KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ragyogó nekropolisz

Teszár Dávid

Rak ti Khon Kaen – angol-francia-koreai-thai, 2015. Rendezte és írta: Apichatpong Weerasethakul. Kép: Diego Garcia. Szereplők: Jenjira Pongpas (Jenjira), Banlop Lomnoi (Itt), Jarinpattra Rueangram (Keng), Petcharat Chaiburi (Tet). Gyártó: Kick the Machine / Match Factory. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 122 perc.

 

Az egyedülállóan eredeti, thaiföldi Apichatpong Weerasethakul életművében az Arany Pálmával jutalmazott Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire (2010) jelentett látványos váltást a korábbi, ismétlésekre és/vagy ellentétekre épülő, kísérletező kedvű játékfilmjeihez képest. Míg a Boonmee bácsiban a címszereplő emlékeire alapozta az elbeszélő játékfilm kereteit jócskán szétfeszítő, elvarázsolt meséjét, a Ragyogó nekropolisz esetében immár (legalább) három szereplő álmait, emlékeit és gondolatait fűzi egybe a rendező a játékidő előrehaladtával egyre nehezebben elkülöníthető módon.

Az eddigi művei ismeretének fényében meglepően nézőbarát, akár már követhetőnek is nevezhető „sztori” szerint egy falusi iskolát rögtönzött kórteremmé alakítanak át, miután a közelben dolgozó katonákon rejtélyes aluszékonyság lesz úrrá. Egyikőjükhöz, Itthez egy önkéntes ápolónő (Jen) érkezik, míg a többi baka családtagjai fájdalmát egy fiatal médium, Keng enyhíti, aki képes tolmácsolni a napokat végigalvó férfiak álmait.

Weerasethakul legújabb, líraian finomra hangolt alkotásában ismét kéz a kézben jár a banális és a mágikus: az ősi királysírokra épült iskola terében összefolyik az idő, a mitikus múlt szereplői (laoszi hercegnők) keresetlen természetességgel tűnnek föl és társalognak Jennel, Itt pedig a médium lány testét kölcsönvéve számol be az álmairól az anyáskodó természetű, együttérző ápolónőnek. A thai művész méltóságteljesen lassú, kontemplatív mozijának statikus totálképei a tökéletes szinkronicitás állapotát rögzítik, amelyben a múlt és jelen ugyanúgy átjárható, mint a hétköznapi, konszenzuális valóság és a szellemvilág dimenziója. A légies-lebegő, melegszívű Ragyogó nekropolisz szereplői zen-mestereket meghazudtoló derűt és életszeretetet árasztanak; több ízben nem is válaszolnak egymásnak, csak némán mosolyognak (akár Buddha, aki tudta, hogy a személyesen átélt, közvetlen tapasztalás igazsága a kimondás pillanatában véleménnyé silányul). A „ki alussza kinek az álmát?” örök rejtvénye végül megfejtetlen marad, de Weerasethakul munkáiban soha nem a válaszadásra megy ki a játék.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12512