VilágfelfordulásAmerikai szélsőségesekFehéren izzó gyűlöletGéczi Zoltán
Hollywood alábecsüli a fehér
radikalizmus veszélyét, a filmvásznon a gyűlölet és a terror mindmáig obskurus
külső erők monopóliuma maradt.
A mainstream amerikai
filmeket és a tévéhíradókat nézve ugyan az ellenkezőjét érezzük: az átlagos
amerikai polgárnak jóval több oka van félni frusztrált fehér szomszédjától,
mint az Al-Kaidától: az iszlám terrorizmus fenyegetése eltörpül a hazai
gyűlöletcsoportok által képviselt erőszakhoz mérten.
American Way of Hate Crime
2012. augusztus 5., Oak
Creek, Wisconsin állam. A 40. életévében járó Wade Michael Page 10:25-kor
besétál az S. Howell Avenue 7512 címen álló szikh templomba, és legálisan
tartott, 9 milliméteres Springfield XD(M) félautomata lőfegyverével tüzet nyit
a bent tartózkodó, közösségi ebédre készülődő hívekre. Hat embert öl és négyet
sebesít meg, majd a templom parkolójában tűzharcot kezdeményez a riasztásra
kiérkező rendőrökkel. Page egy teljes, 19 golyót tartalmazó tárat kilő Brian
Murphy hadnagyra, 15 lövése talál (a tiszt csodával határos módon éli túl az
incidenst), mígnem egy rendőrségi golyó gyomortájon éri. A harcképtelenné vált
támadó földre rogy, és a megváltozott erőviszonyok reménytelenségét belátván, fejlövéssel
végez magával.
Page egyetlen okból hajtotta
végre a mészárlást: elégtételt akart venni a helyi muszlim közösségen az
ikertornyok elleni merényletért. Ám a helyi neonáci csoport megbecsült alakja,
a „szent faji háború” önkéntes harcosa, a beszédes nevű End Apathy (Nincs Több
Közöny) és Definite Hate (Határozott Gyűlölet) zenekarok egykori muzsikusa
alkatánál fogva idegenkedett az írott források tanulmányozásától, így a támadás
előkészítése során az sem tűnt fel számára, hogy a szikheknek tényszerűen semmi
közül nincs a muzulmán valláshoz.
Wade Michael Page meghalt,
de a „szent faji háború” ügye korántsem áll vesztésre, sőt: a mozgalom 2008
után, a gazdasági válságot, a bevándorlási hullámot és Obama elnök beiktatását
követően kivirágzott, támogatottsága és befolyása kiterjesztésével sikerült
rekonstruálni az 50 évvel ezelőtti viszonyokat. Az elmúlt tíz évben az Egyesült
Államok területén aktív fehér gyűlöletcsoportok száma és tagsága
másfélszeresére duzzadt, az önmagukat hazafias, keresztény és árja jelzőkkel
definiáló csoportokból a South Poverty Law Center vizsgálata szerint ezen sorok
írásakor legalább 930 tevékenykedik a szebbnek mondott jövő reményében – bőven
akadnak hát céltudatos fiatal harcosok, kik büszkén lépnek Page helyébe.
Welcome to AmeriKKKa!
Az FBI archívuma szerint
az 1970 és 2012 között amerikai földön elkövetett terrorakciók legfeljebb 4
százaléka volt muszlimokhoz köthető, mindeközben a cselekmények 32 százalékát
faji okokból, további 7 százalékát pedig vallási megfontolásból követték el
fehér amerikai állampolgárok. A mainstream hollywoodi filmek (Szükségállapot, 1998; Sziriána, 2005; A királyság, 2007; Hazugságok
hálója, 2008) és tévésorozatok (24,
2001-2010; Homeland: A belső ellenség,
2011-; Sleeper Cell – Terroristacsoport,
2005-2006) világképével szemben az új millennium beköszöntével az Amerikai
Egyesült Államok állampolgárainak biztonsága szempontjából nem a közel-keleten
toborzott muszlim terroristák, hanem a hazai földön született radikálisokból
felálló, all-american gyűlöletcsoportok és paramilitáris szervezetek jelentik a
legnagyobb veszélyt. A National Socialist Movement, az Aryan Nations, a White
Aryan Resistance, a National Alliance, az American Front, az Alternative Right
s még megannyi szélsőséges párt vagy csoportosulás, s az ősbűn, a Ku Klux Klan toxikus
szelleme régóta mérgezi az amerikai társadalmat, de a téma szégyenletes mivolta
okán a fősodorbeli filmgyártás csak elvétve tesz kísérletet a jelenség
bemutatására és értelmezésére – holott a rasszista szerveződések éppúgy az
amerikai közéleti kultúra részei, mint az Occupy Wall Street-mozgalom. A
radikális fehér nacionalisták az Alt-Right támogatói közé tartozó Steve Bannon
(Donald Trump volt kampányfőnöke) stratégiai tanácsadói kinevezésével rövidesen
a Fehér Házba is bevonulhatnak.
