KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar krimi

Cop Mortem

Ezer jagelló

Kránicz Bence

Az akciókrimi ritka zsáner a magyar bűnmoziban.

 

Legutóbb a John Wicknél bizonyosodott be, hogy néha jól sül el, ha tapasztalt kaszkadőrök ülnek át a rendezői székbe. Ezt a pályaívet futotta be Kovalik „Joe” József is, aki a Cop Mortem révén vérbeli szerzői filmmel mutatkozhat be: írója, rendezője és vágója is a magántőkéből finanszírozott, kereskedelmi alapú akciókriminek.

A rendőr-sorozatgyilkosság körül bonyolódó, motoros bandákat és középkori szektákat is mozgósító történet csak egy fokkal bornírtabb a Tom Hanks-féle Infernónál, a kiszámítható, vagy éppen teljesen légből kapott fordulatoknál és áltörténelmi megfejtéseknél (hitték volna, hogy a cím egy 16. századi szekta neve?) sokkal zavaróbb a hosszúra nyújtott játékidő és az indokolatlan szuperközelikkel terhelt, szegényes képi világ. A trashfilmek szokásos stratégiájának megfelelően a Cop Mortem cselekményének tekintélyes részét nyomasztó szobabelsőkben lefolytatott beszélgetések töltik ki, amelyekben az Angliából hazatérő Interpol-ügynök, John Holdon világítja meg a gyilkosságok hátterét a túlhajszolt magyar rendőröknek.

Fájó, hogy Kovalik még a film fő vonzerejét és saját szakmai tudásának legjavát jelentő kaszkadőrjeleneteket – verekedéseket, motoros üldözéseket – is szinte követhetetlen gyorssnittekre tördeli, a Cop Mortem lehetséges erényei közül így csak a karizmatikus színészek és kameraérzékeny hírességek játéka marad élvezhető. Kamarás Iván, Anger Zsolt vagy Ganxsta Zolee egyaránt kihozzák a maximumot alulírt szerepeikből. Olyannyira, hogy az Anger által játszott gonosztevő egysorosait („Engem ezer jagelló üldöz életre-halálra!”) állítólag javarészt a színész találta ki.

A szereplőgárda és a hasonló aranyköpések miatt a Cop Mortem bulifilmként működhet igazán, amelyet a haverokkal közösen, ivós játékokkal egybekötve érdemes nézni. Akárhányszor Gáti Oszkár rendőrfőnöke verset szaval, vagy Anger szellemesen átkozódik, le kell dönteni egy felest, így még egy magyar trashfilm is élvezhetővé válik.

 

COP MORTEM - magyar, 2016. Rendezte, írta és vágta: Kovalik József. Kép: Kovács Claudia és Aszalós Botond. Zene: Halász Károly. Producer: Vavrik Tamás és Berecz Ferenc. Szereplők: Kamarás Iván (Holdon), Gáti Oszkár (Réti), Anger Zsolt (Berger), Ganxta Zolee (Apacs), Nagy Zsolt (Hardy), Szabó Győző (Rick), Gesztesi Károly (Kárpáthy). Gyártó: Macleod Film. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. 111 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 19-20. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13015