VilágfelfordulásKét amerikai road movieÁrvák a sztrádánVarró Attila
Az American Honey a legfrissebb csoportkép egy
elveszett generációról és a rozsdamarta vidéki Amerikáról.
Mióta
a 60-as évek végén a road movie
önálló műfajjá sűrűsödött az amerikai mozgókép-világban, írói/rendezői sokkal
szívesebben szentelik az Államokat átszelő utazásokat a hős(ök)
jellemfejlődésének, a kalandok személyiségformáló hatásaira koncentrálva,
mintsem annak a változásnak dokumentálására, ami az amerikai vidék és a
hajlataiban megbújó emberek életében lezajlott a 20. század alkonyán. A műfaj
emblematikus darabjai Szelíd motorosoktól
a Száguldás a semmibe-ig, Kétsávos országúttól a Párbajig eltérő konfliktusaik ellenére
mind-mind a lázadás útját járják, a kormányt szorosan markoló férfihősük a
társadalmi kötöttségek és hétköznapi mechanizmusok elől próbál megszökni
több-kevesebb sikerrel. A keskeny betonsávok mentén feltáruló amerikai táj egy
olyan vadnyugat ígéretét hordozta számukra, amelyet akkorra már felszabdaltak a
drótkerítések, de az úthálózatok vékonyodó vénáit követve még elérhetők voltak
a hajdani prérik és sivatagok, a nomád örökség hagyományait folytató
kisközösségekkel, harcos renegátokkal és magányos sámánokkal. A szűk
félévszázados filmek vándorai a Szelíd
motorosok szállóigéje szerint az „igazi Amerikát keresték, de nem találták”:
ami az út végén várta őket, saját meztelen valójuk volt (jelentse azt a
vadmotoros jelmez alatt lapuló védtelen ártatlanság vagy a szürke öltöny
rejtette ősférfi) – nem a nemzet rég elveszett romlatlansága. Az új-hollywoodi road movie a kötelező Haladás irányával
szembefordulva azt mutatta meg, mennyire nemes és végzetes vállalkozás lett a
70-es években visszatérni a múltba: a sztrádákon immár kisteherautóból meredő
puskacsövek és munkagép-torlaszok acéllapátjai leselkednek, a semmibe száguldó
árvákat folytonosan zsákutcákba szorítja a Modernitás.
Hiába
a zsáner emblematikus férfihősei, talán egyetlen korabeli road movie sem mutatta meg olyan őszinte és megrázó módon ezt a
kiúttalanságot mint egy olyan – mára komoly kultstátuszt elért – szerzői darab,
amelyet aligha véletlenül egy (színész)nő írt, rendezett és játszott el (a
neves filmkészítő férj Elia Kazan árnyékában és nagyjából a konyhapénzéből).
Barbara Loden egyetlen rendezése, az 1970-es Wanda jóformán dokumentumfilmként meséli el egy családját
hátrahagyó háziasszony utazását Pennsylvania bányavidékén keresztül egy
botcsinálta vidéki rabló társaságában, egészen a végállomást jelentő nagyvárosi
bankrablásig, ami a férfinak halált hoz, a hősnőnek totális magányt és
kudarcot. Loden egy 1960-as újságcikkben olvasta a bűntársként elítélt Alma
Morgan esetét (aki a börtönbüntetés kihirdetésekor hálás köszönetet mondott a
bírónak a szigorú ítéletért) és azonnal magára ismert a fiatalasszonyban,
akinek fogalma sincs élete céljáról, mindössze azt érzi nagy bizonyossággal,
hogy képtelen boldogulni a ráosztott kisvárosi nej-szereppel. Bűnözői
terelőútja a tematikai hasonlóságok ellenére inkább markáns anti-Bonnie és Clyde, minden vadromantikus
póz, ironikus epizód vagy frappáns szlogen nélkül mesél a vidéki Amerikát
átszelő kalandtörténet szürke, torokszorító hétköznapjairól. Maga a totális
műfaj-dekonstrukció: „menekülő szerelmes” noir szerelem nélkül, vidéki
gengszterfilm akciók nélkül, road movie
egyetlen szűkös autóútba zárva, sivár motelek, áruházi parkolók és egy bizarr
búcsújáróhely klausztrofób helyszínein. Akárcsak a korabeli zsánerdarabokban
szórványosan felbukkanó hősnőknél az unatkozó Bonnie-tól a Sugarlandi hajtóvadászat pszichotikus asszonykáján át az Alice már nem lakik itt kisfiával
munkahely után vándorló özvegyéig, Wanda sem holmi magányos lovas, ám aktív,
önérzetes társnőitől eltérően soha a műfajban nem akadt nála passzívabb – szinte
már katatón – hősnő: a frissen megismert bűnöző rángatja-cibálja magával a
közös végzetig, a legrosszabb redneck
férjekre jellemző zsarnoki dühvel, ugyanakkor a nő számára korábban ismeretlen,
elemi erejű szenvedéllyel. A romantikus idealizmus, ami akkortájt egy férfihősnél
még a kudarcból is heroikus vállalkozást faragott, Wanda esetében kezdettől
átadta helyét a passzivitásnak és kiszolgáltatottságnak, a remény egyetlen szikrája
nélkül – ha a Modern Amerika betoncsapásain többé már nincs helye kószáló
cowboyoknak, Loden szerint a nők el sem juthattak odáig, hogy elveszíthessék ezt
a hajdanvolt, édes szabadságot. Állítson bármit Scorsese vagy Spielberg végső
happy endje, ahol az anyák a férfiáldozatok árán elérik megálmodott céljaikat, a
női olvasatban az úthálózat tükrözte társadalmi haladás mindössze az egyedüllét,
nem a függetlenség jövőjébe vezet.
