Magyar krimiKádár-kori magyar krimikA testület nyomozSchreiber András
A szocialista krimi
silány öröksége hosszú ideig bénította a kvalitásos magyar bűnügyi zsáner
megteremtését.
Hagyomány? Sokkal inkább
(terhes) örökség a magyar krimi számára, hogy a műfaj meghonosítására tett első
komolyabb kísérletek a hatvanas években, a kádári „konszolidáció” idején
kezdődtek. Persze korábban, a Horthy-korszakban is készült bűnügyi film
Magyarországon (a legjobb: Tóth Endre: 5
óra 40, 1939), sőt még a proletárdiktatúrában is akadt olyan (polgári!)
dráma, ami nyomokban krimit tartalmazott (Gertler Viktor: Gázolás, 1955), de a
kimondottan bűnügyi történetek filmvászonra (majd tévéképernyőre) vitele a
hatvanas évek elején, az 1963-as amnesztia után kapott igazán kultúrpolitikai
zöld utat. Így aztán a magyar bűnügyi filmet rögvest be is árnyékolta a
rendszer – a szocializmus ellenségei kerültek a történetek középpontjába: kémek
(Várkonyi Zoltán: Foto Háber – 1963,
Gertler Viktor: Egy ember, aki nincs –
1964, Nádasy László: Fény a redőny mögött
– 1965) és ex-nyilasok (Wiedermann Károly: A holtak visszajárnak – 1968). A kádárista bűnügyi történetek akkor
is átpolitizáltak maradtak, amikor azokban nem a szocializmus megrögzött
ellenségeit üldözték. Az alapvetően „imperialista” zsánerből hosszú ideig
kivonták az egyéniséget – legyen szó magánnyomozóról vagy a testületet és a
szabályokat a cél érdekében megkerülő renitens lángelméről –, és a „gulyáskrimi”
csak akkor fért át a három T tűfokán, ha a rendőrséget előnyös megvilágításba
helyezte. A krimi a (kultúr)politika számára reklámfelület volt, az állami
mecenatúra elvárta, hogy a „testület” legyen makulátlanként, az erkölcsi jó
tévedhetetlen védelmezőjeként ábrázolva, akár egy hatalmas gépezet, amelyben a
legapróbb csavar is a helyén van. Az ellenség, a bűnöző kívülről érkezik,
általános fenyegetettséget jelent, de a rend éber őrei megvédik a dolgozó
népet. Nem létezhetett keményvonalas bűnfilm, mert nemcsak a bűn ténye, de a
hard boiled történetekre jellemző alapos társadalomkritika is
rendszerellenesnek minősült volna. Aki bűnt követ el, az több egyszerű elkövetőnél
– támadást intéz a nagy mű, a szocialista berendezkedés ellen. A diktatúrák
egyik hazugsága ugyanis az, hogy a jól instruált és kellőképpen fegyelmezett
(ridegen tartott) társadalom nem termel bűnözőket, az csupán a hanyatló Nyugat
sajátja – mert ahol létezik magánvagyon, ott bizony romlanak a közerkölcsök,
valami ilyesmi volt a krimitől elvárt „üzenet”.
A rendőrségbe vetett
hitet ráadásul muszájból is próbálták a hatvanas-hetvenes évek bűnügyi
filmjeiben fenntartani. Az ötvenes évek ÁVH-terrorja alaposan megtépázta a
hivatalos szervekbe vetett általános bizalmat. 1956 decemberétől alapos belügyi
átszervezések kezdődtek (ORFK létrehozása, színvonalasabb rendőrképzés,
komolyabb technikai fejlesztések etc.) – a rendőrből a filmvásznon is barátot
kellett faragni.
Ez a nagy igyekezet,
amelynek legszebb televíziós példái a hetvenes évekből a Kántor (rendezte: Nemere László – 1975-76) és a Megtörtént bűnügyek (Bácskai Lauró
István és Mészáros Gyula – 1973-79) sorozatok, persze nem váltotta be a hozzá
fűzött reményeket. Ahhoz, hogy a „Rendőrség” szerethető főszereplő legyen,
egyszerre lett volna szükség arra a popkulturális mítoszra, ami, ha volt is, az
ötvenes években odaveszett, valamint arra, hogy az átlagnéző legalább egy
emberarcú nyomozóval azonosulni tudjon, úgy, hogy nem rándul görcsbe a gyomra.
Szolgálnak és vétenek
A martfűi rém tulajdonképpen ezt a
kádári, hibátlannak hivatott rendőrképet teszi tisztába azzal, hogy minimum
duplafenekű történetében a hatóság legalább annyira vétkes, mint a kéjgyilkos.
