VilágfelfordulásAz ifjú pápaMennyei felfordulásSchubert Gusztáv
Amerikából jött, fiatal,
jóképű, okos, nagydumás, robbanékony. Igazi 21. századi pápa. Csak épp a
Vatikán kifordul miatta önmagából.
2016-ban Anglia és az
Egyesült Államok szavazói is felrúgták az 1945 után kialakított status quo-t.
Nem lenne akkora a baj, ha Liechtenstein tette volna ugyanezt: de két
nagyhatalom mondott nemet az elmúlt 70 év játékszabályaira, és ami még
fontosabb, a demokrácia két kulcsországa, őshazája választott így. Paolo
Sorrentino olasz filmrendező egy harmadik erőközpont pálfordulását is hozzáképzelte.
Igaz, ez a nagyhatalom, a Vatikán, mindössze háromnegyed négyzetkilométert
mondhat magáénak, de szellemi befolyása mérhetetlenül nagyobb: a pápa egymilliárd
katolikus lelki vezetője.
*
Az Ifjú pápa nemcsak a legjobb olasz tévésorozat (hogy ilyen is
létezhet, ahhoz a Gomorra első évada
már hozzászoktatott), a hatalom színfalai mögött játszódó hasonló amerikai szériák
közül is legfeljebb két-három versenyezhet vele szellemességben,
fordulatosságban, képi és nyelvi gazdagságban (Kártyavár, Homeland).
Bizonyos tekintetben viszont Paolo Sorrentino sorozata verhetetlen. A Vatikán
izgalmasabb helyszín, mint a pillanatnyilag még mindig egyes számú szuperhatalom
központjai (Fehér Ház, Capitolium, Pentagon, CIA, Wall Street), amennyiben e szent
helyen a világhatalom gyakorlása majd két évezredes hagyományra épül. Természetesen
a nyilvános és a belső, titkos szentszéki etikett, ha lassan is, folyamatosan módosul,
de alapelveit illetően kőtáblába vésett szövegkönyve van, amihez képest az
amerikai, brit vagy a francia nagyhatalmi politika játékszabálya szeszélyes
rögtönzésnek látszik. Ha van még biztos pont rendkívül labilis világunkban, az „erős
sziklára” épített pápai trón feltétlenül az. Sorrentino vatikáni drámája
viszont épp ezt a sziklaszilárd alapot rengeti meg. Méghozzá a legváratlanabb
és a legvédhetetlenebb módon, a veszedelem ezúttal nem kívülről, hanem belülről
fenyeget, a frissen megválasztott ifjú pápa robbantja föl a vatikáni
szokásrendet. Láttunk már ilyet, az Angyalok
és démonokban szintén egy fiatal egyházi vezető (ha nem is a pápa, de a vatikáni
trónus megüresedésekor a hatalom folytonosságát megtestesítő camerlengo) készül szövevényes
összeesküvés-elméletet kreálva a trónbitorlásra, és a szó szoros értelmében is
bekövetkező nagy robbantásra. Ron Howard rendező ugyan bőséges kultúrtörténeti ismeretanyagot
épített be az Angyalok és démonokba,
de a hollywoodi akciófilm démona végül is ellopja a show-t a kultúrtörténet
szellemétől. Sorrentinónak viszont nem volt szüksége pirotechnikusra,
krimiszálra, paranoia-thiller fordulatokra, sem apokaliptikus „antianyagra”
ahhoz, hogy mindvégig (10 részen át) fenntartsa a feszültséget. Bízott a Vatikánt
megosztó konfliktusok szellemi energiájában. Az Ifjú pápában semmi misztikus, vagy fantasztikus nincs, hacsak a
pápa rémálmait nem számítjuk ide, nagyon is evilági erők és ellenerők játékán
izgulhatunk, és nem csupán azért, mert a vatikáni ellenfelek mindegyike
Machiavelli politikai harcművészetén nevelkedett, hanem mert szellemi
párviadaluknak jóval nagyobb a tétje, mint egy szokványos hatalmi harc
esetében, hiszen az ideológiai összecsapás kimenetelétől egymilliárd hívő lelki
békéje és a katolikus egyház sorsa függ.
