Magyar krimiAranyélet 2. évadItt élni totál szívásCsiger Ádám
Az
Aranyélet második évadában a bűnök
immár nem csak környezetünk termékei, de a tönkrement múltunké is.
Az
HBO saját gyártású sorozatának első évada a Breaking
Bad (Totál szívás) inverzeként is
jellemezhető. Nem egy decens kémiatanár válik benne Tony Montana-féle
gengszterfőnökké, hanem fordítva, egy kisstílű, ám nagy vagyonra szert tett
bűnöző (Miklósi Attila szerepében Thuróczy Szabolcs) próbál jó útra térni, és
csak hiszi, hogy őt már nem érheti kiábrándulás. Az első nyolc rész a napjaink
Magyarországában banálisnak számító csalásokat és korrupciót mutatta be a román
új hullám magas színvonalán, egyben a kortárs hazai közérzetet is eltalálta, ezzel
megszólítva a nézőket, kultgyanússá válva és nagy sikert aratva mind a
közönség, mind a kritikusok köreiben. A második évad még ambiciózusabb: az
alkotógárda generációjának talán legnagyobb közéleti fordulatát, a
rendszerváltást eleveníti fel. Azt sugallja, hogy nem csak a környezetünk (de)formálhat
minket, de a múltunk is, amivel szembe kell néznünk, és ezt az Aranyélet a gyakorlatban is
megvalósítja, mivel feldolgoz egy kulcsfontosságú érát. Annak ellenére, hogy
annak nem voltak igazán látványos, emblematikus eseményei hazánkban, nem csoda,
hogy alulreprezentálták a magyar filmtörténetben. Már az első évadban is
elhangzott, hogy a Miklósi család a rendszerváltás után csúszott adósságokba és
ekkor kezdtek csalásokból élni, ezt azonban a második évad részletesen be is
mutatja, a „show, don’t tell” („mutasd, ne mondd”) drámaírói kritériumnak is
megfelelve.
Ezzel
a merész törekvéssel az alkotók ráadásul dramaturgiai kockázatot is vállaltak,
mivel a flashback ritkán ad hozzá a cselekmény feszültségéhez, ráadásul
megfigyelhető, hogy ha egy sorozatban elszaporodnak a karakterek
háttértörténetét megvilágító, múltba való visszatekintések, az a végső
kifulladás jele, általában egyes szériák utolsó, hatodik-hetedik évadára
jellemző (True Blood, Trónok harca).
Az Aranyélet showrunnere, Krigler
Gábor és az írók (Lengyel Balázs, Tasnádi István, Zomborácz Virág) még a
szappanoperák, a melodrámák és a sequelek fordulataitól sem ódzkodnak: a
Miklósi család múltjából előhúznak egy James Bond-filmeket idéző (halottnak
hitt, csonka testű) antagonistát (Végh Zsolt), aki még az első évad
rosszfiújánál, Hollós Endrénél (Anger Zsolt) is ádázabb ellenfél. A második
évad viszont nem csak az amerikai tömegfilm, de a magyar szerzői mozi
hagyományait is követi. A Breaking Bad
tökéletes ellentéte, európai verziója nem is szólhat másról, mint társadalmunk
romlottságáról, ahol az Aranyélet
szerint legálisan, tisztességesen megélni akciófilmbe illő kihívás.
Az
Aranyélet múltbeli történetszála
parabolaként is működik, viszont a lokális témához univerzális dramaturgia
társul, az alkotók a kortárs tévésorozat-szcéna csúcsát képviselő amerikai
szériákról vettek példát, mivel a múltbeli jelenetek előrevetítik azt, ami a
jelenben történni fog a karakterekkel. A sorozat írói és rendezői (Dyga
Zsombor, Mátyássy Áron) nem utólag ágyaznak meg a fordulatoknak, hanem előre
sejtetik azokat, ezzel is feszültséget teremtve. Amennyire kuriózum a magyar
filmes színtéren a közelmúlt – produkciós szempontból meglehetősen költséges – ábrázolása,
annyira hiánypótlóak az Aranyélet
második évadának akciójelenetei is, amik ugyancsak amerikai mintára készültek, és
ez korántsem válik kárukra. A második évadban fokozatosan nőnek a tétek,
összefutnak a szálak, de az alkotók nem várnak a szezon fináléjáig a
nagyjelenettel, hanem már az ötödik részben bevetnek egy olyan epikus
akció-szekvenciát, ami a True Detective
és a Trónok harca leginkább
nagyszabású epizódjait idézi, még ha nem is színvonalában, inkább csak
dramaturgiai szerepében.
A
második évad történetszövése a végletekig következetes, mivel krimi-szálának
bonyodalmai az első szezonban történtekben gyökereznek, azok logikus
következményei, a kísérletezés a flashback szcénákkal pedig nem csak tartalmi,
de stiláris tekintetben is a sorozat fejlődését jelzi. Az Aranyélet fő erénye, hogy bizonyítja, a krimi és a bűnthriller
kiválóan alkalmas konstruktív társadalomkritika gyakorlására.
ARANYÉLET – magyar tévésorozat, 2016. Rendezte: Dyga
Zsombor és Mátyássy
Áron.
Írta: Lengyel
Balázs, Tasnádi Iván, Zomborácz Virág. Kép: Marosi Gábor. Zene: Pádár Krisztián. Szereplők: Thuróczy
Szabolcs (Miklósi
Attila), Ifj. Vidnyánszky Attila (a fiatal Miklósi), Anger Zsolt (Hollós), Kovács Tamás (a fiatal Hollós), Végh
Zsolt (Gáll
Ferenc), Fehér László (a fiatal Gáll). Ónodi Eszter (Janka), Döbrösi Laura (Mira), Olasz Renátó (Márk), Danis Lídia (Erika). Gyártó: HBO. 8x50 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|