KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A fegyvertelen katona

Soós Tamás Dénes

Hacksaw Ridge – amerikai, 2016. Rendezte: Mel Gibson. Írta: Andrew Knight. Kép: Simon Duggan. Zene: John Debney és Rupert Gregson-Williams. Szereplők: Andrew Garfield (Doss), Teresa Palmer (Dorothy), Vince Vaughn (Howell), Sam Worthington (Glover), Hugo Weaving (Tom). Gyártó: Icon Productions / Cross Creek Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 131 perc.

 

Mel Gibson megváltotta magát. Miután Hollywood egy évtizedre független produkciókba száműzte rasszista megjegyzéseiért, idén a DVD-polcokra és talán az Oscar-versenybe is visszatér. Az utolsó emberig az akciófilmes B-közép előtt vezekelt, mikor Gibson kijózanodott családapája visszavedlett az amerikai országutak neonáci motorosbandával és mexikói kartellel leszámoló harcosává, A fegyvertelen katona pedig Hollywoodnak adta meg, ami Hollywoodnak jár: a 40-es évekbeli aranykor előtt tisztelgő vallásos giccset, amely II. világháborús szuperhősfilmként értelmezi újra A passiót.

Gibson szemében a fegyverviselést vallási okokból megtagadó szanitéc, Desmond Doss a háború szürkéskék poklára alászálló, újjászülető, majd mennybemenő Krisztus-allegória, akinek védhetetlenséget vallásos következetessége biztosít. Doss nem a béke, hanem a tízparancsolat híve, így Gibson túlléphet a Truffaut óta megkerülhetetlen kérdésen, miszerint lehet-e háborúellenes háborús filmet forgatni. Neki különben sem kell magyarázkodnia, mint Howard Hawksnak a York őrmesterben, amelyben a vallásos parancsmegtagadó végül bibliai idézettel indokolja a béke nevében elkövetett öldöklést, hiszen Gibson, a lassítva reppenő húscafatok esztétája már A passióban is az erőszak fizikai ábrázolásában kereste a megváltást. Nézőjét most is kilyukadó, kigyulladó, és szétrobbanó emberek látványával rendíti meg, mert minél könyörtelenebb a harc, annál nagyobb szent az azon felülemelkedő szanitéc, aki végül nem kiábrándul, hanem megdicsőül a háborúban. A fegyvertelen katona így nem a legvéresebb pacifista, hanem a legerőszakosabb keresztény film lesz, amely olyan fájóan didaktikus, mégis zsigeri hatású jelenetekben hirdeti a felebaráti szeretet, az amerikai felsőbbrendűség és a klasszikus hollywoodi film dicséretét, hogy talán még Stan és Kenny sem fogják visszakövetelni a pénzüket azért, hogy megint egy istenfélő gyilokpornóra váltottak jegyet. Hiszen tudhatták, mi vár rájuk Gibson vériszamos (ön)megváltástörténetében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13048