MoziHóesés BarcelonábanForgács Nóra Kinga
Barcelona, nit d’hivern –
spanyol, 2015. Rendezte: Dani de la Orden. Írta: Eric Navarro és Eduard Sola.
Kép: Ricard Canyellas. Zene: Joan Dausa. Szereplők: Alexandra Jiménez (Alba), Álex
Maruny (Oscar), Miki Esparbé (Carles), Alberto San Juan (Miguel). Gyártó:
Barcelona Nit de Films / El Terrat. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 95 perc.
A Hóesés Barcelonában maga a katalán Igazából szerelem. Több szálon futó cselekményének egyes történetei
mind a szerelem és szeretet kérdései körül bonyolódnak, a katalizátor pedig
ismét az ajándékozás ünnepe. Sőt, Dani de la Orden munkája kitör az
ünnep-filmek hagyományából, hogy ne csak a szereplői egymásnak, hanem a film is
szerelmi vallomással adózzon Barcelonának. A Hóesés Barcelonában tehát a városfilmek sorába is becsatlakozik.
Mindez ígéretesen hangzik, csakhogy az eredmény mégsem szívmelengetően ünnepi,
a helyi hagyományok szerint a Háromkirályok felvonulásának estéjén-éjjelén
játszódó mozidarab, hanem inkább a két filmtípus igen-igen elhanyagolt
szerelemgyereke.
Pedig vannak jó ötletei:
a cselekményt az ünnep legfeszültebb 24 órájára szűkíti, és lemond a
családbarát biztonsági játékról, teret engedve korhatáros jeleneteknek. Nem
erőlteti a szálak szoros összefonódását, sem a gigantikus finálét, megmarad jó
értelemben földhözragadtabb, novellisztikus szösszenetnek. Ráadásul az egyik
történetszál – amelyben az egyik király teljes jelmezben kereket old a
felvonulásról, hogy egy éjszakán át üldözze 20 éve nem látott szerelmét – annyi
lehetőséget rejt magában, hogy arra akár egy egész filmet fel lehetett volna
építeni.
Talán ezt is kellett volna
tennie a rendezőnek: a Hóesés
Barcelonában többi története ugyanis szellemtelen, a szökött királyon túl
pedig csak elvétve akad talányos vagy szimpatikus figura. Hiába a katalán
nyelvhasználat és az erre tett folytonos utalások, az ünnepi felvonulás képei
vagy a Barcelona-Madrid ellentét felvillantása, a várost alig ismerjük meg. A
benne zajló hétköznapi életek többé-kevésbé hétköznapi problémái cél szerint
humoros, valójában túlzottan egyszerűsítő ábrázolást nyernek. A legnagyobb baj,
hogy néhány pillanatot leszámítva a Hóesés
Barcelonában nem tud hangulatot teremteni: a szerelem és szeretet körüli
felhajtás idegen és művi marad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 4.5 |
|
|