Az ifjú pápa meséje ugyan
meglehetősen extrém, de nem nehéz felfedezni benne a katolikus egyház
réges-régi alapkonfliktusát, ortodoxok és reformerek kétezer év óta tartó szembenállását.
A harc mindmáig eldöntetlen, mert eldönthetetlen, és ha mégis győzne valamelyik
fél, az lenne a Vatikán és a katolikus vallás vége. Az emberi intézményeknek is
megvan a maguk sorsa, hiszen az időben léteznek. Ha az ortodoxia győz, megáll az
élet, és az Egyházból csak a díszes, de üres csigaház marad, ha viszont a
vehemens újítók diadalmaskodnak, túl sok hagyományt dobva sutba, a katolikus
vallás szelleme illan el.
*
Sorrentino nagy ötlete,
hogy a párviadalban fordítva osztja ki a szerepeket: egy kevésbé kreatív
rendező nyilván valamelyik vénséges vén bíborosra testálná a szokásrendhez
makacsul ragaszkodó ortodox szerepét, a forradalmas újítóét pedig egy robbanékony
fiatalra. Csakhogy ebben a történetben az ifjú pápa a „maradi” és az immár
három egyházfőt kiszolgáló idős államtitkár (lényegében övé a legfőbb operatív
hatáskör) a „haladó”. A Vatikánban persze máshol húzódnak a korhatárok, mint a
civil szférában: Lenny Belardo, az ifjú pápa (Jude Law) már 47 éves, a dörzsölt
öreg bíboros, Voiello (Silvio Orlando) még csak 60. Ráadásul az élet mindig jóval
bonyolultabb, mint elvont sémáink, az új pápa tényleg fiatalos lendülettel
harcol – a régimódi katolicizmusért. A roskatag bíborosok elhűlten nézik, amint
egy láncdohányos, napszemüveges, kigyúrt amerikai pápa visszarántja az Egyházat
a legsötétebb középkorba (vagy inkább a legsötétebb ellenreformáció korába). „Meglepett
szentatyám.” – neheztel Caltanisetta, a legelnyűttebb, elevenen mumifikálódott
bíboros. – „Oly fiatal, és mégis ilyen vén elgondolásai vannak.”.
De jön még egy újabb
csavar. Az ifjú pápa ugyan velejéig konzervatív, de nem biztos önmagában. Nem tudja ki is ő, és mihez is
akar kezdeni egyházfői hatalmával. És ez még hagyján, de Istenben sem hisz.
Mindez a labilitás és
egyházfőnél páratlanul szentségtörő hitetlenség persze nem gátolja abban, hogy
egy sajtótájékoztatón ne dörgölje a megvetett újságírók orra alá, hogy a pápa hivatalánál
fogva „csalhatatlan”. A dogma
kiszámítható örök rendjére természetesen annak van szüksége, aki bizonytalan
önmagában, és képtelen elviselni a szabadsággal járó döntések felelősségét. Hitének
és önismeretének gyengeségét és gyerekkori traumáját próbálja ellensúlyozni a
pápaság emberfeletti hatalmával. Sorrentino sorozatának jószerivel egyetlen
gyengéje, hogy túlzásba viszi ennek a bizonytalanságnak a pszichoanalízisét.
