, és először csak kapkodjuk a fejünket, mert az Alkony sugárút aszimmetrikus párja (a szélhámosduó férfi tagja idősebb nők kiszolgálásából tartja el magát, ráadásul még író is!) csakhamar az Álom luxuskivitelben elveszett, saját úton járó, mégis egymásba kapaszkodó szerelmeseinek adja át a helyét, miközben az egésznek egy bírósági tárgyalás ad flashback-keretet.

Mindez lehetne kaotikus is, de a Veszedelmes vonzódás mesterien van felépítve és briliánsan megírva, olyan organikus műfajváltásokkal, hogy észre sem vesszük, mire kiderül, hogy a legnagyobbakat idéző, kiváló neonoirt látunk. Aminek ráadásul lélektanilag is remekül, zsánerfilmtől szokatlanul mélyen meg van ágyazva. És az egész olyan, mint egy jól becsomagolt ajándék: ahogy hántjuk le a rétegeket, a műfaji sablonoknak tűnő klisékről is kiderül, hogy volt mögöttük tartalom. Ráadásul olyan színészgárda vezeti elő, mint Isabelle Adjani, François Cluzet és Emmanuelle Devos, de az összes veteránt lejátssza a vászonról a két főszereplő, az Ozon-féle Fiatal és gyönyörűben látott Marine Vacth, aki azóta igazi színésznővé forrta ki magát, és Pierre Niney, aki már bizonyította pár filmben, hogy több mint egy gyönyörű szempár, de talán sosem volt még ilyen sebezhető. Az ő játékuk miatt találnak Bedos frappánsan megírt párbeszédei egyenesen a szívünkbe, hogy a színészek és az alkotók a végén egyesült erővel egy utolsó csavarral azért facsarjanak még rajta egyet.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15758