KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Birodalmak tündöklése és bukása

Kránicz Bence


 

Howard Zinn és mások: Az amerikai birodalom története alulnézetben. Fekete-fehér, puhaborítós, 288 oldal. Kiadó: Théâtre le Levain.

Sinonimo – Pásztor Tibor – Várai Artúr: 1241 – Farkasnak foga közt. Színes, keményfedeles, 84 oldal. Kiadó: Képes Krónikák.

 

Az amerikai birodalom története alulnézetben magyar kiadása két elhivatott ember munkájának eredménye, és egyikük sem tartozik a képregény készítői közé. Az alapmű szerzője Howard Zinn történész és politológus, aki 1980-ban adta közre Az Egyesült Államok története alulnézetből című bestsellerét, benne az amerikai gazdasági és politikai elit több évszázados összefonódásáról, az elnyomó állami intézményekről és a zsákmányszerző külpolitikáról megfogalmazott, erőteljes kritikájával. Az anarchista és szocialista elveket valló, hosszú élete során szakszervezeti és polgárjogi mozgalmakban is érintett Zinn baloldali amerikai fiatalok nemzedékeire volt hatással, és Magyarországon is akadnak tanítványai. Közülük a legtöbbet Piróth Attila tesz a történész hazai megismertetéséért: fordítóként és társkiadóként – franciaországi alternatív színházi műhelyét bázisnak használva – már a harmadik Zinn-könyv magyar változata felett bábáskodik.

A kulcsmű fordítása még várat magára, de az eredetileg 2008-ban megjelent képregény-adaptációt már kézbe vehetjük, és ebből is hű képet alkothatunk Zinn tanairól. Nemcsak azért, mert a könyv szerzője maga is részt vett az átdolgozás folyamatában, Paul Buhle személyében pedig az amerikai képregényszakma egyik legkiválóbb szerkesztőjét is megnyerte magának. Inkább az a lényeg, hogy a képregény éppen olyan hevesen politikus alkatú, mint maga Howard Zinn, aki narrátori, előadói szerepben is feltűnik az oldalakon. Ő meséli el, milyen birodalmi törekvések vezették az Egyesült Államokat a 19. század végétől kezdve: hogyan fojtották el a rohamosan növekvő amerikai gazdaság irányítói a kibontakozó szakszervezeti törekvéseket; hogyan szegődött a „rablóbárók” mellé a sajtó a spanyol–amerikai háborúban; és milyen stratégiák mentén avatkozik bele újra és újra más nemzetek háborúskodásába az amerikai haderő. Zinn az Államokat felváltva kormányzó demokrata-republikánus „nagykoalíción” kívülről beszél, erős állításait Mike Konopacki egyszerű, karikaturisztikus rajzai és a kollázsszerű képi világ teszik még markánsabbá. Nem feltétlenül az ízlésünk szerint való, ahogy egymás mellé kerülnek a pénzember-gúnyrajzok meg a My Lai-i mészárlásról készült fotók, de tagadhatatlan, hogy Zinn szándékai nemesek – az elnyomottak nevében szólal fel –, művében pedig az aktivista szellem vállaltan erősebb, mint a történészi módszeresség. Kivételes meggyőzőereje a képregényes formán is átviláglik, ami az adaptáción dolgozó alkotók és az alapos munkát végző magyar fordító érdeme is.

*

Hogy mára véget ért-e az „amerikai évszázad”, amit Henry Luce médiamogul 1941-ben kiáltott ki, afelől megoszlanak a vélemények. Az viszont egészen biztos, hogy a mongol birodalommal már csak a történelemkönyvekben találkozhatunk. A tatárjárás rémségeit nemsokára Soós Péter fogja feleleveníteni – bemutatás előtt áll az 1242 – A Nyugat kapujában –, a készülő filmhez kapcsolódva pedig két képregénykötet is megjelenik. Igaz, Pásztor Tibor grafikus már évekkel ezelőtt megrajzolta egy tatárjárásról szóló képregény alapjait, amelyeket Várai Artúrnak kellett kiegészítenie, Mészáros János pedig a film előzménytörténeteként kerekítette ki és szerkesztette át a rendelkezésre álló képanyagot. Mégsincs olyan érzésünk, hogy a gombhoz varrták volna a kabátot: az 1241 – Farkasnak foga közt bevett kalandpanelekből építkező, de lendületes és sűrű atmoszférájú képregény, amely első olvasásra kivált a csata- és kínzásjelenetek nyers brutalitásával hökkent meg. Ez azonban nyilvánvalóan illeszkedik a megjelenített történelmi helyzethez, Pásztor és Várai darabos, erősen árnyékolt-kontúrozott rajzai pedig markánsan stilizálják az erőszakot.

 

Öröm és büszkeség

Hagyományosan a májusi Budapesti Nemzetközi Képregény Fesztiválon adták át az előző év legjobb magyar képregényeinek járó Alfabéta-díjat. A kép-novella kategória díját Molnár Gábornak ítélte a szakmai zsűri, Pesten nem él ilyen című képsorozatát elismerve, amelyben egy családanya tesz próbát az otthoni internetes műsorkészítéssel. Nehezítő tényezők: kisgyerek, kígyó. Ezzel a szerző – akinek legújabb képregényéért éppen csak egy centivel kell lejjebb pillantanunk – negyedszer nyerte el az Alfabétát. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15778