Ha az
új-hollywoodi road movie-kban az
utazás a férfiaknál vissza a múltba, a nőknél előre a jövőbe vezet, különösen
érdekes változást jelent a műfajban, hogy a kortárs szegmens nem csak
visszatért, de jóformán áttért a korábban kisebbségbe szorult női hősökre, rájuk
ruházva a férfieszményeket – ráadásul a nagy elődök főként anya-korosztályból
kikerült protagonistáit előszeretettel bakfisokra cserélve. Már az is épp elég
feltűnő, hogy az elmúlt tíz év népszerű young
adult-disztópiái szinte kizárólag lányokat jutalmaznak a
fantázia-Amerikákat/Angliákat átszelő utazásnarratívákkal Buroktól az 5. hullámon
át a Majd újra lesz nyárig (miközben
a fiúknak csupán klausztrofób falanszter-sztorikban jut főszerep, lásd az Emlékek őre vagy az Útvesztő példáját) – a veszedelmes, emberpróbáló úti kalandokat
immár a női fejlődéstörténetek alapjává téve egy olyan világban, amely
posztapokalipszisével a táblagépes jelenkor teljes tabula rasa-ját jelent. Míg az aszfaltsáv Wanda és Alice, majd
Thelma és Louis idején még a házastársi börtönökből kivezető (sikeres/sikertelen)
menekülést jelentette, ahol a road movie
az emancipáció szükségszerűségéről és akadályairól mesélt a vidéki Amerika
modernizálódó univerzumában, manapság ezt a sztrádát már a női hősöknél is a
hajdani férficél jelzőtáblái szegélyezik: nem a társadalmi önállóság és
egyenrangúság szép új világa felé vezetnek, inkább vissza egy civilizációtól,
haladástól mentes eszményített múltba, egy musztángos-holdvilágos primitív
világba. Amit az amerikai filmben hosszú évtizedeken át a cowboy képviselt,
repítse ló vagy lóerő, jelenleg a kamaszlány jelképezi: az időbeli haladás
tagadását a térbeli haladás révén – a csábító ideát, hogy a folytonos mozgással
megállítható az óra.
Habár
nem igazán sorolható a műfajba, de egy floridai utazásra épült Harmonie Korine Spring Breakers-e, négy egyetemista
lányhősével, akik a neonrózsaszín fináléban megragadnak egy örökös tavaszi
szünet álmában – nekik legközelebbi rokonuk a tavalyi év (sőt eddig az évtized)
ultimate road movie-jának tekinthető American
Honey kamaszlány címszereplőnője, aki meglógva az otthoni rabszolgasorból egy
magazin-előfizetésekkel házaló tizen/huszonéves csapat mikrobuszában bejárja a
Közép-Nyugatot Nebraskától Oklahomáig, hogy végül otthonra és magára találjon
egy napfény-koszorús eszményvilágban. A brit rendezőnő, Andrea Arnold
kisrealista, melankolikus szerelmi drámája meglehetősen különbözik Korine
stílbravúros, hiperintenzív fruska-gengsztermeséjétől, de éppen úgy eszményíti
ezt a kamaszlány-fantáziavilágot és hasonlóképp egyfajta nomád törzsként
ábrázolja a mai tizenévesek szexre, drogra és parti-rituálékra redukált közösségét.
Míg a kamaszfiúk hollywoodi road-trip
komédiái csupán röpke-silány beavatási ceremóniát jelentenek a szürke férfilét Másnaposok-jövőjébe, Arnold meséje
kiszakítja hőseit az idő fogaskerekei közül, a csapat tagjai inkább egyfajta
Tegnaposok, távol az okostelefonok és FB-posztok kortárs terrorjától: nappal egyik
napról a másikra élnek, éjjel pogány tábortüzek körül táncolnak, majd magukra
húzzák a csillagos ég takaróját. Noha természeti szabadságuk mögött ezúttal is
ott lapul a munkájukat kizsákmányoló civilizáció (amit a közösséget vezető Chrystal
zsarnoknője képvisel) és Star-ra keresztelt hősnőjének is megvan a maga sötét
férfipartnere a csapat manipulatív szuperügynöke személyében (akit, akárcsak a
film valamennyi elnyomó férfialakját, ismert hollywoodi színész – Shia LeBeouf
– alakít), az American Honey távolról
sem bukástörténet, kijózanító hidegzuhany a szivárványos illúziókból – inkább karcos-kortárs
Óz a csodák csodája egy mai
rubincipős Dorothy-ról a mai lakókocsis/bádogbódés Kansasból, aki diegetikus
musicalbetétek sárga tégláin át jut el személyes Smaragdvárosába. Arnold 2016-ban
elkészítette saját Wandáját (éppen
úgy valós események újságcikkeire, személyesen verbuvált amatőrszereplőkre és
személyes drámákra építve, mint Loden), de a modernista előd átható
kilátástalansága helyét felváltotta a szívfájdító szépségű posztmodern
nosztalgia: remekműve egyszerre intim közelikből szerkesztett csoportkép egy
elveszett generációról és szélvédőkön, járműablakokon át feltáruló keserédes
tabló a regresszív, szenvedő vidéki Amerikáról, amelynek képzelt paradicsomában
a virágból sohasem érik gyümölcs.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 7.5 |
|
|