KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Pán Péter és Wendy

Gyöngyösi Lilla

Peter Pan & Wendy – amerikai, 2023. Rendezte: David Lowery. Írta: J.M. Barrie regényéből Toby Halbrooks és David Lowery. Kép: Bojan Bazelli. Zene: Daniel Hart. Szereplők: Alexander Molony (Pán Péter), Ever Anderson (Wendy), Jude Law (Hook), Yara Shahidi (Csingiling). Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó: Disney +. Szinkronizált. 106 perc.

70 évvel a klasszikus rajzfilmje után készített élőszereplős változatot a Disney J. M. Barrie meséjéből. Miközben dúskálunk a Pán Péter-feldolgozásokban, a kurrens pop-pszichológiai probléma, a felnőni nem akaró felnőtteket jelölő Pán Péter-szindróma és az aktuális PC-elvárások jogossá tehetik a stúdió ön-remake-hullámának legújabb darabját. Az elvárásokat fokozza, hogy a rendező David Lowery, aki az olyan szerzői bravúrok mellett, mint a Kísértettörténet és A zöld lovag ennek a sötét mesevilágnak a gyermeki változatával is bizonyított már a szintén Toby Halbrooks-szal írt Elliot, a sárkány képében. Ennek ellenére a Pán Péter és Wendy lélektelen, műanyag stúdiómunka lett, amit csak néhány érdekesebb vonás ment meg a teljes csődtől.

Egyrészt a fókusz egyértelműen a talpraesett, felnőttkor küszöbén álló Wendyre esik, Pán Péter viszont inspiráló vezető helyett egyre ellenszenvesebb, infantilis zsebdiktátornak mutatkozik – nem csoda, hogy kettejük lehetséges szerelmét is kigyomlálták az alapanyagból. Meglepőbb, hogy Hook kapitány is kiterjedt háttértörténetet kap, végül meg nem értett antihőssé nemesedik. Míg a szivárványos castinggal nem sokat kezd a film (az Elveszett Fiúk között Down-szindrómás színész is feltűnik), egy elgondolkodtató ötlete akad: a fekete Csingiling tragédiája, hogy nincs hangja, senki nem érti őt. Ahogy a hasonló Disney-újrázásoknál, úgy itt sem egyértelmű, ki a célközönség: a felnőttes gondolatok (felnövésről, elmúlásról, felelősségvállalásról, családi problémákról) az idősebbeket, a gyermeki fordulatok és tréfák a kicsiket célozzák. A gyerekszereplők színjátszókörös játéka, az ízléstelen vizuális világ (torz, nagylátószögű képek, elidegenítő gépállások) és a megkérdőjelezhető humor viszont silánnyá és élvezhetetlenné teszik Lowery rendezését – nem született újabb klasszikus.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15774