VilágfelfordulásKözélet a világhálónBuborékok és barikádokBaski Sándor
Az internetről szőtt illúziónak
vége, a nyilvánosság kiterjedése helyett a régi módszerek és reflexek születnek
ujjá az online lövészárkokban.
Alig néhány éve még a
technológiaszkeptikusok is óvatos optimizmussal figyelték az internet térnyerését.
Néhány röpke hónapig úgy tűnt, esély van rá, hogy a világhálónak köszönhetően
nyitottabb, demokratikusabb és igazságosabb hellyé válhat a bolygó, ha nem is
holnapután, de belátható időn belül, mert a folyamatok egy irányba mutatnak.
Bár a nyugati médiamunkások jócskán túlbecsülték a közösségi oldalak szerepét
az „Arab tavasz” forradalmi hullámának felkorbácsolásában, a Facebook és a
Twitter valóban elősegítette a folyamatok katalizálását. Az első elemzések azt
sugallták, hogy az online verbuválódó kritikus tömeg hangját semmilyen
mesterkedéssel nem lehet elnémítani, a diktatúra legfeljebb csak lassítani
képes az elkerülhetetlent. Az utópisztikus víziók szerint minél többen lépnek
be az interaktív online térbe, hogy ott információt és véleményt cseréljenek,
annál jobban lelepleződnek a hatalom hagyományos csatornákon közvetített
hazugságai, a netdemokrácia így előbb vagy utóbb, de elvezet a közjóhoz és a
valódi demokráciához.
Hogy nem így történt, az
legkésőbb 2016-ra végképp nyilvánvalóvá lett. Korábban a szakértők többsége
abban is kételkedett, hogy a diktatúrák képesek lesznek kontroll alatt tartani
a világháló rájuk eső szeleteit, a cenzorok azonban urai a helyzetnek – még
Kínának sem okozott különösebb nehézséget felhúzni a Nagy Tűzfalat. Utólag
visszatekintve már kevéssé meglepő, hogy a nyugati típusú demokráciákban sem
köszöntött be a digitális Kánaán, de arra talán csak a legpesszimistábbak számítottak,
hogy a vágyott demokratikus agóra helyett egy olyan online dzsungel jött létre,
ahol a régi módszerek és reflexek újjászületnek, a társadalmi rétegek között
húzódó árkok pedig tovább mélyülnek.
Mint kiderült, a keresőmotorok
és a közösségi hálók nem egy globális, vagy legalább össznemzeti konszenzust
teremtenek, hanem filterbuborékokat
hoznak létre a felhasználók aktív közreműködésével. A jelenség persze nem új, a
közéleti újságokat és a hírműsorokat sem információszerzésre, látókörtágításra
használta a fogyasztók többsége az internet előtti időkben, hanem
elfogultságaik, hiedelmeik, félelmeik, reményeik – röviden: világképük –
visszatükrözésére. A társadalom minden szegmensét lakóhelytől,
iskolázottságtól, politikai irányultságtól, anyagi helyzettől függetlenül
összekapcsoló közösségi hálók elviekben alkalmasnak tűntek az önként emelt
barikádok lebontására – az elszigeteltség ehhez képest csak fokozódott.
Az elsőszámú hírforrássá
vált Facebook minden júzernek azt adja, amit az látni és hallani szeretne. A
lájkolt cikkekhez, véleményekhez hasonlóakat kiemeli, a disszonáns
információkat – és velük a más perspektívát képviselő ismerősöket – kizárja a
személyre szabott newsfeedből. A visszajelzések, a világképnek ellentmondó
ideák, és a konstruktív viták hiányában kontrolálatlanul terjedhetnek az
áltudományok, az álhírek és az összeesküvés-elméletek. A kiberutópisták víziója
arról, hogy a korlátlan online nyilvánosságnak és a minden korábbinál szélesebb
szólásszabadságnak köszönhetően az „igazság” szükségszerűen utat tör magának,
naiv elképzelésnek bizonyult. A Facebookon már csak idézőjeles, személyre
szabott „valóságok” léteznek, a poszt-igazság
világában nem a tényszerűség, hanem az érzelmi rezonancia a döntő faktor – az
az igaz, amit annak érzünk.
Az internet nem mankót
vagy nagyítót biztosít az offline világhoz, hanem létrehoz egy újat,
folyamatosan változó, nehezen kiszámítható szabályokkal. Napjaink jelentős
részét ebben az online térben töltjük, a politikai és kulturális küzdelmek
kommunikációs frontjai is itt húzódnak, a filmek azonban egyelőre – talán a
műfaj eredendően vizuális természete és a lassú gyártási folyamat miatt sem – tudnak
erre a fejleményre reagálni.
A sorozatok szerencsére
naprakészebbek, a legpolitikusabb amerikai széria, a Kártyavár negyedik évadában megjelentek végre a web2.0-ás
politikusok is. Underwood elnök republikánus kihívója a közelgő választásokon
egy olyan fiatal kormányzó, aki anyanyelvi szinten beszéli a közösségi
hálózatok nyelvét. Amikor kulcsfontosságú bejelentést kell tennie, nem a
televíziós kamerák elé áll ki, hanem a mobiltelefonjával veszi fel az üzenetet
saját otthonában, a családja körében. A lényeg nem a mondandó, hanem az imázst
hitelesítő miliő, a hétköznapiságot sugalló háttér. Conway annyira dörzsölt,
hogy a home videókat, amelyeken a gyerekeivel játszik vagy a felesével évődik,
eleve azzal a szándékkal rögzíti, hogy amikor később – kampányának
átláthatóságát bizonyítandó –, nyilvánosságra hozza telefonjának teljes
tartalmát, a sajtó és a web népe kedvére böngészhessen az intim pillanatai
között. Tisztában van vele, hogy a bulvárra kondicionált választók a politikai
valóságshow-ra sokkal inkább vevők, mint a komplex világmagyarázatokra, és ezt
a tudását hasznosítja is.