Az amerikai kisvárosok
határában megszokott látvány a „Járj templomba, vagy elvisz az Ördög!” feliratú
tábla, de a többnyire csupán átutazó, ritkábban be is térő autósok másféle
tematikájú információs felületekkel is sűrűn találkozhatnak: „Az Amerikai
Lovagok köszöntik a KKK-családokat és a KKK-támogatókat!”; „Megérkeztél
Klánföld szívébe! Isten hozott Észak-Karolinában! Lépj be az Egyesült Klánokba!”,
„A területen polgári őrjárat működik. Nyugodtan alhatsz, a Klán vigyáz rád!”. A
fehér szupremácia hirdetői országszerte jelen vannak, de a
Texas-Missouri-Virginia-Georgia államok által határolt övezet, az ún. Biblia-öv
az igazi otthonuk, társadalmi beágyazottságuk itt a legerősebb. Vörös, azaz
hagyományosan republikánus-párti államok ezek; gazdasági teljesítményük eleve
elmaradt az északi és nyugati parti régiótól, az elmúlt évtizedekben pedig az
amerikai nehézipar általános hanyatlása miatt gyötrelmes depresszió uralta el a
vidéket, s az itt élőknek igen kevés jutott az információs társadalom globális vívmányaiból.
Széles-nagy pusztaságok és tágas horizontok, zéró kilátással; a
metropoliszoktól való távolság földrajzi fogalmakkal nem meghatározható, másféle
nyomor és reménytelenség tapasztalható itt, mint amit a nagyvárosi viszonyok
közepette lát és láttat a kamera (8
mérföld, 2002; Halhatatlan szeretők,
2013; Straight Outta Compton, 2015). A
széppróza veretes könyörtelenségével mutatja meg eme vidéket s az itt élő
amerikaiakat David Mackenzie friss filmje, a Nyugat-Texasban játszódó Utánunk az özönvíz (Hell or High Water, 2016); a pusztulat által eluralt porfészkekben
forgatott neo-western a bankrabló testvérpár történetébe beágyazva tárja fel a
21. századi mélyszegénység rejtett bugyrait, amelyek keltetőként szolgálnak a
gyűlöletcsoportok számára.
A Ku Klux Klán gyermekei (Kids of the KKK, Christopher Webber,
Nicolas Forest, 1997) dokumentumfilmes eszközökkel, szociológiai igénnyel
mutatja be a Klán eszmeiségét és módszereit. A kamera előtt meglepő
közlékenységet tanúsító KKK-tagok deklarált célja a helyi közösségek önvédelmi
képességének fokozása, amelynek garanciáját a náci ideológia mellett a
félautomata, gyorstüzelő rohamfegyverekben vélik megtalálni. Általában véve
békés emberek ők, szombaton közösségi piknikre, vasárnap templomba járnak, de
szükség esetén, ha „életmódjukat, vallási meggyőződésüket vagy családjukat” éri
támadás, készen állnak mindezek megvédésére. A potenciális támadók kilétére
vonatkozóan sem restek nyilatkozni: „Amikor elsütöm a fegyvert, az
ellenségeinkre gondolok, akik árthatnak nekünk. Ilyenkor egy niggert, egy
zsidót, egy buzit látok magam előtt. Ők mind az ellenségünk.” – erős szavak
ezek egy 16 éves srác szájából. Az interjúkból rekonstruálható kép azonban
jóval nagyobb felbontású, bővelkedik a nyomasztó részletekben: magányos és
mellőzött fiatalok válnak a Klán tagjává, akik nem feltétlen gonosz vagy aljas
természetük, mintsem inkább zavarodottságuk leplezése végett öltik magukra a
jól ismert egyenruhát.
