KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Rendkívüli mesék

Varga Zoltán

Extraordinary Tales – spanyol-belga-amerikai, 2015. Rendezte: Raul Garcia. Írta: Edgar Allan Poe novelláiból Raul Garcia és Stéphan Roelants. Zene: Sergia De La Puente. Gyártó: Mélusine Productions. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 75 perc.

 

Raul Garcia, a korábban Disney- és Don Bluth-rajzfilmeken dolgozó veterán animátor több mint egy évtizedes munkájának gyümölcse a Poe-történetek animált antológiáját kínáló Rendkívüli mesék. A kérdés, hogy mi szükség volt egy újabb mozgóképes Poe-antológiára, ami animációs filmként jobbára már feldolgozott novellákra épít, talán nem vetődne fel ilyen élesen, ha nem sújtaná a Garcia-filmet is a szkeccsfilmek örök átka, az egyes tételek közötti jelentős színvonal-különbség és a (szó szerint) látványos egyenetlenség. Garcia ugyanis bátran él az animáció eszköztárának üdítő sokféleségével, eltérő technikák és stílusok segítségével realizálja az egyes adaptációkat – avagy önálló kisfilmeket – és a kerettörténetüket (melyben Edgar Allan Poe hollóként kísért egy sírkertben, a női hangon szóló Halállal diskurálva).

A digitális animáció míves CGI-gótikát terem(t) a nyitó- és záróepizódban: Az Usher-ház vége helyenként A halott menyasszonyra emlékeztető vizualitása és A vörös halál álarca akvarellszerű dekoratív látványosságai a film legmegkapóbb részleteit jelentik. Máskor azonban félrevisz a kidolgozás: A kút és az ingában a fotorealisztikus CGI-főhős kínjainak totális átélhetetlensége igazi mélypont, és Az áruló szív trendi, a Sin Cityt idéző fekete-fehér stilizációja sem képes olyan lélektani mélységekbe leásni, mint a novella 1953-as zseniális rajzfilm-feldolgozása. A Monsieur Valdemar kóresete tényszerű megvilágításban pedig a hírhedt EC Comics stílusára hajazó, megelevenedő képregényként teríti bizarr történetét (melynek orvos-főhősében Vincent Price arcvonásaira ismerhetünk rá). Ráadásul A vörös halál… kivételével sajnos valamennyi epizódon eluralkodik a kísérőszöveg – igaz, nem akármilyen narrátorokat hallhatunk: a nemrég elhunyt Christopher Lee mellett Lugosi Béla orgánuma is a síron túlról szól hozzánk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12523