KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Amerikai kopó

Benke Attila

One Ranger – amerikai, 2023. Írta és rendezte: Jesse V. Johnson. Kép: Simon Rowling. Zene: Sean Murray. Szereplők: Thomas Jane (Alex), Dominique Tipper (Jennifer), Dean Jagger (McBride), Jess Liaudin (Jakovenko), John Malkovich (Geddes). Gyártó: Lionsgate. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 105 perc.

Mi lenne, ha a Pat Garrett és Billy, a kölyköt összeeresztenénk a Beverly Hills-i zsaruval? Jesse V. Johnson író-rendező (Virítsd a lóvét!) talán ezt a kérdést tette fel magának, amikor elkezdett formálódni a fejében az Amerikai kopó, és az ötlet nem is lenne rossz, ám Johnson bő másfél órában gyakorlatilag bebizonyítja, hogy az ő módszerével nem működik az ötvözés.

Alex Tyree igazi régi vágású, Clint Eastwood-i hős, aki Texas Rangerként a jól bevált vadnyugati, tehát nem egészen törvényes metódusok szerint üldözi a bűnözőket. Miután összefut a brit titkosszolgálat által is körözött terroristával, Declannel, kénytelen elhagyni „vadászterületét” és együttműködni a brit ügynökkel, Jenniferrel, hogy megakadályozzon egy nagyszabású terrormerényletet.

Alex és Jen nem túl izgalmas párost alkotnak, Johnson nem tudta kiaknázni a haverzsarufilmes alapfelállásában rejlő lehetőségeket. A színészek mégis megmentik a több sebből vérző, abszurd történetet, élen a főhőst játszó Thomas Jane-nel. Jane texasi akcentusú, cinikus beszólásokat puffogtató, kemény öklű Alexének minden megnyilvánulása aranyat ér még egy-egy irreális akciójelenetben is, amelyből van bőven az Amerikai kopóban. Kínosan mulattató, hogy hőseink valahányszor fegyverhez nyúlnak Londonban, ott terem több rendőr is, de amikor az antagonisták lövöldöznek esztelenül egy középületben Alexékre, akkor sehol nincsenek a törvényszolgák, cserébe a rosszfiúk közvetlen közelről sem találják el a főszereplőket. Még a hős és Declan verőemberének ökölharcai a legszórakoztatóbbak, bár Johnson ezeket is jellemzően olyan röhejesen zárja le, hogy önparódiává züllenek. Az összecsapott, mesterkélt finálét látva pedig megállapítható, hogy jó lett volna eldönteni: modern westernt vagy zsaru buddy-komédiát kívánt készíteni az alkotó, mert így ez a „két szék között, a pad alá” esete lett.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15767