KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Feltámadás

Bárány Bence

Resurrected – orosz-amerikai, 2023. Rendezte: Jegor Baranov. Írta: Joe Rechtman. Kép: Ezequiel Casares. Szereplők: Dave Davis (Stanley). Gyártó: Bazelevs Productions / Logical Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 122 perc.

Napjaink dán Dogmája, az audiovizuális történetmesélés konvencionális formanyelvét kiáltványban lefektetett kritériumok mentén újraértelmező képernyőfilm műfaja a párhuzamként említett mozgalomhoz hasonlóan egyre inkább kezdi feladni a saját elveit. Hiába hatásos korunk digitális társadalmára adott reflexióként az a fajta elbeszélői struktúra, hogy egy film cselekménye teljes egészében számítógépek, okostelefonok és más, hasonló eszközök kijelzőjén bontakozik ki, ha mindez nem elengedhetetlen a sztori szempontjából. A high concept paranoiafilmnek mutatkozó Feltámadás leheletnyi sci-fi beütése önmagában ugyanis még nem indokolja ezt az erősen behatárolt mise-en-scène-t.

A Vatikán által feltámasztott emberek köré épülő disztópikus világ alapötlete ugyanakkor amennyire elrugaszkodottnak tűnik elsőre, annál izgalmasabb morálfilozófiai kérdéseket vet fel. Annak eldöntése, ki jogosult erre a második esélyre, illetve az idővel intézményesített eljárás szülte globális és személyes frusztrációk, konfliktusok mind-mind elgondolkodtató, vitageneráló aspektusai a filmnek. A formátum lehetőségeiből kitelő akció katalizátoraként működő nyomozás – amely a műfaj nagy sikerű alkotásainak, mint a Keresés és a Profil hagyományait követi – ugyan érdektelen, de a túlnépesedés problémájának valláselvű megközelítése ettől függetlenül is képes lenne kitölteni a játékidőt. A virtuális misék személyes személytelensége, a hívő emberek bűntelenségének hackerek általi monitorozása, és ezzel szemben az internet Gomorrájának megfelelő dark webes szerver (az enyhén áthallásos Gamorrah), ahol az újjászületés lehetőségének elvesztegetéséért cserébe bárki kiélheti legmocskosabb fantáziáit, pedig csupa olyan víziója a Feltámadásnak, amely sokkal közelebb hozza ezt a „potenciális” jövőképet a jelenhez, ami ily módon feltámasztott halottak, valamint azok mintázatszerű viselkedéstorzulása nélkül is meglehetősen nyomasztó.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15766