KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Követés

Kovács Patrik

Feed – svéd, 2022. Rendezte: Johannes Persson. Írta: Paolo Vacirca és Henry Stenberg. Kép: Hanna Kriisa. Zene: Oscar Fogelström. Szereplők: Molly Nutley (Elin), Joel Lützow (Jens), Sofia Kappel (Josefin), Emelina Rosenstielke (Ava). Gyártó: Scandinavian Content Group / Nordisk Film / Ninetone Group. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 100 perc.

Vajmi keveset reszkíroz első rendezésével a svéd Johannes Persson: a Követés – habár gyártási közegét tekintve észak-európai darab, mely az utolsó fillérig helyi tőkéből forgott – az amerikai slasher tematikai és stílusbéli sztenderdjeihez igazodik, így aztán kétség sem férhet az exportképességéhez. A sztori ismerősen egyszerű: néhány huszonéves influenszer meghívást kap egy tóparti luxuskempingbe, ahol nincs más teendőjük, mint pár bombasztikus videó révén hírverést csinálni a meghitt kis üdülőparadicsomnak. Közben viszont rájönnek, hogy a tavat egy ősi boszorkány lakja, majd az emberhúsra éhező szörnyeteg annak rendje és módja szerint el is kezdi levadászni a megszeppent fiatalokat.

Nagy kár, hogy a Követés konvencionális rémmese marad, és a diszkréten pikáns alaphelyzet (korunk hősei, az internetes véleményvezérek megütköznek a természet erőivel) ellenére szinte teljességgel idegenkedik a társadalomtudatos nézőponttól. Sokkal érdekfeszítőbb lehetett volna a mozi, ha a történet arról szól, hogyan próbálják meg a komfortzónájukból kirángatott youtuberek még a halál torkában is uralni a pillanatot és lájkokra váltani az őket körülölelő rettenetet. Persson azonban éppoly tétovának mutatkozik az anyagkezelést illetően, mint a „szellemjárta üdülőhely” titkait szívükben egyre növekvő kétellyel filmező hősei. Az első negyven perc szüzsészinten és hatástechnikailag is remek, a második játékrészre azonban megsokasodnak a Követés gyermekbetegségei. A cselekményvezetés botladozóvá válik, a kezdetben kellően összetettnek tűnő figurák elveszítik karizmájukat, sőt a végső, kínosan hiteltelen fordulat örvén a film már-már kilép a horror szűken vett tartományából. Pedig a rendező formaérzékenysége vitathatatlan – a Követésben harmonikusan simul össze a summer camp slasher öröksége a found footage filmek stílusvilágával –, de nehéz szabadulni a gondolattól, hogy végig benne rejlett egy nagyságrendekkel jobb, élvezetesebb mozi lehetősége.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15769