Lenny Belardót ugyanis hippi szülei hét éves korában beadták az árvaházba. Ott
nevelte fel Mary nővér, akit aztán pápaként is magához hívat, hogy személyi
titkárként segítse őt a Vatikán útvesztőjében. Már önmagában ennek a dadusnak
és pótmamának a jelenléte a meglett férfi és tekintélyes egyházfő mellett
árulkodó jele a belső gyengeségnek. Az elvesztett anyát helyettesítő Mary nővér
mellé egy pótapa, egy spirituális vezető is társul a konzervatív Spencer
bíboros személyében, aki a pápai trón igazi várományosa volt, míg tanítványa,
Belardo el nem orozta előle a dicsőséget. Spencer bíborost hamarosan elemészti
a sértés, hogy helyette az „éretlen kölyök” lett a Szentatya, aki aztán e nagy
kegyben részesülve immár a tanácsaira sem tart igényt. Az ifjú pápa tehát cserbenhagyja
lelki atyját. (Ha engednénk a sorozat freudiánus hevületének, mindebbe
beleláthatnánk akár az apagyilkosság szándékát is.). De az ambiciózus XIII.
Pius nem áll meg itt, a sértett büszkeség még magasabbra hajtja, fel egészen a
mennyekbe. Jámbor gyóntatója, Don Tommaso, elhűlve hallgatja vallomását, arról,
miképpen csikarta ki végsőkig megfeszített akaraterejével, hogy őt válassza
pápává a bíborosi konklávé: „Vagy ezerszer elismételtem, akár egy mantrát,
mielőtt a szavazást újrakezdték: Ne őt, engem! Ne őt, engem! Ne őt, engem…! És
most én vagyok a pápa, nem ők! Én!... Jobban szeretem magam felebarátomnál és
Istennél. Csak magamban hiszek. Én vagyok a mondhatatlan Úr!” Ez istenkáromlás:
a pápa nem Isten, „csak” az Úr földi helytartója.
Mihez kezdhet a Vatikán
egy valóságtól elrugaszkodott, elszállt Szentatyával, egy gyerekkori traumáját
negyven éven át feldolgozni képtelen bosszúszomjas kisfiúval. Akit dühe a
Szentszékig, sőt a Mennyei Atya trónusáig repít. Igazából ez az a kérdés, ami
miatt leginkább érdemes végignézni Az ifjú
pápa ötszáz percét. (És persze a legparányibb szerepben is hiteles színészi
játékért, és az operatőr, Luca Bigazzi szuggesztív képeiért). De mit is akar ez
a rendhagyó pápa. Már a nyitó jelenetben teljes a konfúzió. XIII. Pius első
szentbeszédét tartja a Szent Péter téren egybegyűlt tömegnek. Zuhog az eső, Pius
karjait égnek emelve imádkozik. És egyszer csak kisüt a Nap. És a boldog,
mosolygós, ifjú pápa köszönti a hívőket.
„Ciao Róma, Ciao Világ!
Miről feledkeztünk el? Rólatok feledkeztünk meg! Elfeledkeztünk a nőkről, a
gyermekekről, akik megváltoztatják a világot a szeretetükkel, a kedvességükkel,
és a játékhoz való csodás, isteni képességükkel. a játék az egyetlen hiteles
módja, hogy összhangban legyünk az élettel. Istennel úgy lehetünk összhangban,
ha összhangban vagyunk az élettel.”
Mintha csak a szeretetvallásra,
szolidaritásra felesküdött Ferenc pápát hallanánk. De fordul a kocka. A XIII.
Pius beszéde folytatásában szembeszáll minden tabuval, amitől az egyház kétezer
éve tilt.
„Mit felejtettünk el?
Elfelejtettünk maszturbálni. Fogamzásgátlót használni, abortuszra menni,
ünnepelni a melegházasságot. (A tömeg felszisszen.),
engedni, hogy a papok szeressék, sőt akár elvegyék egymást. (Három megbotránkozott bíboros hanyatt
vágódik.) Elfelejtettük, hogy dönthetünk a halál mellett, ha gyűlöljük az
életet. Elfejtettük, hogy nem csak szaporodás céljából szexelhetünk anélkül
hogy bűntudatunk lenne. (Fekete ruhás
kispapok rohannak izgatottan valahová.) Hogy elválhatunk, hagyhatjuk, hogy
apácák tartanak misét, hogy tudományos úton is csinálhatunk gyerekeket… Egyszóval,
nem csak játszani felejtettünk el, hanem boldognak lenni is.”