A vezetés eredményeket akar, a cél szentesíti az eszközt: a hatékonyság
látszata mindenekelőtt. A nyomozói alaposság csúcsa a – sötét középkori, de
legalábbis ávós módszerekkel – kikényszerített vallomás. Felsőbb utasításra az
ügyész és a bíró is gyors ítélkezést akar – így ha valaki bűnösnek mondja
magát, nem lehet ártatlan. Ha mégis, akkor pedig abban vétkes, hogy engedett a
kínvallatásnak, és ezzel félrevezette a rendvédelmi szerveket (akik így
félrevezették az ügyészt, a bírót etc.).
Sopsits bűnügyi retrójának
nagy erénye épp az, hogy miközben valódi krimi- (vagy még inkább thriller-)
izgalmakat kínál, lerántja a leplet az önelégült testületről. Illetve, ahogy az
jó bűnügyi történetekhez illik, betekintést enged abba a társadalomba is,
amelyben egy kéjgyilkos bátran mer áldozatokat szedni, mert tudja, érzi, hogy
nem kell a lebukástól tartania, és épp elég romlott ahhoz, hogy a maga
kicsinyes módján vegyen elégtételt egy elítélt hozzátartozóin. A martfűi rém (hasonlóan az ávéhás
tartótisztek között játszódó Vizsgához)
pazar történelmi bűnfilm – és mint ilyen, nem csak a múlt, de a jelen sötétjébe
is bevilágít.
A martfűi rémhez hasonló nyílt
kritika persze a 60-as években elképzelhetetlen lett volna, de – ha fölöttébb
óvatosan is – a rendszer hiányosságaira vagy épp a nyomozó hatóság akadozó
működésére már a (késő)kádári időkben is felhívta a figyelmet egy-egy bűnügyi
film. Csakhogy a testületi szellemmel nem azonosuló, különutas nyomozót és a
hatásos nyomozást leginkább csak akadályozó rendőröket felvonultató Ötvös Csöpi
filmek (A pogány Madonna, Csak semmi
pánik, Az elvarázsolt dollár) elsősorban nem is krimi-, hanem
nyugatpótlékként funkcionáltak. Nem pusztán azért, mert erőteljesen
emlékeztettek a Piedone-mozikra, hanem mert a balatoni dolce vita friss szelet hozott a szürke hétköznapokba:
vitorlásverseny, bárok és teniszpályák nyugati turistákkal és nyugati
cigarettával, valuta, sztriptíz, kaszinó, vidámpark, dollárbolt… Valóságos
ópium a népnek. Nem is csoda, ha a felsoroltak előnyeit élvező Csöpit rendre
kitessékelik a testülettől, mert a nézőnek akkor sem voltak illúziói: a gyorsan
nyíló pofonláda, Csöpi túlkapásai nem okai, csupán ürügyei voltak a felettesek
retorziójának.
Ahogyan a korszak talán
legeredetibb krimijében, Dobray György Az
áldozat című filmjében is csak ürügy a viktimológia. Ha hiányolta volna a
néző a hatvanas-hetvenes évek végén a „magányos” nyomozót, hát 1979-ben kapott
egyet – a krimi szerelmi drámába fordul, a bűnüldözés tudományossága apropó a
szerelmi tébolyhoz. Ráadásul a privát megszállottság és a személyes indokok
ellene dolgoznak a tényekre alapozott nyomozásnak – mintha visszacsengene egy
korábbi, a kollektívát dicsőítő üzenet: a nyomozó nem járhat külön utakon,
különben saját egyéniségének áldozatává válik. A „mindenható” kollektíva csúcsa
a Nyom nélkül (Fábry Péter 1982): itt
a rendőrök már nem is végeznek valódi nyomozó munkát, csak adatokat táplálnak
komputerekbe, várva a rideg statisztikai adatokra, így szűkítve a lehetséges
tettesek körét. Igaz, e technicizmus révén a film a régi vágású szocialista
zsaruktól is megszabadult. (A szocialista krimi első intellektuális bűnözőjének
szerepében: Cseh Tamás.)
A bűn természetrajza
A valódi bűnügyi
történetekhez elengedhetetlen a bűn természetének, vagyis az elkövetés
indokainak ismerete. A személyes motiváció és annak társadalmi beágyazottsága
elvétve fordult csak elő. A korai szocialista krimi ezekkel jottányit sem
foglalkozott, a bűn az bűn, támadás a rendszer ellen. (A kivételek száma
csekély, leginkább az Agatha Christie-krimik, a „mindenki gyanús” whodunit mintájára épülő Mindenki ártatlan? 1961, A
gyilkos a házban van, 1970, és az e nemben legkomorabb korabeli krimi,
Hintsch György 1967-es a Kártyavára).
