MoziA fegyvertelen katonaSoós Tamás Dénes
Hacksaw Ridge –
amerikai, 2016. Rendezte: Mel Gibson. Írta: Andrew Knight. Kép: Simon Duggan.
Zene: John Debney és Rupert Gregson-Williams. Szereplők: Andrew Garfield
(Doss), Teresa Palmer (Dorothy), Vince Vaughn (Howell), Sam Worthington
(Glover), Hugo Weaving (Tom). Gyártó: Icon Productions / Cross Creek Pictures.
Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált.
131 perc.
Mel Gibson megváltotta
magát. Miután Hollywood egy évtizedre független produkciókba száműzte rasszista
megjegyzéseiért, idén a DVD-polcokra és talán az Oscar-versenybe is visszatér. Az utolsó emberig az akciófilmes B-közép
előtt vezekelt, mikor Gibson kijózanodott családapája visszavedlett az amerikai
országutak neonáci motorosbandával és mexikói kartellel leszámoló harcosává, A fegyvertelen katona pedig Hollywoodnak
adta meg, ami Hollywoodnak jár: a 40-es évekbeli aranykor előtt tisztelgő
vallásos giccset, amely II. világháborús szuperhősfilmként értelmezi újra A passiót.
Gibson szemében a
fegyverviselést vallási okokból megtagadó szanitéc, Desmond Doss a háború
szürkéskék poklára alászálló, újjászülető, majd mennybemenő Krisztus-allegória,
akinek védhetetlenséget vallásos következetessége biztosít. Doss nem a béke,
hanem a tízparancsolat híve, így Gibson túlléphet a Truffaut óta
megkerülhetetlen kérdésen, miszerint lehet-e háborúellenes háborús filmet
forgatni. Neki különben sem kell magyarázkodnia, mint Howard Hawksnak a York őrmesterben, amelyben a vallásos
parancsmegtagadó végül bibliai idézettel indokolja a béke nevében elkövetett
öldöklést, hiszen Gibson, a lassítva reppenő húscafatok esztétája már A passióban is az erőszak fizikai
ábrázolásában kereste a megváltást. Nézőjét most is kilyukadó, kigyulladó, és
szétrobbanó emberek látványával rendíti meg, mert minél könyörtelenebb a harc,
annál nagyobb szent az azon felülemelkedő szanitéc, aki végül nem kiábrándul,
hanem megdicsőül a háborúban. A
fegyvertelen katona így nem a legvéresebb pacifista, hanem a
legerőszakosabb keresztény film lesz, amely olyan fájóan didaktikus, mégis
zsigeri hatású jelenetekben hirdeti a felebaráti szeretet, az amerikai
felsőbbrendűség és a klasszikus hollywoodi film dicséretét, hogy talán még Stan
és Kenny sem fogják visszakövetelni a pénzüket azért, hogy megint egy istenfélő
gyilokpornóra váltottak jegyet. Hiszen tudhatták, mi vár rájuk Gibson
vériszamos (ön)megváltástörténetében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 3.2 |
|
|