KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Anyák napja

Pethő Réka

Mothering Sunday – brit, 2021. Rendezte: Eva Husson. Írta: Graham Swift regényéből Alice Birch. Kép: Jamie Ramsay. Zene: Morgan Kibby. Szereplők: Odessa Young (Jane), Josh O’Connor (Paul), Nathan Chester Reeve (Dick), Olivia Colman (Clarrie), Colin Firth (Godfrey). Gyártó: Film4 / Lipsync Productions / Number 9 Films. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 104 perc.

Az első világháborút éppen csak hátrahagyva, jelentős társadalmi változások hajnalán különös, érzékeny időpillanatot megragadó alkotás az Anyák napja. Eva Husson filmje tragédia és újjászületés sajátosan meditatív, érzéki bemutatása. Graham Swift Anyák napi kimenő című, 1924-ben játszódó kisregényének lírai adaptációja lassú cselekményvezetésével nyújt teret számunkra, hogy beengedjük és minden nézőpontból megvizsgáljuk az elénk táruló történetet.

Jane Fairchild-ot csecsemőkorában egy árvaház lépcsőjén hagyták hátra, most szobalányként dolgozik a hatalmas vidéki birtokon élő gazdag angol családnál. Munkaadói, Nivenék mindkét fiúkat elveszítették a háborúban, a „szomszédban” lakó Sheringhamék három fiúgyermekéből kettő nem jött haza. Paul, a legfiatalabb most egyszerre kell megküzdjön a fájdalommal, amit testvérei elvesztése jelent, és a feladattal, hogy pótolja az elveszett fiúk hiánya által teremtett az űrt – minden értelemben. Egyszerre kell beteljesítse szülei büszkeség iránti vágyát egy megfelelő karrier felépítésével, és kimondatlan elvárás vele szemben az is, hogy vegye feleségül Nivenék fiának magára maradt szerelmét. Paul nehezen viseli a terhet, amely alatt egészen elveszíti önmagát, és egyedül Jane-el való viszonyában találja meg újra.

Kettejük utolsó együttléte és Jane azt követő hosszas bolyongása – anyaszült meztelenül – az óriási házban bontja ki a tragédiát. A gyengédség, a finom erotika esztétikája nyújtotta éles kontraszt teszi tapinthatóvá a háború fájdalmát, amely mindannyiuk életét beárnyékolja. Ezzel párhuzamosan az Anyák napja csodálatosan ábrázolja a küszöbönálló változások grandiózusságát is. Jane sikeres, elismert író lesz: olyan mértékben lép feljebb a társadalmi ranglétrán, ami nem sokkal korábban teljesen elképzelhetetlen lett volna. A hatalmas fájdalom utat nyitott az újjászületés számára – mindazoknak, akik képesek voltak rá.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15762