Új rajÚj raj: Xavier DolanA naplóírás művészetePethő Réka
Dolan filmjeiben nem a
sztori a lényeges, hanem a mindig húsbavágóan valóságos családi és szerelmi viszonyok.
Amíg a legtöbb filmes húsz
évesen még azzal kísérletezik, hogyan lehet mozgóképes eszközökkel egy
történetet elmesélni, addig a kanadai Xavier Dolan ugyanennyi idősen
elkészítette első, kissé még kiforratlan, ám hatásában és érzelmi
komplexitásában nagyon erős első nagyjátékfilmjét. A Megöltem anyámat főhőse egy tizenhat éves kamaszfiú – maga a
rendező – játssza el, akinek szembefordulása anyjával a serdülőkorából és
szégyellt, eltitkolt homoszexualitásából fakad, és végül anya és fia
elválásához vezet. Már rögtön az első Dolan-filmben megjelennek mindazok a
tematikai elemek, amelyek végigkísérik az eddig hat nagyjátékfilmből álló
életművet: konfliktus az anyával, az apa hiánya, a szexuális másság miatt
érzett kirekesztettség és a negatív megkülönböztetés.
A Megöltem anyámat Hubert-je 16 éves, amikor anyja vidékre küldi egy
bentlakásos iskolába, mert úgy érzi, már nem bír vele, a Tom a farmon Guillaume-ja – aki a filmbeli történet idején már
halott – 16 évesen ment el otthonról, megszakítva minden kapcsolatot a
családdal. A konzervatív értékeket valló, néhol kispolgári családi háttér – ahol
az anya vagy egyáltalán nem akart gyereket (Megöltem
anyámat), vagy soha nem kötődött a fiához (Így is, úgy is Laurence) – nem az a közeg, ahol a másságot el
tudják fogadni. Az apa nincs jelen, vagy ha mégis, akkor csak vegetál, a
testvérek kapcsolata is problémás. Az, hogy a család valóban képtelen lenne „a
fiú” elfogadására, a filmeket nézve nem egyértelmű. Az viszont világos, hogy
hősünk – aki valamilyen módon mindig maga a szerző – így érzi: menekül
otthonról és közben vágyakozva néz más családokra, melyeket elfogadóbbnak érez.
A szeretetlenség érzését, a konfliktusos viszonyt a családdal tetőzi a
társadalomba való beilleszkedésre képtelenség. Az Így is, úgy is Laurence hőse férfi testbe született nő, a Mommy Steve-je viselkedészavarokkal küzd
(pszichiátriai értelemben tehát ténylegesen beteg), a Megöltem anyámat Hubert-jét homoszexualitása miatt megverik az
utcán.
Miközben a fiatal
író-rendező hasonló alaphelyzetekkel és visszatérő konfliktusokkal épít egységes
életművet, szó sincs arról, hogy önmagát ismételné. Ahogy haladunk előre az
időben, lépésről lépésre végigkövetjük Xavier Dolant, a szerzőt, látjuk felnőni
a vásznon alkotásain keresztül. A Megöltem
anyámat 2009-ben a középiskolás évektől indul, a saját homoszexualitását
felismerő kamaszfiú – részben ebből fakadó – konfliktusos viszonya anyjával a
családtól való teljes elszakadást eredményezi. A 2010-es Képzelt szerelmek az első nagyon nyomasztó találkozás azzal, hogy a
szerelem érzése valójában konstrukció, amelyet a rendező általános érvényű
megállapítássá emel azon keresztül, ahogy a férfi és női főhős ugyanabba a
fiúba szeret bele: nemtől és identitástól független ez az érzés. Az Így is, úgy is Laurence (2012) belépés a
felnőtt korba, amikor elkerülhetetlenné válik, hogy megpróbáljunk beilleszkedni
a társadalom idegen közegébe. Ebben a filmben kivételesen nem a homoszexualitás
jelöli a másságot: a főhős transznemű, tehát különbözősége nyilvánvaló és nem
eltitkolható, mindenki látja. A
felnőttkorral érkező kötelezettségek – munka, ügyintézés – azt eredményezik,
