KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szerelem lábujjhegyen

Gerencsér Péter

Láska na špičkách – cseh, 2021. Rendezte: Petr Zahrádka. Forgatókönyv: Adéla Kroupová. Kép: Marek Janda. Zene: Jan P. Muchow, Martin Blažek. Szereplők: Kerekes Vica, Ondřej Veselý, Valentýna Bečková, Jiří Havelka, Leoš Noha, Jakub Kohák, Igor Chmela, Tomáš Jeřábek, Robert Mikluš. Gyártó: Bohemia Motion Pictures. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos, 103 perc.

 

Az „én kis falum” típusú cseh vidéki film a világ zaja előli visszavonulás eszképista metaforája Jiří Menzeltől Jaroslav Papoušeken át Zdeněk Troškáig. A cseh(szlovák) romantikus filmben a füleki születésű szlovákiai magyar színésznőről, Kerekes Vicáról az erotikus csábító perszónája képződött meg. Ebből a két tradícióból lett összegyúrva a főként televíziós sorozatoknál foglalkoztatott cseh rendező, Petr Zahrádka szerelmi három-, illetve négyszöget bizarr férfibalettel ötvöző Szerelem lábujjhegyen című dolgozata, amely „romantikus vígjátékként” definiálja magát.

A nagyvárosi balerina, Tereza az észak-cseh Broumovskóban egy lakóházzá átalakított festői malomban kezd új életet, de házassága boldogtalan, mert férje, Petr prágai munkája miatt ingázik. Kompenzációként balettórákat tart gyerekeknek, sőt egy prágai táncversenyre balettcsapatot szervez önkéntes tűzoltókból, akik közül Edmunddal flörtölésbe kezd. Látszólag benne van minden csehes motívum, a vidék, az erotika, a groteszk, a film a tűzoltók révén rájátszik a Tűz van, babám! című Forman-klasszikusra is, de mindezeknek csak gyorséttermi változatát kínálja. A férfibalett alig több nőnek öltözött, amorf testű férfiakról a YouTube-ra feltöltött olcsó paródiavideónál: táncórák idősebbeknek és surmóknak. Bár elvben komédiáról lenne szó, a film humora nem működik, a fanyar és visszafogott csehes irónia helyett vaskos, altesti „poénokkal” operál, az eredmény: szatíra helyett céltalan szórakoztatás. A narratíva következetlen, a karakterek motivációi hiányosak (mi vesz rá fizikai munkásokat például arra, hogy balettot tanuljanak; totálisan alkalmatlanok is képesek versenyt nyerni; egyáltalán hogyan nevezhetnek be felnőttek egy gyerekek számára kiírt versenybe). A Szerelem lábujjhegyen sánta balett marad, melynek egyetlen erénye, hogy megállapíthatjuk, Kerekes Vica még mindig szép.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15764