KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem

A rosszat nem rója fel

Rudas Dóra

A gyász feldolgozásának nem a bosszú a legemberibb módja.

Mi sem bizonyítja jobban a filmek traumafeldolgozó képességét, minthogy a minket érő tragédiák már a megtörténtük utáni következő években megtöltik a vásznat. Az ikertornyok leomlásáról például még mindig készülnek filmek, igaz ritkábban a konkrét eseményről, inkább a hatásról, amely a vízbe dobott kő keltette hullámként beláthatatlan messzeségekbe elérhet. Így például a Staten Island királya, amelyben Pete Davidson céltalan, drogos férfiként tengődik, nem kevésbé szól a 9/11-es katasztrófáról, mint mondjuk a United 93, tudva, hogy az akkor még kisfiút a helyszínen szolgáló tűzoltó apja elvesztése determinálta erre a sorstalanságra. Igaz, hogy korunk legmeghatározóbb válsága, a koronavírus járvány (egyelőre) nem jelentkezett tömegesen a filmekben, ám érdekes módon a katasztrófával operáló filmek egyre inkább leváltják az atom-fenyegetettséget valamiféle vírus elterjedésére.
Természetesen a Franciaországot többszörösen sújtó terrortámadások is sok alkotót megihletnek, a nemzet jelenleg a téma feldolgozásának csúcsidejét éli, csupán az elmúlt egy év termései a Ma már holnap van című dráma, amely ebből táplálkozott, de a Novembre és a Párizsi emlékek is. Most pedig az ígéretes Nem kapjátok meg a gyűlöletem mutatja be hová, milyen távlatokba gyűrűzik a gyűlölet egyetlen megnyilvánulása és mit tehetünk azért, hogy megállítsuk ezt a hullámot. Pierre és Zoe a kisgyerekesek megszokott családi életét élik, egymásnál már csak kisfiúkat szeretik jobban. Hogy egy pillanatra kiemelje fejét a sodró hétköznapokból, a nő úgy dönt elmegy szórakozni egy barátjával, az este azonban borzalmas véget ér. A Bataclanban történt tömegmészárlás során az elkövetők nem csak 89 áldozatot végeztek ki, de családtagok százainak életét is pokollá tették. Pierre felesége halálára egy hirtelen felindulásból megírt Facebook poszttal reagál, amelyet az elkövetőknek címez és amelyben kifejti, bármit is vettek el tőle aznap éjszaka, az emberekbe vetett bizalmát és a reményt nem tudják. Bár a poszt hatalmas visszhangot kelt, Pierre előtt még nagyon hosszú út áll a gyógyulásig.

Miközben valóban filmek hada foglalkozik a terrortámadásokkal, hol csupán háttérzajként, hol személyes gyásztörténetként, vagy tényekkel szembesítve, a címet is adó gondolat, fontosságával ellentétes arányosságban kerül terítékre. Franciaország, különösen Párizs társadalma erősen megosztott, egyre inkább szélsőségekbe hajló, így egy üzenet, amely arra tanítráadásul igaz történettel mutatva példát, hogy az egyetlen kiút a tovább fajuló jövőből, ha megpróbáljuk a lehetetlent és szeretni, vagy legalábbis megérteni igyekszünk azokat a polgártársainkat, akiket nehezünkre esik, kulcsfontosságú lenne. Óriási potenciál, sőt felelősség volt tehát a filmen, amihez sajnos nem sikerült maradéktalanul felérnie. A cselekmény kitér ugyan az említett üzenetre és megmutatja milyen távlatokba képes elérni, ez mintha nem a szeretet, sokkal inkább a közösségi média erejét látszik demonstrálni. A férfi, aki felesége történetét újra és újra elmondva igyekszik valamiféle kapcsolatban maradni vele, egyfajta egészségtelen szimbiózisba kerül a médiával, ami eltereli figyelmét a gyászról és vigaszt is nyújt neki. Mindezzel azonban csak elnyújtja a tagadás fázisát, amely utána sokszorosan követeli vissza tőle a konfrontációt.  Kilian Riadhof filmjének vitathatatlan erénye a poszttraumás stressz poklának hű ábrázolása, sőt egyfajta thriller-szálat is fenntart azzal, ahogy a befogadóval végignézeti, hogyan marad (lelkileg és fizikailag egyaránt) egyedül a hároméves kisfiú, aki kiszorul anyja emléke és az azt szorongató apja kapcsolatából. A Nem kapjátok meg a gyűlöletem bár gyászfilmnek hiánytalan és hatásos, ebben nem igazán tud újat mutatni, miközben az életbevágó társadalmi üzenet terén vaktölténnyel lövöldözik.

Nem kapjátok meg a gyűlöletem (Vous n’aurez pas ma haine) – francia, 2022. Rendezte: Kilian Riedhof. Írta: Antoine Leiris könyvéből Marc Blöbaum, Jan Braren és Stéphanie Kalfon. Kép: Manuel Dacosse. Zene: Peter Hinderthür. Szereplők: Pierre Deladonchamps (Antoine), Zoé Iorio (Melvil), Camélia Jordana (Hélène), Thomas Mustin (Alexandre). Gyártó: Komplizen Film / Haut et Court. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 102 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 52-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15757