Játékfilm esetében ritkán
merülnek fel hasonló szempontok, a forgatókönyvírók inkább a bűnüldöző szervek nézőpontját
sajátítják el (Storm Warning, 1951; Lángoló kereszt, 1974; Nincs irgalom, 1989), tehát tisztán kriminológiai,
nem pedig társadalmi problémaként tekintenek a Klánra s más hasonló
szervezetekre, a téma kényelmetlen mivoltánál fogva tényleges morális
szempontok csak elvétve kerülnek tárgyalásra (Ha ölni kell, 1996; Lángoló
Mississippi, 1988; Kísért a múlt,
1996). Utóbbiak közé tartozik a valós események által inspirált Imperium (Daniel Ragussis, 2016), amely
Michael German FBI-ügynök történetére építi a cselekményt; a szövetségi nyomozó
sikeresen épült be egy neonáci terroristasejtbe, s miután a forgatókönyv
megírásából is tevékeny részt vállalt, feltételezhető, hogy a film hiteles
képet kommunikál az amerikai fehérszupremácia-csoportokról. Az Imperium, bár alapvetően a klasszikus suspense
thrillerek zsáneréhez tartozik, rémisztő végkövetkeztetést kínál, miszerint a mozgalom
legveszélyesebb tagjait nem a tarkopaszra borotvált, a Harmadik Birodalom
iránti szimpátiát nyíltan demonstráló tetoválásokkal gazdagon kivarrt,
zűrzavarra és véres balhékra vágyó skinheadek, hanem a látszólag konszolidált
életvitelt folytató, kertvárosi értelmiségiek között lehet meglelni, merthogy a
rasszizmus gyökere messze túlnő az ostoba erőszakkultuszon.
A tematikus nagyjátékfilmek
legszélesebb körben ismert, legnagyobb hatású képviselője egy elsőfilmes
rendező szélesvásznú bemutatkozása (az Internet Movie Database Top 100 listáján
a 31. helyet foglalja el). A Tony Kaye által dirigált Amerikai história X (American
History X, 1998) a főcímtől a stáblista végéig sugározza az alkotó
személyes elkötelezettséget: az angol származású videókliprendező 45 évesen,
kiérlelt és kidolgozott dramaturgiai koncepcióval vitte 35 milliméterre a
kortárs amerikai történelem legvitatottabb kérdéseit szkriptbe oltó David McKenna
forgatókönyvét. A szerző tényalapú narratívát vetett papírra: Derek Vinyard karakterét
valós személyről, Frank Meeinkről mintázta (a róla szóló, önmagában is
tanulságos dokumentumportré Skinheads
USA: Soldiers of the Race War címmel érhető el). Sűrű életrajz az övé:
kamaszként tért meg a mozgalom kebelére, 17 éves korára széleskörű respektet és
vezetői pozíciót vívott ki a dél-philadelphiai neonácik között, majd
gyilkossági kísérlet és emberrablás vádjában találtatott bűnösnek (ironikus: éppen
egy rivális skinhead-csoport tagjainak sérelmére), hogy jellemformáló három
évet tölthessen el egy szövetségi büntetésvégrehajtási-intézetben, ahol a
kevert etnikai viszonyok közepette kegyetlen megvilágosodása támadt, ami a
szabadulása után bekövetkezett ideológiai fordulatban vált gyakorlattá.
Szenvedély és gyűlölet, tragédia és erőszak, kiaknázható dramaturgiai
nyersanyag bőven akad a történetben, de a forgalmazásba került vágás éppen a
cselekmény kulcsfontosságú pontján válik elnagyolttá és vázlatszerűvé: a
főszereplő megtérésének aktusa, a börtönből szabadult, lélektanilag radikálisan
megváltozott Derek jellemrajza a szükségesnél jóval kevesebb időt és teret kap,
s mintha Edward Norton sem érezte volna oly mértékben a megtért figurát, mint a
faji gyűlölet apostolaként fellépő szkinhedvezért. Mindezt erősíti, hogy Tony
Kaye nagy specialistája a fekete-fehér filmezésnek (eme a képességét a Johnny
Cash videóklipek – Help Me, God’s Gonna Cut You Down – is ékesen
demonstrálják), s miután a retrospektív jeleneteket ezen formátumban forgatták,
a neonáci vezető karaktere esztétikai szempontból is összehasonlíthatatlanul
erőteljesebb a vásznon.
A kritika és a közönség
egyöntetűen méltányolta Tony Kaye drámáját, maga a rendező azonban, miután
megtekintette a stúdió által megvágott verziót, az átszerkesztésen felháborodva
látványosan tagadta meg debütáló nagyjátékfilmjét. Nevét le akarta vetetni a
stáblistáról, bojkottot szervezett, fizetett hirdetésben tiltakozott a Variety
magazinban, végső elkeseredésében pert indított a Director’s Guide of America
(Amerikai Rendezők Céhe) és a New Line Cinema ellen (mindkettőt elveszítette). Nehéz
volna vitába szállni indulata jogos mivoltával: a forgatókönyv zárójelenetében,
miután testvére erőszakos halált halt a gimnáziumi mellékhelyiségben, Derek
tükör előtt állva borotválja a haját (ez Edward Norton követelésére került ki a
filmből) – érthető, hogy a direktor munkájának rút meghamisításaként értelmezte
a mozis verziót. Ily módon az Amerikai
história X a közönség által ma ismert formájában a szerzői üzenet
ellentettjét közvetíti a nézők felé.
