KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A WikiLeaks-botrány

Fekete Martin

The Fifth Estate – amerikai, 2013. Rendezte: Bill Condon. Szereplők: Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, David Thewlis. Forgalmazó: ADS Service. 128 perc.

 

A Z generáció megjelenése Hollywoodot sem hagyta érintetlenül: napjaink legnépszerűbb életrajzi filmjei már nem politikusokról, sportolókról vagy művészekről szólnak, hanem a technológia úttörőiről. Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Julian Assange – mindhárman az informatika és az internet világából kerültek át a mozivászonra, azonban míg A közösségi háló vagy a Jobs korszakalkotó zsenije csak saját közegében kavarja fel az állóvizet, addig A WikiLeaks-botrány hőse a legmagasabb szintekről szerez magának ellenségeket.

A műfajban otthonosan mozgó – James Whale rendező utolsó napjairól, illetve a szexuálpszichológia egyik megalapozójának tartott Alfred Kinsey-ről is forgató – Bill Condon jól érezte, hogy Assange történetében több van egy egyszerű életrajzi filmnél, ám azzal, hogy egyszerre kínálja fel a nézőnek a Benedict Cumberbatch által játszott WikiLeaks-alapító és Daniel Brühl árulóvá váló karakterének szemszögét, a paranoiathriller csupán kiegészítő elemmé válik a kettejük viszonyát bemutató cselekményben. Ha csak az egyik hős elszigetelődésére koncentrált volna, könnyen lehet, hogy mestermű születik, ugyanis a film számos más megoldásában a műfaj legkiválóbb képviselőit idézi: a hurok szorulásával egyre kilátástalanabbá és nyomasztóbbá váló hangulat A Parallax-tervet; az események sodró és elsőre átláthatatlan egymásutánja Pakula másik klasszikusát, Az elnök embereit; a játékidő túlnyomó részében alkalmazott kézikamera-használat pedig Frankenheimer Másolatokját.

A film ezen erényei mindenképp bizakodásra adnak okot a paranoiathrillerek kedvelőinek, ugyanis a világhálón keresztül zajló megfigyelések és egyéb titkosszolgálati tevékenységek még évekig termékeny táptalajt biztosítanak majd a műfajnak, mely új virágkorát élheti, ha kiszabadul az életrajzi motívumok nyomása alól.

Extrák: Nincsenek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12530