KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Járatlan utakon

Varró Attila

Sur les chemins noirs – francia, 2023. Rendezte: Denis Imbert. Írta: Sylvain Tesson könyvéből Denis Imbert. Kép: Magali Silvestre de Sacy. Szereplők: Jean Dujardin (Pierre), Josephine Japy (Anna), Anny Duperey (Hélène), Jonathan Zaccai (Arnaud). Gyártó: Radar Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 95 perc.

Szemben a természetjárás manapság divatos egotripjeivel teljesítménytúráktól geocachingon át a szelfihajszolásig, létezik egy kevésbé népszerű megközelítés is, amely a természetben nem dekoratív eszközt lát az önfényezésre vagy spirituális feltöltődésre, hanem puszta célt: egy felfedezésre váró immerzív környezetet, amely inkább az eltűnési vágyat szolgálja a feltűnési helyett. A francia irodalom Werner Herzogjának nevezhető Sylvain Tesson – híven a német meister filozófiájához („A világ azoknak tárja fel magát, akik gyalog járják”) – harminc éven át járta szó szerint a világot, könyvekben megörökítve élményeit, mígnem életveszélyes balesetet szenvedett és némi kóma, majd egy éves rehabilitáció után úgy döntött, saját hazáját szeli át Nizzától a Cap de la Hague-ig, hogy visszataláljon saját útjára. A tíz hetes túrából született 150 oldalas könyvecske híján van mindenféle nagy kalandnak, emberpróbáló erőfeszítésnek, emlékezetes találkozásnak, mindössze a tájban elmerült szerző gondolatainak katalógusa arról a könyörtelen környezeti változásról, amelyen a „járatlan utak” hiperrurális világa a 21. században átesik.

Így aztán vitathatatlan érdemei ellenére Tesson műve eléggé szűkös alapanyagot kínál egy nagyjátékfilmhez, főként egy olyan rendező kezében, aki eleddig egy bohó önéletrajzi komédiát (Vicky) és egy közhelyes „kislány-és-farkas” gyerekfilmet (Mystère) jegyzett. Denis Imbert azonban jó érzékkel megőrzi a tájbarangolás szikár, meditatív hangulatát – dicséretes önfegyelme csak a bő lére eresztett két flashback-szálnál csappan meg, amelyek feleslegesen erőltetnek az alapsztorira egy művészfilmtől elvárt személyes drámát félrefutó párkapcsolattal, öncsömörrel és gyászfeldolgozással. Összességében a végeredmény egy rendhagyó természetfilm, amely – Herzog életművéhez hasonlóan – inkább a világ, mintsem önmagunk megértésére csábít – valamint a „nárcisztikus aktivisták vagy dühös szabotőrök” alternatívája mellett felmutat egy harmadik utat a civilizáció feltartóztathatatlan haladását megelégelőknek: a dicstelen, ám annál magával ragadóbb menekülést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15768