hogy az emberek látnak minket, szűkre
szabott elvárásokat támasztanak, nem tűrik a másságot. Ezáltal egy szélsőséges
példán keresztül tesz megint csak nagyon általános érvényű állításokat a
rendező. A 2013-as Tom a farmon és a
legújabb film, a 2016-os Ez csak a világ
vége fordított időrendben elkészített párdarabok. Az Ez csak... főhőse már rég elment otthonról, vidékről, ahol a család
él, valójában megszűnt velük a kapcsolata. Most azért utazik haza, hogy
elmondja, halálos beteg. Betegsége az a valóság, amit már a párjával – akivel a
történet során csak telefonon érintkezik – él át, családja teljesen kívülálló
ebben az életét meghatározó eseményben. A Tom
a farmon (amely egyébként egy színpadi darab adaptációja) fordított
szituációban játszódik: meghalt az a fiú, aki fiatalon vált el családjától és már
egy másik világban élt, mindössze 25 éves koráig (a rendező 24 éves, mikor ez a
film készül). Az ő kedvese, Tom jön most el a vidéki faluba a fiú temetésére.
Itt tehát hőseink már beléptek a felnőtt életbe, megtalálták a helyüket egy
általuk választott világban, de a család hiányának érzése nem múlik el. Dolant
mind a két filmben az foglalkoztatja, hogy mit jelent a család egy olyan
helyzetben, amikor a tagjainak már semmilyen valóságos közük nincs egymáshoz.
És mit jelent a másság elfogadása önmagunkban: a Tom a farmon esetében a saját homoszexualitását elutasító bátyból szélsőséges
viselkedést vált ki az elfojtás, míg az Így
is, úgy is Laurence hőse akkor tud először közel kerülni anyjához, amikor
már elfogadta önmagát. El is hangzik az anya szájából, hogy korábban nem tudott
gyermekeként tekinteni Laurence-re, de, mint mondja, „Most már a lányomként
látlak.”
Az időben e két film
közé eső, 2014-es Mommy kilóg a
kronológiából, ez a legkevésbé önéletrajzi kötődésű alkotás. Az alaphelyzetet a
nyitó felirat vázolja: egy új törvényt terjeszt elő Kanadában az új kormány, amely
„a viselkedészavarokkal küzdő gyermekek szüleinek lehetőséget biztosít arra,
hogy gyermeküket külön jogi eljárás nélkül közkórházba utalják”. Ezúttal is a
másság elfogadása a központi kérdés: el tudjuk-e fogadni, hogy a másik ember különbözik
tőlünk és a léte kizökkent a komfortzónából, vagy eltaszítjuk emiatt.
Dolan filmjeiben a
tematikai hasonlóság mellett további közös vonásokat is könnyű találni. Színészei
vissza-visszatérnek, ráadásul hatból három filmben saját maga játssza el a
főhőst. Különösen Anne Dorval és Suzanne Clément lehet hálás a rendezőnek. Dorval
három teljesen különböző anyaszerepet játszhatott el: a Megöltem anyámat konzervatív, kispolgári könyvelőnőjétől a Mommy harsány, „iskolázatlan leányanya”
karakteréig jár be széles skálát. Clément pedig mindig a megértő ellenpont, ő a
segítséget nyújtó tanárnő, a szerelme transzneműségét kezelni próbáló barátnő,
vagy a dadogásával a saját családja fogságában küzdő szomszéd. Mivel Dolan
filmjeiben a cselekmény elsősorban nem önmagért, hanem a közvetíteni próbált
érzések szempontjából fontos, nagyon nagy szerepet kap a színészi játék, hiszen
apró nüanszok, arckifejezések és gesztusok kapják azt a feladatot, hogy átadják
nekünk a mondanivalót. Ez nagyon jól működik állandó színészeivel, ami nagyban a
rendező érdeme, hiszen ugyanazokra a színészekre oszt ellentétes és ugyanakkor
szélsőséges szerepeket, a karakterek mégis minden esetben hitelesek maradnak.
