KönyvGelencsér Gábor: Váratlan perspektívákKettős látásBarkóczi Janka
Jeles András filmjeiről
régóta vártuk az elemző áttekintést.
Ha van alkotó a magyar
filmtörténetben, akinek a pályája feltétlenül megérett már egy monográfiára, Jeles
András mindenképpen az. Életműve rendszerekbe nem illeszthető, kíméletlenül
érvényes, súlyos és autonóm. Annak ellenére, hogy Jeles a munkáival általában hosszabb
szünetek után lép elő, újranézett és újraértelmezett filmjei a magyar
társadalom múltjára és jelenére vonatkozó mindenkori tájékozódási pontot jelentenek.
Gelencsér Gábor Váratlan perspektívák
című kötete a rendező filmjeinek kimerítő elemzését kínálja, mely figyelembe
veszi ugyan a hagyományos recepció állításait, de tárgyát új szempontból is
áttekinti és szándékosan kitágított értelmezési keretbe illeszti. Ez a
kitágított keret a „váratlan” perspektíva, mely szépen összefogja mindazt, ami
időben és formailag egymástól távolinak tűnik.
A szerző a nehezen
kategorizálható alkotásokon a valóságra utaló referenciák nyomán talál fogást.
Úgy véli, hogy a magyar filmtörténetben „kevés olyan koherens életművet
ismerünk, amelyből pontosabban megérthető volna a hely és az idő, amelyben
élünk. Jeles a közvetlenül, illetve a történelmi következményként megélt
világunkat pásztázza, s amikor kilép az uralkodó ábrázolási konvenciókból,
amikor elutasítja őket vagy perspektívát vált, akkor nem mást lát, hanem
ugyanazt – másképp.” Ez a kettős megközelítés nem csak a világ, de a mozgóképek
megértésében is segíthet, ezért a kötet szerkezete is ennek megfelelően alakul.
A monográfia tizennégy fejezetében egy-egy film dupla, párhuzamos elemzését
olvashatjuk. Az első tanulmány mindig az adott mű megszületésének körülményeit
és a történelmi korhoz való viszonyát mutatja be, majd egy ennél jóval
esszéisztikusabb, esztétikai vizsgálat következik. Hogy az eltérő szempontok
szerint írt szövegek tipográfiailag is elkülönüljenek, a második egységet
minden esetben kurzív betűkkel szedték. Ez a megoldás talán eredetibb ötletnek
tűnik, mint amennyi haszna van valójában, hiszen a szerkezet jól indokolt és elég
stabil ahhoz, hogy egységes külalakkal is kiválóan működjön. A kronologikusan
sorra vett filmek külső és belső viszonyai lépésről lépésre tárulnak fel, míg
világossá válik, hogy a művek a környezetükkel és egymással is kommunikálnak.
Az egyes fejezetek a teljesség
igényével járják körül Jeles András munkáit. Az olyan, mára már a kánon részeként
jegyzett filmek bemutatása mellett, mint A
kis Valentinó (1979) vagy az Álombrigád
(1983), különösen izgalmas a főiskolai évekből megmaradt hat rövidfilm (Meghallgatás, Így fog leperegni, Fehér
sereg, Töredék, Vasárnap, április 12., Félálom), a Balázs Béla Stúdióban
készült Montázs (1979) és a televízió
számára forgatott Csokonai (Élet-játék)
(1980) vizsgálata. A szerző minden esetben meggyőzően érvel amellett, hogy ezek
a munkák a nagyjátékfilmekhez hasonlóan fontosak, sőt, mintegy esszenciáját
kínálják az alkotó világlátásának. Nem csoda hát, hogy az izgalmas leírások
után az olvasó nagyon fájlalja, hogy nincs legalább a hivatkozott kisfilmekből
egy DVD-melléklet kedves meglepetésként a könyvhöz csomagolva, hiszen így csak
azt lesheti (meglehetősen reménytelenül), hogy azok egy művészmozi különleges
válogatásában, vagy valamelyik tévécsatorna éjszakai programjában feltűnjenek. A
kötet végén filmográfia és bőséges szakirodalom lista támogatja meg a
leírtakat, mely egyúttal érdekes anyagot kínál az értelmezés történetéhez. Az
elemzésekben az esztéták és filmtörténészek megállapításai mellett olyan
szerzők reflexióit is megtaláljuk, mint Petri György, Orosz István vagy éppen
maga Jeles, akinek jegyzetei és egyéb szövegei elsődleges „belső” forrásként szerepelnek.
A Váratlan perspektívák szerzője, Gelencsér Gábor, jó ideje kitartó
alapossággal dolgozza fel a hazai mozgókép 1945 utáni történetének témáit. A
hetvenes évek stílusairól és irányzatairól szóló könyve, A Titanic zenekara (2002), régóta alapmű, a Káoszkeringő (2006) Gothár Péter filmjeit járta körbe, Az eredendő máshol (2014) különböző magyar
vonatkozású tanulmányokat gyűjtött egybe, a Forgatott
könyvek (2015) pedig a film és az irodalom viszonyát tárgyalta kimerítő
részletességgel. A Jeles-könyv megszületése nem csak a tárgya miatt fontos, de
azért is, mert most már nem lehet nem észrevenni, hogy Gelencsér csendes
eleganciával és nagyon magas színvonalon, szép lassan megírja az eddig hiányzó átfogó
magyar filmtörténet sok fontos epizódját.
Kijárat Kiadó, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|