És ekkor XIII. Pius – felébred.
Nem tartotta meg első szentbeszédét, csak álmodta. Az álmok nem hazudnak, Lenny
Belardo most próbálja összerakni a vatikáni lottón nyert új életét. Milyen pápa
legyen? Assisi Szent Ferenc követője? Vagy szentségtörő Szentatya, akinek
ultraliberális egyházreformja egyszersmind fel is számolná a kereszténységet?
Mindez csak álom, amiről a külvilág mit sem tud, a második rész végén elhangzó,
a hívők által várva várt bemutatkozó szentbeszéd (homília) azonban rácáfol
mindkét álombeli Szentatya programjára. És sokkal, de sokkal rémesebb, mint amitől
XIII. Pius rendhagyó lépései nyomán a sokat tapasztalt bíborosok tartanak. Ez a
homília nem szentbeszéd, hanem gyűlölettiráda, egy bosszúszomjas pontifex, egy
nádpálcás néptanító őrjöngése: „Miről feledkeztünk el? Istenről feledkeztünk
el. Ti! Ti elfeledkeztetek Istenről…. Addig nem törődik velünk, amíg mi nem
törődünk vele, és csakis vele. Szemetek és elmétek színültig legyen Istennel.
Másnak nincs hely! Nincs hely a szabad akaratnak, a szabadságnak, az
emancipációnak…
Látni akarjátok az
arcomat? (A pápa késő estére időzítette a
szentbeszédét, hogy a hívők ne láthassák az arcát. Azt is megtiltotta, hogy
lefotózzák, és az újságok közöljék a portréját.) Keressétek és találjátok meg
Őt! És ha megtaláltátok Istent, talán engem is látni fogtok.”
Micsoda végtelen
hübrisz! XIII. Pius nem csak embergyűlölő, Isten is megveti, magánál
alávalóbbnak tartja. Hogy is búcsúzhatna akkor a hívőktől másképp, mint
megalázó mondatokkal: „Nem tudom, hogy megérdemeltek-e. Nem tudom! Most úgy
érzem, nem vagytok méltóak hozzám.”
Ezen a ponton már
kilépünk maradiak és haladók vitájából. „Szörnyű pápa leszel – veti szemére tanítványának
a konzervatív Spencer bíboros –,
korunk legrosszabb és legszörnyűbb pápája.” XIII. Pius nem régimódi Szentatya,
nem is alkalmatlan egyházi vezető, hanem rossz ember. Hogyan lehet, hogy ilyen torz
lelkek időről-időre a hatalom csúcsára kerülhetnek, úgy mennek át a hierarchia
vagy épp a demokrácia szűrőin, mint kés a vajban. És ha már így esett, hogyan
lehet megállítani őket?