Ez a fajta hitelesség és zsigerien őszinte karakterformálás tűnik el legfrissebb
alkotásából: az Ez csak a világ vége,
az első olyan alkotás, ahol Dolan már olyan nemzetközi sztárokkal dolgozott,
mint Vincent Cassel, Marion Cotillard és Léa Seydoux. A rutinos színészek jól
bejáratott gesztusai Dolannál nem működnek, túl lágyak és kimunkáltak, így a
legérdekesebb itt is a – kevésbé ismert művészek által alakított – fiú-anya
páros: Gaspard Ulliel és – az Így is, úgy
is Laurence után visszatérő – Nathalie Baye kettőse.
A dolani
történetmesélésben a cselekmény csupán egy a sokféle eszköz sorában, amely nagyjából
egyenrangú a zenével és a vizuális megoldásokkal. A zene már a kezdetektől nagy
szerepet kap, míg eleinte csak hangulatot fest, nagy érzelmekre utal, átköt,
később szinte állandóan szól. Míg az első két filmben egy-egy motívum
ismétlődik újra és újra (Dalida: „Bang Bang”) és kapcsolódik a film végére
olyan szervesen a történethez, mint az „I Put a Spell on You” a Florida, a Paradicsomhoz, addig később
híres, mindenki által ismert dalok egész sora (példaul Oasis: „Wonderwall”,
Eiffel 65: „Blue”) tördeli helyenként klipszerűre a filmeket. Ilyenkor általában
hosszú lassításokban nézünk hangulatfestő epizódokat, de sokszor diegetikus
elem a zene: vagy táncjelenetet látunk (minden filmben van legalább egy
táncjelenet!), vagy a hős óriási önmagára találását („Fade to Grey” – Így
is, úgy is Laurence), vagy éneklést a karaoke-bárban („Vivo per lei” – Mommy).
A vizuális játék, a
mozgókép önmagára reflektálása is visszatérő elem már a Megöltem anyámat óta: a főhős a történet szerint elővesz egy
kamerát és belemondja mindazokat az érzéseket, amelyek az anyjával való
konfliktusos viszonyát jellemzik („Nem tudom, mi történt. Kiskoromban mi
szerettük egymást.”). Később a képarány filmen belüli változtatását használja
kifejező eszközként Dolan, itt azonban már nem elidegenítő önreflexióról van
szó, inkább látványos hatáskeltésről: a Mommy
nyomasztó 1:1-es képaránnyal indul, melyet maga a főhős húz széles vásznúvá a
történet egy pontján. Amikor a viselkedészavarokkal küzdő, beilleszkedni nem
tudó, ellenben szeretetéhes Steve végre újra megtalálja a kapcsolódási pontot
anyjával, végre „teljes lesz a kép” – persze zenére. Ám az öröm nem tart soká,
és a kép újra, kis lépésekkel beszűkül.
Mindezek a megoldások
Dolannál nem öncélúan jelennek meg, nem a saját szórakoztatására emeli el a
filmeket. Számára nem hagyományos, elbeszélő művészet a film, sokkal inkább
érzéki kifejezőeszköz, amellyel alapvető emberi érzéseket mutat meg. Hiába a
stilizáció, húsbavágóan valóságosak és átélhetőek mindazok a szituációk,
amelyeket felvázol. Még akkor is, ha ez az elidegenítés megjelenik akár már a
dialógusok szintjén is – például gyakran játszik azzal, hogy a szlogenszerű,
kiemelt mondatokat angol nyelven mondják el egyébként végig franciául beszélő
színészei. Minden filmje egyetlen érzést vagy gondolatot mesél el, aminek
mindent alárendel: a cselekményt, a karakterábrázolást is. Ennek legszebb
példája a Képzelt szerelmek, amelynek
története egy mondatban összefoglalható: két barát, egy fiú és egy lány
ugyanabba a fiúba szeretnek bele, aki egyikük érzéseit sem viszonozza. E három
karakter kapcsolatáról szól az egész film, tűpontosan rajzolja fel a
viszonyokat és az érzéseket, és nincs semmilyen hiányérzetünk, pedig valójában
semmit nem tudunk meg ezekről az alakokról. Kik ők, milyenek az életben, ez
mind lényegtelen: bárkik lehetnek, hiszen az érzések, amelyeket átélnek
általánosak, bárki érzései lehetnek, nem kell őket konkrét személyekhez kötni.