Tűnjön bármennyire is
hitelesnek és korszerűnek ez a figura, a Kártyavár
valójában megtéveszti a nézőket. A sorozat azt sugallja, hogy az online
közvéleményt épp olyan könnyű manipulálni, mint a tradicionális médiát. Előbbinek
Conway, utóbbinak Underwood a specialistája, mindketten sakknagymesterekhez
hasonlóan, több lépéssel előre tervezik meg a mozdulataikat, de amíg a
kapuőrökkel, évtizedek óta változatlan szakmai szabályokkal operáló hagyományos
sajtó felhasználása bevett gyakorlat, illene legalább jelezni, hogy a reakciók
kiszámítása a politikai kommunikáció szempontjából még mindig vadnyugatnak
számító kibertérben jóval nehezebb.
Azt, hogy a technológiai
fejlődés nem csak hatalomtechnológia változásokat, hanem akár paradigmaváltást
is hozhat, Charlie Brooker zseniális szatírája, a Fekete tükör ismerte fel először. A Waldo című epizódban egy humorista által animált, obszcén humorú
rajzfilmmedve annyira népszerűvé válik, hogy a showműsor producere elindítja a
választásokon. Waldo programja eleinte csak a trollkodás, a status quót képviselő
arrogáns ellenfelét válogatott sértésekkel támadja, de ennyi is elég ahhoz,
hogy a közvélemény-kutatásokban meginduljon felfelé. A szavazókat nem zavarja,
hogy a türkizkék medve semmi előremutatót nem képvisel – vagy, hogy nem is
létezik –, mert cserébe sokkolja és szórakoztatja őket, morális fölénye a
cinikus karrierpolitikusokkal szemben így is megkérdőjelezhetetlen; ő legalább
garantáltan őszinte. A híveket az sem tántorítja el, amikor a medvét mozgató
humorista a népszerűség felelősségétől megrettenve kibújik a karakterből, és azt
kéri, hogy a választás komolyságának megőrzése érdekében ne szavazzon rá senki.
Brooker utólag
bevallotta, méretes ziccert hagyott ki, amikor nem nyerette meg Waldóval a
választást. 2012-ben még túl abszurdnak tűnt a gondolat, hogy egy populista
karikatúrát képesek lennének megválasztani az emberek. A valóság azóta túlnőtt
a fikción, kiderült, hogy az unortodox módszerekkel operáló, politikailag
inkorrekt antipolitikusok képesek meghekkelni a rendszert. Ahogy Waldónak, úgy Trumpnak
sem volt szüksége rá, hogy pozitívan nyilatkozzanak róla az elemzők – elégnek
bizonyult az is, hogy az új média térnyerésétől rettegő, a szakmaiságot az
infotainment oltárán feláldozó hírcsatornák minden egyes botrányáról
részletesen beszámoltak – az előválasztások idején több Trump-gyűlést is
élőben, kommentárok nélkül közvetített a CNN –, miközben a rajongók a közösségi
médiában, a kapuőrök asszisztenciája nélkül léphettek vele kapcsolatba.
Az okostelefonjára
rágyógyult, a tweetjeivel, lájkjaival és megosztásaival szavazó júzer felelőssége
ritkán kerül szóba – a Fekete tükör
legfrissebb évada ezt a hiányosságot is pótolja. Armando Iannucci szatírájának,
Az alelnöknek visszatérő poénja, hogy
a címszereplő a Twitteren érzékelt közhangulat függvényében váltogatja
politikai álláspontját, de a Black Mirror
vonatkozó epizódja (Hated in the Nation)
még tovább megy, amikor az online csordaszellem befolyását taglalja. A műfaját
tekintve szabályos nagyvárosi krimiben egy olyan gyilkos garázdálkodik, aki aktuális
áldozatának kiválasztását a Twitter közösségére bízza – a szavazáshoz elég egy
#deathto („halálrá”) hashtaget illeszteni a gyűlölt személy nevéhez. Az első
haláleset után a voksolók még védekezhetnek azzal, hogy nem tudták, virtuális kívánságukat
valaki valóra váltja, a másodiknál azonban már nincs mentségük. Az epizód
végére a gyilkos kerül morális fölénybe, amikor rámutat, hogy az igazi bűnösök a
leírt szavaikért felelősséget nem vállaló arctalan felbujtók, akik el is nyerik
méltó büntetésüket.
A közösség értékítélete
az évad nyitóepizódjában, a Nosedive-ban
is szavazással fejeződik ki. Brooker egy olyan jelent képzelt el, amelyben az
emberek a napi interakcióik során egy mobilalkalmazás segítségével 1-től 5-ig
terjedő skálán pontozzák egymást. A tét komoly, akinek túl alacsony a
pontszáma, az páriának minősül, nem léphet be olyan intézményekbe, amelyeket a
magasabb társadalmi státuszúak használnak.
Brooker tulajdonképpen
nem tett mást, csak elképzelte, hogyan nézne ki, ha a közösségi médiák működési
elvét átültetnénk a valóságba. A felszínen minden szép és jó lenne, mindenki a
legelőnyösebb arcát igyekezne mutatni, hogy elnyerje az áhított lájkokat, a
kölcsönös kedvesség álcája azonban egy képmutató és hazug világot rejtene, és
végül pont odajutnánk, ahol most vagyunk – mindenki befészkelné magát a saját
kényelmes buborékjába, biztonságos távolban a Mástól.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
|