AnimációAnilogue 2016A komfortzóna határánOrosz Anna Ida
Zsigerig hatoló, provokatív animációs mesék a 14. Anilogue fesztiválon.
A hazai közönség minden bizonnyal a holland Oscar-díjas
rendező, Michael Dudok de Wit első egész estés rendezését, A vörös teknőst várta a
legjobban. Jól jelzi ezt, hogy ugyan az Anilogue mellett már az október végi
Mozinet Filmnapokon is el lehetett csípni a Cannes-ban díjazott (jelentős
részben a kecskeméti rajzfilm stúdióban gyártott) francia–japán filmet, illetve
januártól itthon is moziforgalmazásba kerül, ennek ellenére az Anilogue
valamennyi nagytermes vetítésére kígyózó sorokban vártak az emberek. (A filmről szóló kritika a 38. oldalon
olvasható.)
*
Némileg A vörös teknős
robinzonád-történetéhez hasonlít a francia Jean-François Laguionie ötödik egész estés animációs mozija, a Louise a parton, ám a francia rendező az
allegórikus mesét jóval meghittebb, életszagúbb világba helyezte. A
történet egy idős hölgyről szól, aki egy tengerparti üdülővároskában ragad az
utószezon végén, miután lekési az utolsó vonatot a városba. A télvíz idejére
teljesen elnéptelenedett helyen a valóság alól kicsúszik a talaj, és az idős
asszony számára egy különös, a lét és nemlét között húzódó átmeneti állomássá
változik, ahol két beszélgetőtársa egy idős kutya és egy katonapilóta fán
csöngő csontváza. Az élet és halál közötti határmezsgyén – akárcsak Ingmar
Bergman gyönyörű klasszikusában, a modern tér- és időkezeléséről ismert A nap végében –, megelevenednek Louise
emlékei, képzeletben újralátogatja gyerekkorának helyszíneit, majd amikor a
valódi nyár beköszöntével ismét visszatérnek a nyaralók, ő már az elmúlás
dimenziójának megtapasztalásával mosolyog a tengerparti zsibongókra.
A
francia Franck Dion A fej eltűnik (Une tête disparaît) című, letisztult stílusú 3D-s kisfilmjének
főhőse szintén egy idős hölgy, aki, Louise-zal ellentétben épp fordítva, a
nagyvárosból tart vonattal a tengerpartra egy fiatalabb, szigorú tekintetű nő
kíséretében. Az idős hölgy különös ismertetőjele, hogy fejét a hóna alatt
hordozza, és rettentően bosszantja, sőt, egyenesen menekül az őt mindenhová kísérgető
és egy városi galamb ideges tekintetével követő fiatalasszony elől – aki ráadásul
anyának szólítja. Az öregkori szenilitás metaforájaként is felfogható film a
beteg ember szemszögéből érzékletesen és, nem mellesleg, szórakoztatóan mutatja
be a szellemi leépülést. A sokszorosan díjnyertes francia rendező filmje idén
Annecyban megkapta a legjobb rövidfilmnek járó Kristály-díjat.
*
Az animációs technika színvonalát tekintve ugyan nem a
legkiemelkedőbb alkotás Penny Lane amerikai dokumentumfilmes Ez őrület! (Nuts!) című egész estés filmje,
de kétség kívül az egyik legszórakoztatóbb volt a 14. Anilogue-on látottak
közül. A film a dokumentumfilmek tényfeltáró alaposságával térképezi fel egy méltatlanul
elfeledett polihisztor, egy
bizonyos John R. Brinkley életét. Vagy, ahogy a film leírása szól: „életének
majdnem teljes igazságát”. A gazdasági válság sújtotta Amerikában a 20-as években
kecskehere-implantációs műtétekkel, rádiócsatorna-alapítással, hírlevelek
gyártásával a szegénysorból felkapaszkodó, sokoldalú férfi az amerikai „self-made-man”
prototípusa, aki önerejéből hatalmas vagyonra és az emberek fölötti befolyásra
tett szert. Penny Lane filmje nem véletlenül kapta meg a Sundance fesztiválon a
legjobb vágásért járó díjat, hiszen főszereplőjének „munkamódszeréhez”
hasonlóan zseniálisan felépített és előadott történetvezetéssel előbb
piedesztálra emeli a hivatalosságok által méltatlanul lenézett zsenit, hogy végül
minél magasabbról tudja letaszítani a kamudoktor tündérmeséjét.