Ez a fajta absztrakció Dolan
minden filmjében megjelenik és ez teszi általános érvényűvé az egyébként
erőteljesen önéletrajzi ihletésű életművet. Mert amíg a Megöltem anyámat esetében nyíltan vállalja a szerző, hogy saját
tapasztalataiból táplálkozik, addig a többi film esetében ez nem kimondott,
csak sejthető. „Il est spécial” – hangzik el két filmben is ironikusan egy-egy
hős szájából: „különlegesnek neveznek mindazok, akik nem értenek meg”. Íróként,
rendezőként és sokszor főszereplőként is jegyzett, évente jelentkező filmjei tehát
úgy is értelmezhetőek, mintha Dolan a mozivásznon írna naplót. Mégis, amitől
nem válnak köldöknézős ön-terápiává a filmjei, az az a varázs, amivel meg tudja
teremteni, hogy mindenki valaki mást láthasson a vásznon szereplő alakokban.
A még mindig csak
huszonhét éves kanadai rendezőnek eddig minden filmjét meghívták a cannes-i fesztiválra
(egyedül a Tom a farmon kivétel, ami
valóban kilóg az életműből: ez áll a legközelebb a műfajisághoz, lélektani
krimiként is értelmezhető, melyből a túlcsorduló zenehasználat is hiányzik) és
legutóbbi két alkotása, a Mommy és az
Ez csak a világ vége már az Arany
Pálmáért versenyzett. Számos díjat zsebelt be, percekig tartó ováció fogadja a
filmjeit. 2015-ben, amikor épp nem volt saját filmje, Dolant zsűritagnak is
meghívták a fesztiválra. A kritikai sikere tehát egyértelmű, amely nagyrészt
annak köszönhető, hogy egyedi és komplex alkotó, aki hat film után elmondhatja
magáról, hogy olyan szerzői kézjegyekkel rendelkezik, amelyeknek köszönhetően
filmjei bármikor felismerhetők. Úgy kísérletezik a mozgóképes elbeszélésmód
lehetőségeivel, hogy közben nem zökkenti ki nézőjét extrém módon a hagyományos
befogadói helyzetből. Nagyon erősen hatásalapú művészet az övé, de elidegenítő stilizációi
a megértést segítik. Ezért tudott működni már első játékfilmje is: a
kiforratlan kifejezésmód mögött valódi tartalom ragyog, amely megbocsáthatóvá
teszi a túlzásokat is. Soron következő filmjét, a The Death and Life of John F. Donovan-t immár Hollywood számára
forgatja, pályáján először angolul, olyan világhírű színészekkel, mint Jessica
Chastain és Natalie Portman. Már ebből is levonható a tanulság: a felnőtté
válásról mesélő szerzői életműben egy életszakasz lezárult.
EZ CSAK A VILÁG VÉGE
(Juste la fin du monde) – kanadai-francia, 2016. Rendezte és írta: Xavier
Dolan. Kép: André Turpin. Zene: Gabriel Yared. Szereplők: Gaspard Ulliel
(Louis), Léa Seydoux (Suzanne), Nathalie Baye (Anya), Vincent Cassel (Antoine),
Marion Cotillard (Catherine). Gyártó: Sons of Manual / MK2. Forgalmazó: Cirko
Film Kft. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|