KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hóesés Barcelonában

Forgács Nóra Kinga

Barcelona, nit d’hivern – spanyol, 2015. Rendezte: Dani de la Orden. Írta: Eric Navarro és Eduard Sola. Kép: Ricard Canyellas. Zene: Joan Dausa. Szereplők: Alexandra Jiménez (Alba), Álex Maruny (Oscar), Miki Esparbé (Carles), Alberto San Juan (Miguel). Gyártó: Barcelona Nit de Films / El Terrat. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 95 perc.

 

A Hóesés Barcelonában maga a katalán Igazából szerelem. Több szálon futó cselekményének egyes történetei mind a szerelem és szeretet kérdései körül bonyolódnak, a katalizátor pedig ismét az ajándékozás ünnepe. Sőt, Dani de la Orden munkája kitör az ünnep-filmek hagyományából, hogy ne csak a szereplői egymásnak, hanem a film is szerelmi vallomással adózzon Barcelonának. A Hóesés Barcelonában tehát a városfilmek sorába is becsatlakozik. Mindez ígéretesen hangzik, csakhogy az eredmény mégsem szívmelengetően ünnepi, a helyi hagyományok szerint a Háromkirályok felvonulásának estéjén-éjjelén játszódó mozidarab, hanem inkább a két filmtípus igen-igen elhanyagolt szerelemgyereke.

Pedig vannak jó ötletei: a cselekményt az ünnep legfeszültebb 24 órájára szűkíti, és lemond a családbarát biztonsági játékról, teret engedve korhatáros jeleneteknek. Nem erőlteti a szálak szoros összefonódását, sem a gigantikus finálét, megmarad jó értelemben földhözragadtabb, novellisztikus szösszenetnek. Ráadásul az egyik történetszál – amelyben az egyik király teljes jelmezben kereket old a felvonulásról, hogy egy éjszakán át üldözze 20 éve nem látott szerelmét – annyi lehetőséget rejt magában, hogy arra akár egy egész filmet fel lehetett volna építeni.

Talán ezt is kellett volna tennie a rendezőnek: a Hóesés Barcelonában többi története ugyanis szellemtelen, a szökött királyon túl pedig csak elvétve akad talányos vagy szimpatikus figura. Hiába a katalán nyelvhasználat és az erre tett folytonos utalások, az ünnepi felvonulás képei vagy a Barcelona-Madrid ellentét felvillantása, a várost alig ismerjük meg. A benne zajló hétköznapi életek többé-kevésbé hétköznapi problémái cél szerint humoros, valójában túlzottan egyszerűsítő ábrázolást nyernek. A legnagyobb baj, hogy néhány pillanatot leszámítva a Hóesés Barcelonában nem tud hangulatot teremteni: a szerelem és szeretet körüli felhajtás idegen és művi marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13051