„Ez őrület!” – visíthatnánk a spanyol Alberto Vázquez nyers
humorú, víziószerű filmjei láttán is, amelyekben a lepusztult,
poszt-apokaliptikus tájba bizarr módon illeszkednek cuki, ám az élet által
megviselt állathősei. Legújabb rövidfilmjével (Decorado) a közönségdíjat, első egész estés, Pedro Riveróval közös rendezésével
(Pszichonauták, az elveszett gyerekek / Psiconautas, los niños
olvidados) pedig az Anilogue nagydíját elhozó
alkotó filmjei ugyanabban a disztópikus világban fogantak. A Decoradóban a főhőssel együtt nem
tudjuk eldönteni, hogy a bizarr, metszetszerű tájkép és benne a robotszerűen
mozgó alakok valósak-e, vagy csak díszletek. A Pszichonauták főszereplői, három kiskamasz, felkerekednek, hogy a minden
tekintetben teljesen lezüllött szigetről, ahol élnek, elmeneküljenek a tengeren
át egy szebb világ reményében. Ám, ahogy a Decorado
romantikus metszetgrafikái közül sincs menekvése a főhősnek, úgy a pszichonauták
is örök kárhozatra vannak ítélve az ökológiai katasztrófa sújtotta szigeten.
A
nézői komfortzónát teszteli a svéd Joanna Rytel is, aki Tüzelő anyák (Moms on Fire) című filmjével elhozta az Anilogue legjobb rövidfilmjének
díját. A kisrealista bábfilm egy szociográfiai film hatásosságával szembesít bennünket
két utolsó hónapos kismama mindennapjainak rögvalóságával. Az anyai szerep
szentségének és szépségének illúziójával való leszámolást segíti a bábfigurák
külalakja is, akik durvák, piszkosak, torzak.
Tóth
Luca Superbiájában a karakterek bizarr anatómiai felépítésén
keresztül (izmos mellű amazonok és satnya, feminin alkatú férfiak) beszél
hangsúlyosan a nemi szerepek kritikájáról.
*
A francia
Sébastien Laudenbach első egészestés rendezése szintén felkavaró hatású, ám
Alberto Vázquez vagy Joanna Rytel filmjeivel ellentétben felemelő élménnyel is
kecsegtet. A rendező párperces versfilmjeiben kísérletezte ki azt az absztrakt, pár ecsetvonással felskiccelhető, jelzésértékű
animációs nyelvet, amit most A levágott
kezű leány egész estés adaptációjában alkalmazott. A gyönyörű Grimm-mese,
ahogy arra a címéből is következtetni lehet, vérfagyasztó és brutális. A
moralitásjáték kezdetén a szegény molnár örök gazdagságért cserébe felajánlja
az ördögnek a lányát, akit, mivel szeplőtelenül tiszta, a gonosz nem tud
magával ragadni, viszont innentől kezdve a lánynak egész életében bujdosnia
kell új gazdája elől, aki folyamatosan új és új alakban keseríti meg az életét.
A bátran lecsupaszított látványvilág nemhogy eltávolítaná a nézőt a
történettől, hanem az mintha még inkább a bőre alá hatolna, és segítségével előtérbe
kerül a történet allegorikus értelme.
Theodore
Ushev bolgár származású kanadai rendező is egy mesét választott legújabb filmje
alapjául. A vak Vaysha, amely idén bekerült az animációs rövidfilmek tízes
Oscar-előválogatásába, a kortárs bolgár író, Georgi
Gospodinov metaforikus novelláján alapul. A film, A levágott kezű lányhoz hasonló módon, erős grafikai stilizációval
erősíti fel a történet elvont értelmét. A címszereplő lány különleges
képessége/betegsége, hogy egyik szemével csak a múltat, a másikkal csak a jövőt
képes látni, így lehetetlen számára a jelent megtapasztalni. A filmben Ushev a
rá jellemző, digitálisan létrehozott litográfiaszerű képekkel dolgozik.
Laza
ecsetvonásokkal operál a Dániában élő izraeli rendező, Uri Kranot legújabb, a
politikai egyenlőtlenségekre finoman rezonáló animációs dokumentumfilmetűdje
is, a Meddig, nem sokáig (How long, not
long). A film Martin Luther King „How long, not long” címen elhíresült
1965-ös beszédének részletéből indul ki, amelynek hatását erőteljes, lassan
építkező, ritmusos zenével teszi egyetemessé. Ezt az univerzális, a közvetlen
valóságtól elemelt jelentést valósítja meg a képek szintjén is, amikor a világ
különböző helyszínein készült archív mozgóképeket, dokumentumképeket, privát
felvételeket fest át és illeszt egymás mellé, és azzal, hogy minden egyes
fotografikus képen otthagyja az alkotói kéznyomát, elemeli őket a valóságtól.
Az európai animációs rendezőóriások, Dudok de Wit,
Laguionie, Franck Dion technikailag nagyívű, magával ragadó szellemű produkciói
mellett az Anilogue-on bemutatott friss nemzetközi animációs termés
meglepetésfilmjei megvalósításukban lazák, kézművesek, tartalmilag nyersek és
szókimondóak voltak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6.33 |
|
|