Ezt az egyszerű képletet radikálisan a Dögkeselyű
(1982) borította, amelyben a diplomás taxisofőr bosszút áll az őt meglopó két
idős asszonyon. A bűn ellen bűnnel harcoló kohlhaasi figura motivációja az
elkeseredettség és a csalódottság – sem a tehetetlen rendőröktől, sem
ismerőseitől, kollégáitól nem remélhet segítséget. Épp a rendszer teszi
ártatlan bűnössé, elvei teszik bűnös ártatlanná. A példa negyedszázad múltán is
követhető maradt: Gigor Attila a Dögkeselyű
mintájára az elkeseredett/elidegenedett, margóra szorított egyénről készített
mozit (A nyomozó, 2008).
Ha András Ferenc filmje
az elkeseredett kisember ámokfutása, akkor Fábri Zoltáné a pöffeszkedő
szocialista újelit kritikája. A Karinthy Ferenc drámájából (Házszentelő) forgatott Gyertek
el a névnapomra (1983) másfajta válaszokat ad a bűnre, mint a Dögkeselyű, de egyik a másikból
következik. Ha a mindenkori hatalmasok csak a saját üzelmeikkel törődnek, az
átlagember egyre kiábrándultabb lesz – függetlenül bármilyen társadalmi
berendezkedéstől. Tegyük hozzá, a film valódi erénye nem a krimi, hanem a
dőzsölő szoci-potentátok ma is húsba maróan hiteles ábrázolása. „Nézd csak!
Hétcsillagos Metaxa! Ajjaj, te büdös külkeres, megfogtad az isten lábát!” – az
efféle pörköltszagú mondatokra nyílt ki a kisember zsebében a bicska. Vagy a
határőr apától elemelt szolgálati gépkarabély, mint Gazdag Gyula Túsztörténetében (1989). A megtörtént,
1973-as balassagyarmati túszdráma feldolgozásában a kamaszok motivációja a
szabadabb élet, a lánykollégium lakóinak szabadon engedéséért cserébe nyugati
vízumot követelnek.
Egyébiránt a keleti
pocsolyában a rendszerváltás kezdetén még kisstílű volt a bűn. A
Kádár-korszakban, a legkellemesebb cellában szocializálódott kisember ugyan
egyre inkább vágyott a nyugati jólétre, de az álmai és a módszerei abszolút a
szocialista maszekolás, a Kádári-álom szintjén ragadtak le. A Roncsfilm (1992) szatírájában apróbb
késelések, piti rablások és idegösszeroppanásos túszejtések színesítik a szürke
nyolcadik kerületi mindennapokat. Grunwalsky Ferenc Kicsi, de nagyon erős (1989) című filmjében a kemény fizikai
munkával megteremthetetlen jólét igénye viszi Bogár Pált rossz útra. Története
a rendszerváltás korának leghideglelősebb, zsigeri hatású bűnfilmje. Sopsits Céllövöldéjében (1990) sem a krimiszál
az igazán izgalmas és fontos, hanem a bűn szociális és lelki háttere. Nyugatról
először a köznapi, kisstílű alvilág érkezik meg. Dobray György K1 és K2 (1989-90) dokuiban a prostituáltak világába kalauzol – stricik
és kurvák, a társadalom peremén is van élet – csak épp cseppet sem vidám. És
kitörni belőle még a törvény megszegésével sincs esély.
Néhány év elteltével
azonban begyűrűzött nyugatról (és keletről) a szervezett bűnözés, csak éppen a
magyar krimi dohos hagyományával ezt sem észrevenni, értelmezni, sem vászonra
vinni nem lehetett. Az olajszőkítésre fel lehetett volna építeni a magyar maffia-filmet.
Nem történt meg. Az Aranykéz utcai robbantásra a politikai krimit. Ezt a
ziccert is kihagyták a korabeli magyar filmesek.
Valódi, jól kialakult
műfaji hagyományok a későbbi években teremtődnek. Előképek, lerombolásra vagy
követésre érdemes zsáneregyedek akadtak, de úgy tűnik, a bűnfilm a
vadkapitalizmus idején sem tudott igazán szárba szökni. Talán most megtörhet az
átok.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 5 átlag: 8 |
 |
|