Lángoló keresztek
Az Egyesült Államok
Alkotmánya nagyvonalúan kezeli a szólásszabadság és a civil önrendelkezés kérdését,
így a bibliai tanításokat sajátos módon értelmező fundamentalista keresztény
mozgalmak sem ütköznek különösebb korlátokba nézeteik terjesztése és gyakorlása
során. Mindamellett, hogy a prédikátorok ma is gyújtó hangvételű szózatokkal
buzdítanak a terhességmegszakítás intézményét támogatók, a melegek, a
muszlimok, a bevándorlók, a katolikusok, a promiszkuitásban élők, a feketék, a
zsidók és más vallási, faji, szexuális vagy demográfiai csoportok elleni aktív
fellépésre, az agymosással felérő prédikáción túl a tevőleges erőszakot, akár a
gyilkosságot sem tartják elfogadhatatlannak az amerikai társadalom kollektív
lelki üdvéért vívott modern keresztes háborúban.
A Veszett világ (Red State,
2011) kirívó cím az eredeti hangvételű vígjátékairól elhíresült Kevin Smith életművében.
A jónevű szerzői filmes már korábban is lelkesen és szellemesen gúnyolta ki a bigott
fanatizmust (Dogma, 1999), de ez
alkalommal számára idegen dramaturgiai elemekből óhajtott egységes narratívát
teremteni. Az apokalipszis után sóvárgó, az isteni ítélkezés jogát magának
vindikáló fundamentalista gyülekezet történetének első felvonása nyomasztó
szektahorror, amely váratlanul csap át fegyverropogástól hangos akciódrámába.
Kevin Smith remek dialógusíró és kétségkívül sziporkázik a kortárs popkultúra
közegében, de a rétegzett jellemek, a karaktervezérelt drámák világa idegen
tőle – holott pont a motivációk valódi feltárása, a vallási téboly
anatómiájának bemutatása adhatná meg azt a súlyt és feszültséget, amit
sajnálatos módon nélkülözni kényszerül a film.
Hasonló témát, a
szélsőjobbos fundamentalista keresztények homoszexuálisokkal szembeni erőszak
iránti olthatatlan szomját, a vallási neurózis által tüzelt homofóbiát
választotta témának Tommy Stovall író-rendező. A függetlenfilmes díjak
sokaságával méltatott Hate Crime
(2005) kis költségvetésű, ám annál nagyobb ambíciókkal fogant mozi, amely
megrendítő közvetlenséggel mutatja be egy meleg pár tragédiáját. Stovall,
dacára a produkció financiális volumenének, rendkívüli színészgárdát toborzott
össze (Seth Peterson, Brian J. Smith, Bruce Davison, Chad Donella), s bár a HD
kamerával forgott film puritán kivitelezése a dán Dogma-mozgalom tételeit
idézi, a húsból és vérből és valódi érzelmekből gyúrt szereplők intenzív
jelenléte könnyen palástolja a forgatókönyv közhelyszerű fordulatait.
Mindemellett a Hate Crime üzenete a
legkevésbé sem mondható megnyugtatónak: a rendező-író diagnózisa szerint az
amerikai meleg kisebbség ma is kiszolgáltatott az önmagukat erkölcsi
többségként definiáló erőszakcsoportokkal szemben, az intézmények és a helyi
közösségek csupán üres gesztusokat hajlandók gyakorolni érdekükben, s ha
bárminemű atrocitás éri őket, csakis saját magukra számíthatnak.
*
A hagyományosan demokrata
elkötelezettségű nagyvárosok területileg kevesebb, mint 4 százalékát teszik ki
az oly tágas amerikai élettérnek, a teljes populáció mintegy 60 százaléka lakik
olyan településeken, amelyek szociográfiai és kulturális szempontból
birtokolják a türelem és a megértés szép erényét, így többé-kevésbé képesek a
kisebbségekkel való békés együttélésre. Eltagadhatatlan tény, hogy a nagyvárosi
producerek, zenészek, írók, színészek formálják a kortárs amerikai
tömegkultúrát, de a vidéki Amerika mélyén a mai napig jelen van az az
atavisztikus rettegés, amely hajdanán a Jim Crow-törvényekben öltött szégyenteljes
alakot; ezen társadalmi problémák bemutatása pedig azon függetlenfilmesek
küldetése, akik maguk is hasonló közegből származnak, ennél fogva jól ismerik a
hollywoodi fősodor által oly aggasztó következetességgel került jelenségeket.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 4 átlag: 6.25 |
 |
|