|
|
MoziKövetésKovács Patrik
Feed – svéd, 2022. Rendezte: Johannes Persson. Írta: Paolo Vacirca és Henry Stenberg. Kép: Hanna Kriisa. Zene: Oscar Fogelström. Szereplők: Molly Nutley (Elin), Joel Lützow (Jens), Sofia Kappel (Josefin), Emelina Rosenstielke (Ava). Gyártó: Scandinavian Content Group / Nordisk Film / Ninetone Group. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 100 perc. Vajmi
keveset reszkíroz első rendezésével a svéd Johannes Persson: a Követés –
habár gyártási közegét tekintve észak-európai darab, mely az utolsó fillérig helyi
tőkéből forgott – az amerikai slasher tematikai és stílusbéli sztenderdjeihez igazodik,
így aztán kétség sem férhet az exportképességéhez. A sztori ismerősen egyszerű:
néhány huszonéves influenszer meghívást kap egy tóparti luxuskempingbe, ahol
nincs más teendőjük, mint pár bombasztikus videó révén hírverést csinálni a
meghitt kis üdülőparadicsomnak. Közben viszont rájönnek, hogy a tavat egy ősi
boszorkány lakja, majd az emberhúsra éhező szörnyeteg annak rendje és módja
szerint el is kezdi levadászni a megszeppent fiatalokat.
Nagy
kár, hogy a Követés konvencionális rémmese marad, és a diszkréten pikáns
alaphelyzet (korunk hősei, az internetes véleményvezérek megütköznek a
természet erőivel) ellenére szinte teljességgel idegenkedik a társadalomtudatos
nézőponttól. Sokkal érdekfeszítőbb lehetett volna a mozi, ha a történet arról szól,
hogyan próbálják meg a komfortzónájukból kirángatott youtuberek még a halál
torkában is uralni a pillanatot és lájkokra váltani az őket körülölelő rettenetet.
Persson azonban éppoly tétovának mutatkozik az anyagkezelést illetően, mint a „szellemjárta
üdülőhely” titkait szívükben egyre növekvő kétellyel filmező hősei. Az első
negyven perc szüzsészinten és hatástechnikailag is remek, a második játékrészre
azonban megsokasodnak a Követés gyermekbetegségei. A cselekményvezetés
botladozóvá válik, a kezdetben kellően összetettnek tűnő figurák elveszítik karizmájukat,
sőt a végső, kínosan hiteltelen fordulat örvén a film már-már kilép a horror szűken
vett tartományából. Pedig a rendező formaérzékenysége vitathatatlan – a Követésben
harmonikusan simul össze a summer camp slasher öröksége a found
footage filmek stílusvilágával –, de nehéz szabadulni a gondolattól, hogy végig
benne rejlett egy nagyságrendekkel jobb, élvezetesebb mozi lehetősége.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|