Spencer és Mary nővér az
egyedüliek, akik pontosan ismerik Lenny Belardo traumáját, de ők nem tudják visszatartani,
mert a szeretet megbéklyózza őket. Az egyedüli ellenerő Voiello, az
államtitkár. És nem azért, mert profi cselszövő, hanem mert az egyedüli, aki tudja,
mitől is olyan szilárd Szent Péter egyháza. Mit tesz Isten, a fentebb
emlegetett kényes egyensúlytól, amit a két véglet, hagyományőrzés és
reformszándék évszázadokon át folyamatos egymásnak feszülése biztosít. Voiello
nem a megtestesült gonosz (ahogy egyik bíboros véli), nem hatalommániás
intrikus, nem is a reformerek vezére, hanem éppenséggel az equilibrum Vaticanae őre. És ennek az egyensúlynak rendkívül fontos
eleme a vatikáni óramű mindennapos kiigazítása. A szélsőségek aggályos
kerülése, a fékek és ellensúlyok gondos karbantartása. Ehhez nem kell
demokrácia, csak jól felfogott önérdek és józan ész. „Voiello, csak politika,
de Szentatyám a hit” – hízeleg a pápának a Vatikán halk szavú eminense, a jóság
mintaképe Gutierrez bíboros. Hízelkedésnek beválik, csak épp nem igaz. A
Vatikánt roppant szigorúan, de mértéktartással kormányzó Voiello nem saját
hasznára teszi ezt, hanem mert úgy gondolja, hogy a megfontolt, kölcsönösen
előnyös kompromisszumokra épülő diplomácia, a hagyományok megtartása és a
fontolva haladás, a Szentszék bölcs irányítása, a „jó kormányzat” a hívők elemi
érdeke. Egy harcos pápa (amilyen XIII. Pius), egy fundamentalista Vatikán végzetes
viszályt szítana. „Miért nem leszel te a Pápa, Voiello?” – kérdezik tőle a
bíborosok: „A pápának bizalmat kell ébresztenie az emberekben, én pedig az
ellenkezőjét teszem.” A cseppet sem bizalomkeltő Voiello – jó ember. Sorrentino
Vatikánjában mindenkinek van valamilyen rejtegetnivalója, titkos vétke, Spencer
bíboros öntelt és hiú, a kenetteljes Gutierrez zugivó, Dussolier kardinális
kurvákkal hetyeg,. Voiello titka az önzetlen, feltétel nélküli szeretet: egy magatehetetlen,
szellemi fogyatékos fiúról gondoskodik. Valahogy így óvja, titokban, azt
milliárdnyi kiszolgáltatott lelket, aki felett most épp egy ádáz, szeretni
képtelen fiatal pápa suhogtatja súlyos pásztorbotját. A hipnotikus erejű XIII.
Pius – „elvont gondolkodású, tehát kegyetlen”. A katolicizmus valóban nagy
gondolkodói tudják, a hit nem absztrakció, nem a végtelen tökéletességről szól.
Tadeusz Breza, a Vatikánról szóló legbölcsebb esszé-napló (A bronzkapu) szerzője Maritaint idézve írja: „a világot Isten nem
önmaga számára, nem az Isten számára, hanem az embereknek eszelte ki.”
*
Az ifjú pápa felnőtt és szabad alkotás,
mert ebből az emberi szemszögből méri föl a kereszténységet és az egyházat. A
Vatikán titkairól készült már paranoia-thriller (Angyalok és démonok), kegyetlen szatíra (Fellini – Róma), megidézték
keserű kafkai humorral (Marco Ferreri: Az
audiencia), de hívőként, ugyanakkor
kritikus szemmel, elfogulatlanul, a szentképecskék, szentfilmecskék giccsétől mentesen
ritkán ábrázolták, és ez súlyos hiány. Mert a Vatikán és a katolikus egyház pontos
ismerete nélkül – akár kívülről, akár belülről nézzük – nem érthető a világunk.
Igaz, ilyesmire nem minden hívő vágyik, mert nem a tudás, hanem a vakhit
boldogítja. Sorrentino éles és tiszta tekintete aligha lenne bocsánatos bűn egy
„ifjú pápa” regnálása idején.
Az ifjú pápa (The Young Pope /Il
papa giovane) – olasz-francia-amerikai tévésorozat, 2016. Rendezte és írta:
Paolo Sorrentino. Kép: Luca Bigazzi. Zene: Lele Marchitelli. Szereplők: Jude
Law (Lenny Belardo), Silvio Orlando (Voiello bíboros államtitkár), Diane Keaton
(Mary nővér), James Cromwell (Spencer bíboros), Scott Shepherd (Dussolier),
Javier Cámara (Gutierrez), Toni Bertorelli (Caltanisetta), Guy Boyd (Kurtwell
érsek), Ludivine Sagniere (Esther). Gyártó: HBO / Sky Italia / Wildside /
Mediapro / Canal+. Az HBO bemutatója. Feliratos.
10x50 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 4.75 |
|
|