KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Derült égből apu

Varró Attila

Demain tout commence – francia, 2016. Rendezte: Hugo Gélin. Írta: Jean-André Yerles és Mathieu Oullion. Kép: Nicolas Massart. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Omar Sy (Samuel), Clémence Poésy (Kristin), Antoine Bertrand (Bernie), Ashley Walters (Lowell). Gyártó: Mars Film / Vendôme Production. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 95 perc.

A globális filmiparban ritkaságnak számít, hogy egy mexikói kishalra csapjon le egy remake-alapanyagra éhes filmnemzet cápája, ám a 2013- as No se aceptant devoluciones óriása sikere Latin-Amerika, sőt az Egyesült Államok piacán kétségkívül elég erős vérszagnak bizonyult, hogy a mindenevő török újrafilmesek mellett a franciák nagyvadját is bevonzza. A Derült égből apu esetében azonban az EU-komformitás pont azokat az (többnyire kétes) érdemeket hántotta le az alapfilmről, amelyek az óceánon túli spanyolajkú közönséget szíven és bukszán találták: a teleregényeket meghazudtoló klisékaraktereket (a szívtelen yuppi-anyát sebzett lelkű mártírrá, az álnok leszbikus élettársat decens fekete vőlegénnyé, a tahó havert érzékeny meleg baráttá konvertálva), a bumfordi társadalomkritikát (középpontban a mexikói-amerikai ellentétekkel) és a politikai korrektséggel véletlenül sem vádolható alapkonfliktust, amelyhez képest a Kramer kontra Kramer állítólagos antifeminizmusával kész nőmozgalmi propagandának tűnhet.

Életvidám, felnőni képtelen francia férfihősünk ugyanis fejlődéstörténete során nem egy exdrogos, homoszexuális karriernőtől kénytelen megvédeni hétéves kislányát (a kőkemény kulturális sokkot jelentő londoni száműzetésben), akit születése után nála felejtett az anyaság terhével szembenézni képtelen egyéjszakás szerető. Grélin verziójában két, önzéssel és felelőtlenséggel egyfor­mán vádolható ember vetélkedik a tüneményes gyermek kizárólagos felügyeleti jogáért, így az alapfilm sarkított karaktereiből fakadó összes konfliktust erőltetett megoldásokkal (hol véletlenek, hol félreértések) kell megfelelő mederben tartani, hogy a történet eljuthasson a kétségtelenül megrázó (bár ugyancsak finomabbra hangolt) végső fordulatig. A végeredmény így épp olyan felemás, mint a Május 35. pepita kislánya: bájos poénjait és szép metaforáit a mexikói papától örökölte, drámai mélységét és erős színészeit a francia anyától kapta, ám színei nem olvadnak egységes árnyalatba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13055