KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vaiana

Zsubori Anna

Moana – amerikai, 2016. Rendezte és írta: John Musker és Ron Clements. Zene: Mark Mancina, Lin-Manuel Miranda és Opetaia Foai. Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó: Forum Hungary. Szinkronizált. 103 perc.

 

A Vaiana (leánykori nevén: Moana), egy kalandvágyó polinéz bakfis kalandjait mutatja be, amelyek során egyrészt isteneket kell megtalálnia, másrészt hercegnő elődei példáját követve önmagát (ámbár ezt az örökséget tagadja az egérgyár, sőt maga a hősnő is, kikérve magának a „hercegnő” titulust). A Disney stúdió legújabb alkotását rendezőként Ron Clements és John Musker alkotópárosa jegyzi, akik többek közt egy olyan klasszikus megszületésénél bábáskodtak, mint a Disney reneszánsz kezdetét jelentő A kis hableány – nem meglepő tehát sem az egzotikus óceáni környezet, sem pedig az abból elvágyódó hősnő szerepeltetése. Míg azonban Ariel túl a vízen a szárazföldre vágyik, addig Vaianát éppen a zátony mögött elterülő óceán hívja. De ami ennél lényegesen jelentősebb különbséget eredményez a két hősnő reprezentációjában, az a filmek között eltelt 27 év szemléletváltása a női szereplőket és szerepeket illetően. Ariel egyetlen – a feminista kritikusok által oly sokszor támadott – célja, hogy eljusson az emberek világába, ahol feleségül mehet szívszerelméhez, az anti-Ariel Vaiana küldetése ezzel szemben, hogy faluja megmentésre érdekében visszaszerezze Te Fiti istennő termékenységet hozó szívét – amit egy polinéz Herkules-Thor félisten lopott el, hogy hőstetteit gyarapítsa.

Egyértelmű tehát, hogy Mickey mágikus birodalmában igyekeznek alkalmazkodni a való világ változó trendjeihez. Noha Vaiana mind identitástudat, mind külalak terén eltér a korábbi Disney hercegnőktől, a cselekmény mégis nagyban követi a klasszikus modellt. Megvannak az elmaradhatatlan vicces mellékszereplők, a hősök időről időre továbbra is dalra fakadnak (némelyikük meglehetősen erőltetettre sikeredik, lásd a jamaikai Tamatoa rák feltűnését, aki nem több Sebastian szörnyváltozatánál), miközben a történet valódi konfliktusok nélkül marad – így aztán hiába a meseszép animáció, a varázslat elmarad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13053